آغاز شطرنج سياسى مقاومت و جريان 14 مارس

۱۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۰۵۳۷ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
صبر و تحمل جريان 8 مارس راه به جايى نبرد و در نهايت جريان 14 مارس براى خود نقش اپوزسيون را انتخاب و اعلام کرد، ديگر در دولت نجيب ميقاتى شرکت نخواهد کرد.
آغاز شطرنج سياسى مقاومت و جريان 14 مارس

ديپلماسى ايرانى: صبر و تحمل جريان 8 مارس راه به جايى نبرد و در نهايت جريان 14 مارس براى خود نقش اپوزسيون را انتخاب و اعلام کرد، ديگر در دولت نجيب ميقاتى شرکت نخواهد کرد. سعد حريرى، نخست‌وزير سابق لبنان که از دست دادن نخست‌وزيرى داغى بر دلش گذاشته، رسما سلاح حزب الله را بهانه کرده و اظهار داشته است که در دولت نجيب ميقاتى که مورد حمايت جريان 8 مارس و حزب الله است، شرکت نمى‌کند.

حريرى در سخنرانى‌اى که عمده آن درباره سلاح حزب الله بود، همچنين تاريخى براى تظاهرات يا آن چه او "روز خشم" ناميد، تعيين کرد و ضمن گفتن سخنانى تند عليه حزب الله گفت: «روز چهاردهم مارس با شعار مخالفت با تسلط سلاح به خيابان‌ها خواهيم آمد.»

وى همچنين با اعلام موضع رسمى جريان 14 مارس مبنى بر عدم حضور در دولت نجيب ميقاتى گفت: «گروه 14 مارس يک ماه کامل منتظر جواب ميقاتى براى اعلام مواضع صريحش در برابر سه مسئله سلاح حزب الله، دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى و توافق‌نامه طائف بود و همان طور که همه انتظار داشتند جناب ميقاتى پاسخ روشنى در اين زمينه نداد و ما هم عدم پاسخگويى او را به معناى عدم وجود اراده و تصميم قلمداد کرده و در دولت آينده خود را صاحب جايگاه نمى‌دانيم.»

بدين ترتيب کسى که تا دو ماه پيش نسبت به خيابان آمدن طرفداران يک جريان سياسى (8 مارس و حزب الله) هشدار مى‌داد و مى‌گفت اين اتفاق مى‌تواند ثبات و استقرار لبنان را به خطر بيندازد و کشور را به جنگ داخلى بکشاند، حال خود در برابر يک شکست سياسى از جريان رقيب، تحمل خود را از دست داده و با اتخاذ موضعى احساسى و مغاير با مواضع سابقش از طرفدارانش مى‌خواهد که به خيابان‌ها بيايند.

اما اظهارات حريرى بى‌پاسخ نمانده است. نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان در گفتگو با روزنامه لبنانى السفير پاسخ حريرى را اين گونه داده است: «تا زمانى که اسرائيل از اراضى تحت اشغال لبنان خارج نشود به داشتن سلاح پايبنديم. اگر مقاومت در جنگ با اسرائيل نبود، اسرائيل مجبور به عقب‌نشينى تدريجى نمى‌شد. تا زمانى که اسرائيل از مزارع شبعا، تپه‌هاى کفر شوبا و بخش شمالى روستاى غجر عقب‌نشينى نکرده ما همچنان به سلاح خود پايبنديم.»

وى سپس کسانى را که حفظ سلاح توسط مقاومت را به صخره مى‌گيرند، مورد خطاب قرار داد و گفت: «کسانى که به سلاح مقاومت اعتراض دارند، به جنوب بروند و واقعيت‌ها را از نزديک ببينند، پس از آن متوجه ضرورت داشتن سلاح مى‌شوند. آنها چند روز را در کاخ‌هاى متروکه روستاى بارون (دورترين نقطه مرزى لبنان با اسرائيل) سر کنند، آذوقه آنها را هم تامين مى‌کنم، ببينم آن موقع هم بر مواضعشان فعلى‌شان خواهند بود. يا اين که به اين نتيجه مى‌رسند که از اين منطقه که خطر اسرائيل آن را تهديد مى‌کند، ارزشش را دارد که با تمام وجود و اموال از آن دفاع کنيم.»

تولد دولت جديد

اوضاع بر خلاف آنچه انتظار جريان 8 مارس بود، کار را به جايى رسانده که اين جريان مجبور است بدون حضور جريان 14 مارس دولت را تشکيل دهد. به گزارش روزنامه الحيات، چاپ لندن منابع آگاه در بيروت مى‌گويند که دولت نجيب ميقاتى ظرف ساعات آينده متولد خواهد شد. به خصوص حالا که جريان 14 مارس رسما مواضع خود را اعلام کرده و عزم خود را جزم کرده که در دولت شرکت نکند، جريان 8 مارس به اين نتيجه رسيده که هر چه سريع‌تر دولت را تشکيل دهد چرا که تاخير نه تنها چيز تازه‌اى را به وجود نمى‌آورد بلکه ممکن است بر تنش سياسى جارى در کشور هم بيفزايد.

