ابراز نگرانی گیتس از افزایش قابلیتهای دفاعی ایران در برابر تهدیدها

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۰۵۶۲ اقتصاد و انرژی
ابراز نگرانی گیتس از افزایش قابلیتهای دفاعی ایران در برابر تهدیدها

وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره قابلیتهای نظامی کره شمالی، چین و افزایش توانمندی دفاعی ایران، از موشکهای کروز ضد کشتی و بالستیک و پدافند هوایی پیشرفته برای خنثی کردن قدرت نظامی آمریکا در جهان یاد کرد.



چهره جمهوريخواه و کانديداى ناکام انتخابات رياست‌جمهورى سال 2008 ميلادى آمريکا،‌ موضع‌گيرى‌هاى رياست جمهورى آمريکا در قبال تحولات منطقه را ضعيف و عقب‌مانده خواند.

به گزارش فارس به نقل از "سى‌بى‌اس‌نيوز "، سناتور "جان مک کين " در جلسه‌اى به ميزبانى شوراى آتلانتيک در واشنگتن، ضمن انتقاد از موضع‌گيرى رياست‌جمهورى آمريکا در قبال بحران ليبى، مصر و خاورميانه، در رابطه با ديدگاه خود براى تحميل منطقه "پرواز ممنوع " بر فراز آسمان ليبى اعلام کرد: مسلم است که بايد منطقه "پرواز ممنوع " بر فراز آسمان ليبى مصوب شود.
مک‌کين در انتقاد خود از موضع اوباما در قبال تحولات منطقه و ليبى گفت: اگر اوباما خواستار کناره‌گيرى حاکم ليبى است، بايد در جهت تصويب تحريم منطقه "پرواز ممنوع " بر فراز آسمان ليبى گام بردارد و به اين ترتيب از افزايش تلفات ناشى از حملات هوايى ليبى به معترضان حامى دموکراسى در اين کشور جلوگيرى کند.
اين چهره جمهوريخواه در ادامه گفت: در حال حاضر، بيش از 500 ميليارد دلار نه تنها به عنوان هزينه جنگ هاى آمريکا در عراق و افغانستان، که در راستاى تامين دفاع ملى آمريکا سرمايه‌گذارى شده است،‌ پس ترديدى نداشته باشيد که آمريکا توانايى و ظرفيت تحميل منطقه "پرواز ممنوع " را در ليبى دارد.
مک‌کين روزهاى باقى‌مانده از حکومت "معمر قذافى " را محدود خواند و گفت: در شرايط فعلى "معمر قذافى "، حاکم ليبى، براى اينکه بتواند قدرت خود را حفظ کند، از کشتن هيچ کسى دريغ نمى کند.
زمانيکه از چهره جمهوريخواه رياست‌جمهورى سال 2008 ميلادى در رابطه با نااميدى او از موضع‌گيرى "باراک اوباما "،‌ رياست‌جمهورى آمريکا، در قبال بحران منطقه سؤال شد، مک‌کين در پاسخ گفت: من فکر مى‌کنم راهبردى که دولت اوباما در قبال تحولات اخير منطقه اتخاذ کرده است، راهبردى عقب مانده است.
اين اظهارنظر مک‌کين در شرايطى عنوان مى‌شود که "تيم پائولنتى "، فرماندار سابق ايالت "مينسوتا "ى آمريکا و يکى از چهره‌هاى برجسته جمهوريخواه و کانديداى احتمالى انتخابات رياست‌جمهورى سال 2012 ميلادى نيز، از اوباما به دليل عدم محکوميت سرکوبگرى هاى رژيم قذافى انتقاد کرده است.

