وقتى عبدالله صالح روابطش با امريکا را به هم مى‌زند

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۰۵۷۱ اقتصاد و انرژی
صحبت‌هاى على عبدالله صالح که تحولات اخير کشورش را پروژه‌اى امريکايى اسرائيلى دانست روابط يمن و امريکا را خدشه‌دار کرده است. ايالات متحده امريکا در چارچوب پروژه طرح مبارزه با تروريسم، روابط عميقى با يمن بنا کرده به گونه‌اى که يمن از کشورهاى قديمى متحد با امريکا در اين زمينه محسوب مى‌شود.

ديپلماسى ايرانى: صحبت‌هاى على عبدالله صالح، رئيس جمهورى يمن که تحولات اخير کشورش را پروژه‌اى امريکايى اسرائيلى دانست روابط يمن و امريکا را خدشه‌دار کرده است. ايالات متحده امريکا در چارچوب پروژه طرح مبارزه با تروريسم، روابط عميقى با يمن بنا کرده به گونه‌اى که يمن از کشورهاى قديمى متحد با امريکا در اين زمينه محسوب مى‌شود.

صالح در موضع‌گيرى‌هاى اخير خود نسبت به تظاهرات مردمى يمن گفته بود: «اين تظاهرات از خارج از يمن اداره مى‌شود و اموالى که صرف آنها مى‌شود نيز منابع مالى صهيونيستى دارد.»

محمد صالح القباطى، رئيس فراکسيون ديدار مشترک اين اظهارات را ننگ دانست و گفت که بحث درباره آن از اساس بى‌مورد است.

وى در گفتگو با الجزيره، گفت: «حرفى غير معقول و غير منطقى است و به هيچ کس نمى‌توان منصوب کرد که با خارج تماس دارد. رئيس جمهور بايد از فريب و لجبازى دست بردارد و حقيقت را بپذيرد و آن چه مردم مى‌خواهند را اجابت کند. اين اظهارات نشان از نگرانى و اضطراب رئيس جمهور است و نشان مى‌دهد که نظام در وضعيت قبل از سقوط به سر مى‌برد.»

اظهارات على عبدالله صالح که گفته بود «انقلاب‌هاى عربى در اتاقى در تلاويو به رهبرى کاخ سفيد اداره مى‌شوند» براى بسيارى از کارشناسان تازگى داشت و آنها را وادار کرد که به سراغ کشف اسناد آن هم نه اسناد قديمى بلکه همين اسناد جديد سال‌هاى اخير بروند و درباره روابط عبدالله صالح و نظامش بحث و بررسى کنند.

يکى از اين اسناد تازه کشف شده مربوط به ويکى‌ليکس است که درباره مذاکرات عبدالله صالح با ديويد پترايوس فرمانده نيروهاى امريکايى در خاور نزديک است که به جلسه‌اى در ژانويه 2010 باز مى‌گردد. جلسه‌اى که چند روز پس از حمله هوايى امريکا عليه نيروهاى القاعده در يمن انجام شد.

در آن ديدار صالح به فرمانده نيروهاى امريکايى در خاور نزديک مى‌گويد: «ما همچنان مى‌گوييم که بمباران هوايى موضوعى مربوط به خودمان است و شما نبايد در آن دخالت کنيد.»

رشاد العليمى، معاون نخست‌وزير در امور دفاعى و امنيتى در اين باره مى‌گويد: «صالح به همه دروغ گفته بود. او به نمايندگان مجلس گفته بود که بمب‌هايى که در ارحب و ابين و شبوه فرود آمدند کار نيروى هوايى يمن بوده در حالى که آن حمله را امريکايى‌ها انجام داده بودند.»

در حمله هوايى نيروهاى امريکايى به شهر ابين در جنوب يمن که در اوايل 2010 انجام شد، 46 شهروند يمنى کشته و شمارى ديگر زخمى شدند که در ميان کشته و زخمى‌شدگان زن و کودک نيز بودند.

