آمریکا دست آل سعود را می‌گیرد

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۰۶۶۷ اخبار اصلی
کشتار در عربستان ادامه دارد و سوال اين است که چرا در اين کشور که در گذشته سعى مى‌کرد با دادن وعده‌هاى اقتصادى به مردم اعتراض‌ها را خاموش کند، دولتمردان دست به خشونت زدند. گفت‌وگو با حسین شیخ الاسلام، مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس

ديپلماسى ايرانى: جمعه خشم در عربستان تبديل به جمعه خونين تبدیل شد. مردم اين‌بار در عربستان که بزرگترين منبع نفتى منطقه است در شهرهاى قطيف، دمام، احساء و رياض به خيابان‌ها آمده و تظاهرات اعتراضى خود را شروع کرده‌اند. مقامات سعودى تصميم به سرکوب مردم گرفتند و حتى بيمارستان‌ها را از پذيرش زخمى‌ها منع کرده اند. کشتار در عربستان ادامه دارد و سوال اين است که چرا در اين کشور که در گذشته سعى مى‌کرد با دادن وعده‌هاى اقتصادى به مردم اعتراض‌ها را خاموش کند، دولتمردان دست به خشونت زدند. حسین شیخ الاسلام، مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس، حکومت ديکتاتورى عربستان را متهم به استبداد مى‌کند و تاکيد دارد که مردم در عربستان سال‌هاى سال خشم خود را فروخفتند و بايد زودتر اين قيام در اين کشور پادشاهى شکل مى‌گرفت.

چرا اعتراض‌ها در عربستان به خشونت کشيده شده است؟

به دليل انکه يک رژيم استبدادى است که نمى‌تـواند هيچگونه اعتراضى را بپذيرد. و دليل ديگر بى‌تدبيرى مسوولين عربستان است که به اعتراض‌هاى صلح آميز مردم با خشونت و به اين شکل به مردم پاسخ مى‌دهد. اين عکس‌العمل در برابر مردم اصلا راه حل درستى نيست و جواب هم نخواهد داد.

اين اعتراض‌ها تا چه اندازه متاثر از اعتراض‌هاى مردمى در کشورهاى حوزه خليج فارس و به ويژه بحرين است؟

به عقيده من اين اعتراض‌ها تاثيرگذار نبوده است، اين موج بيدارى که در انقلاب ايران هم شروع شده بود نيز به همين شکل روز به روز اوج گرفت و توانستند شاه مخلوع را از تخت سلطنت پايين کشند. مردم در نهايت پيروز شدند و توانستند خودشان بر سرنوشت خود حاکم شوند و عزت آفريدند. تمامى اين ملت‌ها نيز به دليل حکومت‌هاى استبدادى که با تکيه به قدرت‌هاى خارجى تمام سرمايه‌هاى کشورشان را به هدر دادند. ديکتاتورهاى حاکم بر اين کشورها براى پشتيبانى قدرت‌هاى بزرگ حاضر شدند که هر‌آنچه آنها طلب مى‌کنند دراختيار آنها قرار دهند. به ويژه در عربستان با توجه به سرمايه عظيم نفتى که داراست و همه منفعت آن را خارجى‌ها مى‌برند، خواسته‌ها و اعتراض‌هاى مردم در طول ساليان دراز روى هم انباشته شده و امروز به اين شکل سرباز کرده است.

مردم عربستان با توجه به آنچه که در مصر و تونس اتفاق افتاد نيز به اين نتيجه رسيدند که آنها نيز توانايى مقابه با استبداد و قدرت خودکامه پادشاه را دارند. مردم معترض به اين باور رسيدند که چرا آنها نبايد براى آزادى، استقلال، داشتن مجلس و انتخابات خود اعتراض کنند. به نظر مى‌رسد که مشکل اساسى در اين کشور اين است که يک خاندان تمامى قدرت را بدست گرفته و تنها کسانى که عضو اين خانواده هستند لياقت برخوردارى از قدرت را دارند، همچنين مردم دوست دارند که قانون اساسى خود را نيز تعيين کرده و بتوانند در مسوولين کشور را خودشان انتخاب کنند.