عقب‌نشينى نيروهاى قذافى از الزاويه

در پى درگيرى‌هاى شديد در شهر الزاويه تانکهاى گردانهاى معمر قذافى به طور جزئى از مرکز اين شهر عقب‌نشينى کردند.
به گزارش ايسنا، سايت شبکه الجزيره، از قطع کامل اينترنت در اکثر مناطق ليبى خبر داد و اين در حالى است که درگيرى‌هاى شديد ميان گردان‌هاى امنيتى طرفدار معمر قذافى و انقلابيون مخالف وى در شهر الزاويه ادامه دارد.
اخبار مربوط به قطع اينترنت همزمان با گسترش درگيرى‌ها در ليبى است، به طورى که گردان‌هاى طرفدار القذافى صبح امروز (شنبه) وارد شهر الزاويه شدند.
شاهدان عينى گفته‌اند: تانک‌هاى نيروهاى قذافى بعد از بمباران مناطق مسسکونى و برخى خانه‌ها وارد شهر الزاويه شده‌اند.
نيروهاى قذافى در اين حملات مناطق مسکونى را با تانک هدف قرار دادند و اخبارى نيز منتشر شده است مبنى بر اين که خشونت‌هاى شديد در اين شهر ادامه دارد.
شبکه العربيه به نقل از شاهدان عينى اعلام کرد: انقلابيون، نيروهاى طرفدار قذافى را در شهر الزاويه محاصره کرده‌اند.
شاهدان عينى گفتند: معترضان همچنان بر بخشهايى از شهر الزاويه که شاهد درگيرى‌ها ميان گردان‌هاى وابسته به معمر قذافى و مخالفان است تسلط دارند.
اين در حالى است که ماجد الدرسى، سخنگوى دولت ليبى به شبکه سي. ان. ان گفت: شهر الزاويه از مخالفان پس گرفته و آزاد شده است.
وى افزود: ساکنان الزاويه و رهبران مردمى موفق شدند که اين شهر را از سيطره گروه‌هاى تروريستى مسلح نجات دهند.
شاهدان عينى به العربيه گفتند: تعدادى از نيروهاى قذافى که به شهر الزاويه حمله کرده بودند خود را تسليم انقلابيون کردند.
شاهدان عينى اعلام کردند که در برخى مسيرهاى شهر الزاويه زخمى‌ها از سوى نيروهاى طرفدار قذافى هدف قرار گرفته و کشته شدند.
شاهدان عينى گفتند: دو دستگاه تانک در ميدان الشهدا در مرکز الزاويه نيز منفجر شده و تعدادى از اعضاى گردان‌هاى امنيتى به اسارت درآمده‌اند.
منابع آگاه به الجزيره گفتند: تانک‌ها مناطق مسکونى را در مرکز الزاويه هدف قرار دادند.
سازمان همبستگى حقوق بشر در ليبى نيز اعلام کرد: گردان‌هاى امنيتى از آمبولانس‌ها براى ربودن زخمى‌ها استفاده کردند.
الجزيره نيز اعلام کرد: تانک‌هاى گردان‌هاى امنيتى از شهر الزاويه عقب‌نشينى کردند و اين شهر تحت کنترل مخالفان درآمده است.
به گفته‌ى شاهدان عينى، تک‌تيراندازهاى وابسته به قذافى به سوى غيرنظاميان در شهر الزاويه به طور بى‌هدف تيراندازى مى‌کنند.
همچنين بسيارى از نيروهاى قذافى در الزاويه به مردم پيوستند.
اين شبکه گزارش داد: بعد از درگيرى‌هاى خونين در شهر الزاويه تانک‌هاى گردان‌هاى امنيتى از مرکز شهر عقب‌نشينى کردند.
مخالفان مسلح در شرق ليبى امروز اعلام کردند که بعد از بيرون راندن نيروهاى طرفدار قذافى از شهرک راس لانوف مخالفان نفوذ خود را در غرب گسترش دادند.
مخالفان گفتند: مبارزان در حال حاضر بر شهرک بن جواد واقع در 60 کيلومترى غرب راس لانوف تسلط دارند.
همچنين گروههاى مخالف در راس لانوف به سوى هواپيماى وابسته به قذافى تيراندازى کردند.
رويترز نيز گزارش داد: انقلابيون توانستند مانع از حملات مزدوران قذافى عليه الزاويه شوند.
همچنين العربيه اعلام کرد: بر اثر انفجار انبار مهمات در بنغازى 27 تن کشته شده‌اند.
در درگيريهاى شهر راس لانوف نيز هشت تن کشته و 20 تن زخمى شدند.
اولين جلسه‌ى شوراى ملى مخالفان ليبى نيز امروز(شنبه ) برگزارمى‌شود.