سندى ديگر نيز به سپتامبر 2009 پس از تحولات اجتماعى يمن باز مى‌گردد. اين سند درباره ديدار على عبدالله صالح با جان برينان، مشاور ارشد رئيس جمهورى امريکا در امور امنيتى است. در اين ديدار صالح به برينان مى‌گويد: «نيروهاى نظامى امريکايى مى‌توانند بدون هيچ مشکلى وارد خاک يمن شوند و در هر نقطه از کشور عمليات مبارزه با تروريسم را پيش ببرند.»

استفان سيش، سفير سابق امريکا در صنعا در اين باره مى‌گويد: «شايد بتوان اين گونه استنتاج کرد که در اين ديدار تاکيد رئيس جمهور بر اين بوده که خاک يمن براى نيروهاى امريکايى براى انجام هر گونه عملياتى عليه القاعده در شبه جزيره عربستان باز است و نشان از رغبت امريکا در پروژه مبارزه با تروريسم در يمن باشد.»

در سندى ديگر که مربوط به سال 2005 ميلادى است و صحبت‌هاى نبيل خورى، معاون سفير امريکا در صنعا در آن منعکس شده، آمده است که رئيس جمهورى يمن در بازداشت افرادى که مظنون به همکارى با القاعده هستند به نيروهاى امريکايى کمک کرده است.

در برابر اين همکارى‌ها صالح به امريکايى‌ها گفته است: «شما به هيچ وجه به سمت اجابت مطالبات ما حرکت نکرده‌ايد. مهمات کجاست؟ ما از شما اسلحه و مهمات براى نيروهاى ويژه مبارزه تروريسممان خواسته‌ايم ولى شما هيچ چيز به ما نداده‌ايد. من هر وقت که شما چيزى خواستنيد فورا اجابت و خواسته‌تان را برآورده کرده‌ام و الان هم وقت آن است که کارى مشابه براى من انجام دهيد.»

همکارى با امريکا شامل موشک‌هاى ضد هوايى که يمن از امريکا خواسته نيز مى‌شود. موشک‌هايى که تا کنون امريکايى‌ها از دادن آنها به يمنى‌ها خوددارى کرده‌اند.

سندى ديگر نيز نشان مى‌دهد که توماس کراجسکى، سفير اسبق امريکا در يمن به همراه لينکولن بلامفيلد، معاون امور سياسى و نظامى وزير امور خارجه امريکا در ديدارى که با على عبدالله صالح، رئيس جمهورى اين کشور داشته‌اند به او مى‌گويند: «آقاى صالح به آن دسته از سلاح‌ها که مى‌خواسته نرسيده و حاضر هم نيست دست از اين خواسته بردارد. ولى قول هم داده است که حکومت يمن دوباره تقاضاى خريد سلاح‌هايى از اين دست ندهد. به شرطى که ايالات متحده نيز در مقابل آن کمک‌هاى مالى قابل توجه به يمن کند.»

اين اسناد همگى نشان مى‌دهد که اتهام‌هاى على عبدالله صالح عليه ايالات متحده ناگهانى نبوده بلکه زمينه‌هاى آن از قبل وجود داشته است. در نامه‌اى که در مى 2009 رئيس جمهورى يمن به امريکايى‌ها داده، وى قطر، بريتانيا و ليبى را به حمايت از جدايى‌طلبان جنوب متهم مى‌کند و به ايران و حزب الله نيز به حمايت از الحوثى‌ها اتهام مى‌بندد. در نهايت نتيجه مى‌گيرد که يک توطئه بين‌المللى براى حمايت از تروريسم در يمن وجود دارد. وى دليل مى‌آورد اين که شبکه الجزيره چهره‌هاى جدايى طلب را در برنامه‌هاى مختلف خود مى‌آورد و اين که بريتانيا به برخى از رهبران جدايى‌طلب جنوب در خاک خود پناه داده، نشان مى‌دهد که يک همکارى‌ بين‌المللى عليه يمن در جريان است.

پس از حوادث 11 سپتامبر ايالات متحده امريکا اعلام کرد که يمن را به عنوان يک هم‌پيمان مهم در مبارزه با تروريسم مى‌بيند و در همين راستا نيز کمک‌هاى مالى بسيارى به يمن کرد.  


نظر شما :