عراق و ايران، محورهاى مناظره نامزدهاى دمکرات رياست‌جمهورى آمريکا

۰۹ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۰۶ آمریکا
هر هشت نامزدى که برای به دست آوردن نامزدی حزب دمکرات آمريکا در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا رقابت می‌کنند روز پنجشنبه 26 آوريل در یک مناظره به سیاست‌هاى جرج بوش در مورد عراق حمله کردند.
عراق و ايران، محورهاى مناظره نامزدهاى دمکرات رياست‌جمهورى آمريکا

هر هشت نامزدى که برای به دست آوردن نامزدی حزب دمکرات آمريکا در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا رقابت می‌کنند روز پنجشنبه 26 آوريل در یک مناظره به سیاست‌هاى جرج بوش در مورد عراق حمله کردند.

 

این مناظره 90 دقیقه‌ای میان دنیس کوسینیچ عضو مجلس نمایندگان، سناتورهای سابق مایک گراول و جان ادواردز، بیل ریچاردسون فرماندار نیومکزیکو، سناتورها کریستوفر داد، جوزف بایدن، هیلاری کلینتون و باراک اوباما انجام شد.

 

این نخستین مناظره تلویزیونی این هشت نفر پیش از انتخابات نوامبر 2008 بود. مناظره‌کنندگان رئیس‌جمهور کشورشان را ترغیب کردند لایحه‌ای که هر دو شاخه کنگره گذرانده و جدولی زمانی برای تخلیه نیروهای رزمی آمریکا از عراق تعیین می‌کند را وتو نکند. هیلاری کلینتون، نماینده ایالت نیویورک در سنا، گفت «اگر این رئیس جمهور، ما را از عراق بیرون نیاورد، من به عنوان پرزیدنت چنین خواهم کرد.» باراک اوباما، سناتور ایلینوی، نیز گفت «ما فقط یک امضا با پایان این جنگ فاصله داریم.» با این حال جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که او این لایحه را وقتی هفته آینده به دست او برسد وتو خواهد کرد.

در این مناظره به جز در مورد ايران، هیچ نوع رویارویی جدی میان کاندیداها، و به ويژه ميان باراک اوباما و هيلارى کلينتون، دو نامزد اصلى حزب دمکرات مشاهده نشد. سناتور کلینتون گفت: «ما به مردم عراق شانس داشتن آزادی، شانس به دست گرفتن امور کشورشان را داده‌ایم. این به عهده آنهاست که تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند یا نه.»

 

آقای اوباما که در نظرسنجی‌ها با فاصله کم خانم کلینتون را دنبال می‌کند، افزود: «مردم آمریکا، جمهور‌ى‌خواه یا دمکرات، گفته‌اند که وقت آن است به این جنگ پایان دهیم.» با این حال برخی از نامزدها از کسانی مانند هیلاری کلینتون که در سال 2002 به قطعنامه جنگ عراق در کنگره رای مثبت دادند انتقاد کردند. خانم کلینتون در پاسخ گفت اگر اطلاعاتی که اکنون داشت آن زمان داشت تصمیم دیگری می‌گرفت.

موضوع شيوه برخورد با ايران، ديگر محور بحث کانديداهاى حزب دمکرات در اين مناظره بود. باراک اوباما ر اين باره گفت که هر چند ايجاد يک درگيرى نظامى با ايران «اشتباهى خطرناک» خواهد بود، اما دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى براى آمريکا و منطقه خاورميانه «تهديدى جدى» محسوب مى‌شود.

اوباما در جريان اين مناظره تلويزيونى که به طور مستقيم از شبکه ان بی سی  پخش مى‌شد، گفت «اگر ما کشورى با توانايى‌هاى اتمى داشته باشيم که به طور بالقوه امکان انتقال اين توانايى‌ها را به گروه‌هاى غيرقانونى و تروريستى داشته باشد، آن گاه با تهديدى جدى براى امنيت آمريکا مواجه هستيم که بايد آن را جدى بگيريم.»

 

اوبااما همچنين به طور کلى درباره مسئله تروريسم، موضعى سرسختانه گرفت و گفت: «ما دشمنانى واقعى داريم که بايد شبکه‌هاشان را نابود کنيم، اعضاى‌شان را دستگير کنيم و جلوى فعاليت‌شان را بگيريم. اين امر هيچ تناقضى با به کارگيرى هوشمندانه نيروهاى نظامى و حتى استفاده سلاح‌هاى مرگبار عليه تروريست‌ها ندارد.»

اما دنيس کوسینیچ رويکرد خصمانه اوباما نسبت به ايران را در حالى که آمريکا هنوز با پيامدهاى حمله به عراق دست به گريبان است، سرزنش کرد و گفت: «آقاى اوباما، شما قبلا گفتيد که در مورد ايران، همه انتخاب‌ها روى ميز است. و من فکر مى‌کنم مهم است که مردم معناى واقعى اين عبارت را درک کنند و بفهمند که اين نوعى زمينه‌چينى براى آغاز جنگى ديگر است.»

مايک گراول هم گفت از اين که مى‌بيند هيچ يک از رقبايش به صراحت گزينه برخورد نظامى با ايران را رد نمى‌کنند، شگفت‌زده است. او گفت وقتى کانديداهاى اصلى يک حزب مى‌گويند در مورد ايران هنوز تمام گزينه‌ها مطرح است، اين نوعى اشاره به احتمال درگيرى نظامى است و حتى استفاده محدود از سلاح‌هاى هسته‌اى است. گراول سپس با اشاره به ديگر نامزدهاى حزب دمکرات گفت: «بعضى از اين آدم‌ها موجب وحشت من مى‌شوند.»

اين در حالى بود که هيلارى کلينتون، يکى از دو نماينده شاخص حزب دمکرات به همراه باراک اوباما و يکى از نامزدهاى اصلى رياست‌جمهورى آمريکا در سال 2008 در جريان بحث نامزدها در مورد ايران سکوت کرد و از شرکت در بحث خوددارى کرد.      

نخستین مناظره نامزدهای داخلی حزب دمکرات در ایالت کارولینای جنوبی انجام شد. کلیه این نامزدها هم اکنون تمرکز خود را بر کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابات مقدماتی اوایل سال آینده معطوف کرده اند. کاندیدای برگزیده سپس با نامزد جمهوری‌خواهان و سایر احزاب کوچک‌تر در نوامبر 2008 رقابت خواهد کرد.


نظر شما :