قذافی به دست فرزندان خود کشته می شود


رئیس اطلاعات جنگی و بازرس کل مستعفی ارتش لیبی اظهار داشت که معمر قذافی به زودی به دست فرزندان خود کشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "سلیمان محمود سلیمان" در گفتگو با روزنامه الشروق چاپ الجزایر اظهار داشت: دوره معمر قذافی به سر آمده و وی به زودی توسط یکی از فرزندان، نزدیکان یا افسران خود کشته خواهد شد.

وی ضمن توصیف رژیم معمر قذافی به عنوان یک رژیم دیکتاتوری گفت: من احساس می کنم قذافی دیوانه شده و وی دچار خودبزرگ بینی جنون آمیز است.

خاطرنشان می شود سلیمان 19 فوریه پس از آغاز نخستین روزهای قیام لیبی در اعتراض به قلع و قمع وحشیانه ملت توسط مزدوران قذافی از سمت خویش استعفا کرد.

ايران پيش‌شرط هند براى پيوستن به خط لوله صلح را رد کرد

يک روزنامه هندى نوشت دهلى‌نو خواهان کاهش قيمت گاز صادراتى ايران به عنوان پيش‌شرط خود براى مشارکت در پروژه خط لوله صلح شده است که ايران با اين خواسته مخالفت کرده است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فايننشال اکسپرس، دولت هند پيشنهاد کاهش قيمت گاز صادراتى ايران را به عنوان پيش شرط دهلى نو براى پيوستن به مذاکرات خط لوله انتقال گاز ايران به شبه قاره هند مطرح کرده است که مقامهاى تهران اين پيش شرط را رد کرده اند .
بر اساس اين گزارش مسعود مير کاظمى وزير نفت ايران به هيات هندى گفته است تهران نمى تواند فرمول قيمت گذارى گاز صادراتى به هند را تغيير دهد و بنا براين با پيشنهاد هند براى کاهش قيمت گاز صادراتى ايران مخالف است .
وى در اين ديدار افزود قيمت گذارى گاز صادراتى به هند و پاکستان بر اساس فرمولهاى ساختارى است و قيمت گازى که ايران از ترکمنستان مى خرد و همچنين قيمت گازى که ايران به ترکيه و پاکستان صادر مى کند بر مبناى اين فرمول تعيين شده است .
مقامهاى هندى در ديدار دسامبر گذشته خود با وزير نفت ايران اعلام کردند انتظار دارند قيمت گاز صادراتى ايران به هند حدود 4.2 دلار به ازاى هر ميليون بى تى يو باشد ولى فرمول پيشنهادى ايران هم اکنون قيمت هر ميليون بى تى يو گاز صادراتى به هند را 8.3 دلار تعيين کرده است .
ايران در سال 2007 قيمت هر ميليون بى تى يو گاز صادراتى به هند را 3.2 دلار اعلام کرده بود ولى سپس در فرمول تعيين قيمت گاز صادراتى به هند تجديد نظر کرد . ايران همچنين قصد دارد هر سه سال يک بار در فرمول تعيين قيمت گاز صادراتى به هند تجديد نظر کند .


