مجله هفته/ دريچه/ استعفاى مردمى در مجلس بحرين

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۲:۵۲ کد : ۱۰۵۵۰ اخبار اصلی
خبر استعفاى دسته جمعى نمايندگان فراکسيون الوفاق يا شيعيان پارلمان بحرين در اعتراض به سرکوب تظاهرات خيابانى معترضان توسط حکومت، فصل مهمى در تحولات دموکراتيک دو ماه اخير به شمار مى رود.
مجله هفته/ دريچه/ استعفاى مردمى در مجلس بحرين

ديپلماسى ايرانى: هنوز پنج ماه از ورود دشوار نامزدهاى شيعه به پارلمان کشورشان نگذشته بود که وقوع حوادث خيابانى در اعتراض به شيوه سياست ورزى حاکمان بحرين و کشته شدن چند تن در اين اعتراضات، سبب شد تا همه 18 نماينده اى که به زحمت و با گذر از موانع و محدوديت هاى ايدئولوژيک وارد مجلس کشورشان شده بودند، استعفاى دسته جمعى بدهند و اعتراض خود را به رفتار سرکوب گرانه حکومت نشان دهند.

در زمان انتخابات پارلمان اين کشور در مهرماه سال جارى، بار ديگر تحليلگران از موانع سياسى بر سر نامزدى و انتخاب نمايندگان جامعه شيعه بحرين صحبت مى کردند. با وجودى که بدنه اجتماعى شيعيان در بحرين از قدرت مناسبى برخوردار است و بعد از اصلاحات اقتصادى در اين کشور و گسترش تجارت آزاد، توانسته اند از رشد و آزادى هاى معقول ترى برخوردار شوند، اما با اين وجود حکومت بحرين تحت تاثير نفوذ و القائات عربستان سعودى همچنان وقعى به حضور شيعيان در عرصه قدرت نمى دهد. از همين رو ورود 18 نماينده شيعه که نيمى از نمايندگان مجلس را تنشکيل مى دهد، يکى از مهم ترين اتفاقات سياسى براى شيعيان اين کشور محسوب مى شد.

وقتى کميته برگزارى انتخابات بحرين اعلام کرد همه 18 نامزدهاى گروه وفاق الوطنى که نماينده شيعيان به شمار مى رود به پارلمان راه يافته اند، بسيارى از تحليلگران غربى اين موفقیت را واکنشی از سوی رای دهندگان به سرکوب فعالان شیعه و برخورد شدید با آنها طی سال های گذشته دانستند.

دولت غربگرا و سنى بحرين پيش از برگزارى انتخابات با ايجاد فضاى رعب و وحشت تلاش کرده بود که از مشارکت گسترده گروه هاى شيعه در اين انتخابات جلوگيرى کند تا اکثريت پارلمان در اختيار آنها قرار نگيرد اما استقبال مردم بحرين از انتخابات تمام اقدام هاى محدودکننده را بى اثر کرد.

حال بايد اينطور تفسير کرد که اگر اين نمايندگان خود را در انديشه هاى دولت محور، سودانگارانه و حتى مصلحت انديشانه محصور مى کردند، دليلى براى استعفاى دسته جمعى‌شان از پارلمان وجود نداشت. در بسيارى از کشورها که دموکراسى را به صورت تزيينى و تشريفاتى برپا مى کنند، نمايندگان مجلس که تاييدشدگان خود حاکميت هستند از کرسى هاى دراختيارشان براى رسيدن به مقاصد شخصى و حمايت همه جانبه از قدرت حاکم استفاده مى کنند و از آنجا که فاقد خاستگاه مردمى هستند، حتى در منازعات بين حکومت و مردم، جانب حکومت را مى گيرند.

اما با همه دشوارى هايى که بر سر راه عبور شيعيان بحرين از فيلترهاى ايدئولوژيک حکومت براى کسب 18 کرسى پارلمان وجود داشت، اين نمايندگان در حمايت از مردم کشورشان استعفاى دسته جمعى کردند و اقدامات سرکوب گرانه حکومت و خشونت هاى اعمال شده در مقابل تجمعات اعتراضى را محکوم کردند.

در بیانیه صريح اللهجه نمايندگان مستعفى آمده است: "دولت همچنان زبان ارتکاب جنایت و ترور را به کار گرفته است و با خواسته‌های سیاسی و عادلانه مردم با زبان تروریسم رفتار می‌کند... در راستای صیانت از خون شهدا و آنچه که درباره صیانت از حقوق ملت و دفاع از آزادی‌ آنها بر آن سوگند یاد کرده‌ایم و برای اعلام وفاداری خود به کسانی که ما را به این دلیل برگزیدند، نمایندگان این فراکسیون با پارلمانی که در برابر جنایات علیه ملت ساکت نشسته است و اقدامی نمی‌کند، کاری ندارند."

نمایندگان فراکسیون الوفاق در اظهارنظرهايى جداگانه اعتراض هاى مردمی و سیاسی را عامل تغییر و نمونه ای برای گسترش تسامح و دموکراسی در منطقه معرفی کرده و خواستار آزادی زندانیان و توقف محاکمه های سیاسی در بحرین شده اند.

اکنون شيعيان بحرين به نمايندگانشان فخر مى فروشند و با انگيزه و پشتوانه قوى ترى به اعتراضات خود ادامه مى دهند. از سويى حکومت نيز ناچار از شنيدن صداى مردم و انجام اصلاحات خواهد بود.


نظر شما :