اتفاقا به عقيده من عربستان پتانسیل انفجار را بیش از دیگر کشورها داشته است، به دليل اينکه سال‌هاى متمادى است که يک خاندان در اين کشور پادشاهى مى‌کنندو هيچ‌گونه حقوق مساوى با مردم در عربستان ندارند. بنابراين ظلم در اين کشور آشکارتر است. پس مى‌توان نتيجه گيرى کرد که اين روندى است که بايد زودتر ازاين هم شکل مى‌گرفت و نمى‌توان گفت که اين اعتراض‌ها متاثر از بحرين و يا هر کشورى است، بلکه خود بحرين هم جزئى از اين موج به حساب مى‌ايد و متاثر از امور کلى است که در منطقه در جريان است.

بسيارى از اعتراض‌ها از جانب شيعيان بوده، آيا مى‌توان جنبش را شيعى ناميد؟

به دليل اينکه به شيعيان بيشتر ظلم شده، اما من بايد بر اين نکته تاکيد کنم که اين اعتراض‌ها مختص شيعيان نيست، اولين اعتراض‌هايى که انجام شد در رياض بود که در اين شهر شيعيان نيستند و خانواده‌هاى زندانيان سياسى در انجا جمع شدند.

از طرف ديگر به دليل اينکه سالهاست حقوق شيعيان در عربستان پايمال شده و به جرم شيعه بودن هميشه تحقير شدند و در حقيقت تلاش کردند که درگيرى بين شيعه و سنى راه بيندازند. همچنين هدف آنها اين بوده است که سنى‌ها را عليه شيعيان تحريک کنند. از طرف ديگر شيعيان هم مى‌بنند که منابع نفتى براى آنها هم هست ولى دائما تحقير مى‌شوند.

مردم در عربستان به دنبال چه هستند؟ در شعارهاى خود بيشتر تکيه بر اصلاحات و آزادى زندانيان سياسى مى‌کنند، منظور از اصلاحات در نظام پادشاهى عربستان چيست؟

منظور از اصلاحات همان برگزارى انتخابات است و دوست دارند که در تعيين سرنوشت خود دخيل باشند. البته شعارهاى تند نمى‌دهند به دليل اينکه نمى‌دانند تا چه اندازه پشتيبان دارند. اگر اين حرکت راه بيفتد مردم با اصول استبداد مخالف و به دنبال استقلال، آزادى و حقوق خود هستند. اين حکومت پادشاهى فئودالى براى زمان قرون وسطى است که حکومت را بر اساس خانواده‌ها تقسيم مى‌کردند و بقيه هم در طول آن بودند، ديگر سال‌هاست که از اين روش حکومت‌دارى مختص به يک خاندان خاص گذشته است، درحاليکه هنوز در عربشتان چنين نظامى پايدار است.

ايا اين اعتراض‌ها موجب تحول اساسى در عربستان خواهد شد؟

اميدوار هستيم که موجب تغيير اساسى شود. من نمى‌توانم پيش بينى کنم، به دليل اينکه عربستان يکى از کشورهاى مهم منطقه است به دليل منابع عظيم نفتى که دارد و هم اکنون نيز همانطور که شاهد هستيم توليد نفت عربستان جاى خالى توليد ليبى را پرکرده است. عربستان هميشه به عنوان منبع و موتور پشتيبانى سازش با اسراييل و حضور امريکا و غربى‌ها در منطقه بودند، بنابراين مطمئنا امريکا و غرب نيز از حميات خود دست برنخواهند داشت، اما اميدوار هستيم که نتوانند جلوى اعتراض‌هاى به صدا درامده مردم را بگيرند.


نظر شما :