قرضاوى:انقلاب مردم ليبى پيروز خواهد شد

رئيس اتحاديه جهانى علماى مسلمان در خطبه‌هاى نماز جمعه ديروز تاکيد کرد که انقلاب مردم ليبى بر رژيم قذافى پيروز خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "الجزيرة "، "يوسف القرضاوى " رئيس اتحاديه جهانى علماى مسلمان طى خطبه‌هاى نماز‌ جمعه ديروز اظهار داشت: انقلاب مردم ليبى عليه سرهنگ "معمر القذافى " برغم تمام تسليحاتش پيروز خواهد شد.
وى در ادامه حکام عرب را توصيه کرد که صداى ملت‌هاى خود را پيش از آنکه عليه آنها قيام کنند، بشنوند. زيرا ملت‌ها همواره توانمند‌تر از حاکمان خود هستند حتى اگر حکام داراى تسليحات و تجهيزات نظامى متعدد باشند.
قرضاوى پيش از اين نيز اعلام کرده بود که دوره قذافى به سر آمده است و وى ديگر باقى نخواهد ماند.
اين عالم دينى مصرى ابراز داشت که قذافى خود را در ليبى همه چيز مى‌داند و ملت اين کشور را هيچ به حساب مى‌آورد، به همين علت مردم بايد عليه وى انقلاب کرده و هنگامى که اين اتفاق افتاد، قذافى، هيچ فرد ليبيايى را براى قلع و قمع اين مردم پيدا نکرده بلکه براى اين منظور از برخى مزدواران آفريقايى استفاده مى‌کند تا مردم را بزنند و به اين ترتيب در روزهاى معدود گذشته تعداد زيادى از مردم کشته شده‌اند.
وى خواستار صبر و ثبات از سوى ملت مصر و رد کردن و محکوم کردن قذافى از سوى گروه‌هاى مردمى نظير اساتيد دانشگاه‌ها، قضات و دانشمندان شد و خطاب به آنها گفت: در مواضع خود ثابت قدم باشيد و تظاهرات خود را ادامه دهيد، خداوند شما را يارى مى‌کند و خدا حق را پيروز و باطل را نابود خواهد کرد و شهداى شما در بهشت برين خواهند بود.

احمدى‌نژاد به عربستان سفر مى‌کند


سفير ايران در عربستان از سفر قريب‌الوقوع محمود احمدى‌نژاد به رياض خبر داد.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه الجزيره چاپ عربستان، سيد محمد جواد رسولى محلاتى، سفير ايران در عربستان به زمان دقيق اين سفر اشاره‌اى نکرد. در همين حال روزنامه الجزيره نوشت قرار است طى چند روز آينده سران تعدادى از کشورهاى عربى و اسلامى دوست از جمله عبدالله گل، بشار اسد و عمر البشير طى سفر به عربستان با ملک‌عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان ديدار و بازگشت وى به وطن بعد از طى دوره درمان را خيرمقدم بگويند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری یونهاپ، "رابرت گیتس" روز گذشته در آکادمی نیروی هوایی آمریکا در کولورادو خطاب به دانشجویان دانشکده افسری گفت : کره شمالی و چین در حال گسترس تسلیحاتی هستند که برتری نظامی آمریکا در جهان را که از پایان جنگ سرد تاکنون به دست آمده است، خنثی می کنند.

وی با اعتراف به افزایش توانمندی دفاعی ایران افزود: در حقیقت، قابلیتهای نظامی کره شمالی، چین و ایران در حال گسترش است، موشکهای کروز ضد کشتی و بالستیک، زیر دریایی های مجهز، موشکهای پدافند هوایی پیشرفته برای خنثی کردن قدرت نظامی آمریکا در جهان طراحی شده است.

گیتس همچنین در ماه ژانویه اعلام کرده بود که موشک و سلاح های هسته ای کره شمالی تهدیدی برای آمریکا در 5 سال آینده خواهد بود.

در همین حال روزنامه "چوسون ایبو" کره جنوبی گزارش داد: کره شمالی یک تونل جدید به عمق 800 متر را در محل آزمایشهای هسته ای خود در "پونگیه ری" در استان "هام گیونگ" در شمالی شرقی کشور حفر کرده و کارشناسان بر این باورند که پیونگ یانگ برای آزمایش هسته ای دیگری آماده می شود. انتقاد شديد مک‌کين از اوباما

 

 



 


نظر شما :