با اين حال برخى منابع آگاه دلايل زير را براى تاخير در معرفى کابينه ميقاتى موثر مى‌دانند:

1-      14 مارس نزديک است و جريان 8 مارس نمى‌خواهد که با تولد دولت جديد، اين جريان در مراسمى که قرار است در اين روز برگزار شود سوژه‌اى براى حملات اين جريان عليه دولت تازه متولد شده بدهد. گفته مى‌شود نجيب ميقاتى به اين موضوع کاملا آگاه است و خود نيز بر عدم اين تاخير اصرار دارد.

در اين ميان گفته مى‌شود، ميشل عون از نجيب ميقاتى خواسته براى پست‌هايى که براى جريان 14 مارس در نظر گرفته شده، در صورتى که چهره سنى نباشد که جايگزين آنها شود، جريان او آن پست‌ها را بگيرد. ميقاتى اين خواسته را رد کرده و گفته است که همه تلاش خود را به کار مى‌گيرد تا چهره سنى مناسب براى پست‌هايى که در نبود جريان 14 مارس خالى مانده انتخاب کند.

 

2-      تشکيل دولت در نيمه دوم ماه مارس باعث خواهد شد که تعامل اين دولت با دادگاه ترور حريرى که گفته مى‌شود در نيمه اول مارس اعلام خواهد شد، بهتر باشد. بدين معنا که اگر پس از تشکيل دولت راى نهايى دادگاه اعلام شود، دولت مجبور خواهد شد به نوعى با آن تعامل داشته باشد در حالى که اگر پس از اعلام آن دولت تشکيل شود، دولت مجبور نخواهد بود که با آن تعامل کند.

از سوى ديگر خبرهاى تازه‌اى درباره استراتژى تازه جريان 14 مارس در قالب اپوزسيون به گوش مى‌رسد. جريان 14 مارس ديگر به اين سمت مى‌رود که رسما عليه دولت ميقاتى موضع بگيرد و حرکت‌هاى خود را در اين زمينه آغاز کند. پيش‌بينى مى‌شود که جريان 14 مارس در اين راستا سه موضوع را در دستور کار قرار دهد.

1-      جريان 14 مارس تا قبل از مراسم سال‌روز تاسيسش به صورت علنى عليه دولت ميقاتى و جريان 8 مارس موضع نخواهد گرفت. به عبارت ديگر تلاش مى‌کند که تا زمان اعلام بيانيه تشکيل کابينه خويشتندارى کرده و موضعى را اتخاذ نکند اگر چه عده‌اى از چهره‌هاى اين جريان بر اين باورند که تاخير در آغاز حمله عليه ميقاتى و جريان 8 مارس چيزى را عوض نمى‌کند.

2-      پس از اعلام تشکيل کابينه ميقاتى و صدور بيانيه نخست‌وزيرى، جريان 14 مارس قصد دارد پروژه تخريب دولت را کليد بزند. به خصوص پس از اعلام موضع رسمى دولت در برابر دادگاه بين‌المللى ترور حريرى که پيش‌بينى مى‌کنند مبنى بر عدم همکارى با آن باشد.

3-      جريان 14 مارس بر اين اعتقاد است که مواردى وجود دارد که خارج از توان نجيب ميقاتى است. مثلا سقف مطالبات ميشل عون که بالا است و اين باعث مى‌شود تا احتمالا اختلاف‌هايى ميان ميقاتى با او حاصل شود. جريان 14 مارس در حال برنامه‌ريزى براى بهره‌بردارى از اين اختلاف‌ها است.

از سوى ديگر حمايت وليد جنبلاط، رهبر دروزى‌هاى لبنان از نجيب ميقاتى و جريان 8 مارس موجب قهر عربستان سعودى از او شده است. به گزارش روزنامه القدس العربى، وليد جنبلاط، گفت: «عربستان سعودى روابطش را با من به طور کامل قطع کرده است. چند وقت پيش قبل از آن که ميقاتى به عنوان نخست وزير انتخاب شود با امير مقرن بن عبدالعزيز، رئيس سازمان امنيت عربستان تماس گرفتم و به او گفتم که من تصميم گرفتم از نجيب ميقاتى حمايت کنم و به نخست‌وزيرى او راى دهم، مى‌خواهم پيام را به پادشاه برساني. گفت پيامت را مى‌رسانم. بعدا با غازى العريضى تماس گرفت و گفت، به جنبلاط بگو پيامش را به پادشاه رساندم، او گفت به جنبلاط پيغام بده که رابطه من و او تمام شد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :