اصرار به حفظ روسیه و چین در میادين نفتی

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۰۶۸۱ اخبار اصلی
پس از آنکه برخى مقام هاى نفتى ايران به شرکت هاى روسى تلويحا اعلام کردند که در صورت تاخير بيشتر، از مشارکت در طرح هاى توسعه اى انرژى ايران کنار گذاشته مى شوند، ديروز معاون وزير نفت از مشارکت روس ها و چينى ها در توسعه چهار ميدان نفتى کشورمان خبر داد.

ديپلماسى ايرانى: احمد قلعه بانى عضو ستاد تدابیر اقتصادی وزارت نفت درباره وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی به خبرگزارى مهر گفته است: در حال حاضر شرکت های پیمانکار چینی برای توسعه این میدان نفتی به تمامی تعهدات خود عمل کرده اند.

این عضو کارگروه نمایندگان ویژه محمود احمدى نژاد در امور نفت اضافه کرد که در حال حاضر قراردادهای جداگانه ای برای توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی با شرکت های چینی امضا شده است. وى در اين باره افزود: با توجه به اینکه پیمانکار طرح توسعه این دو میدان یک شرکت چینی است از این رو قرار است توسعه آزادگان شمالی و جنوبی به صورت یکپارچه توسعه یابد.

وی همچنين در پاسخ به این سئوال که چرا از ظرفیت پیمانکاران داخلی برای توسعه این دو میدان نفتی استفاده نمی شود، گفت: برای توسعه کامل این دومیدان بزرگ نفتی در مجموع به بیش از شش میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است که تامین این میزان منابع توسط پیمانکاران داخلی وجود ندارد.

قلعه بانی پیشتر با بیان اینکه هم اکنون مذاکرات با شرکت های داخلی و خارجی در حال انجام است گفته بود: در مجموع برای توسعه این میدان در دو فاز پیش بینی تولید بیش از 600 هزار بشکه نفت شده است و در هر یک از این فازهای توسعه تولید 320 هزار بشکه نفت خام در روز هدف گذاری شده است.

در همین حال محسن خجسته مهر معاون برنامه ریزی وزیر نفت پیشتر با اشاره به مذاکره با چند شرکت داخلی و خارجی از جمله چین برای توسعه میدان آزادگان از افزایش تولید نفت در این میدان مشترک خبر داده و گفته بود: توسعه آزادگان تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.

با گذشت بیش از سه سال از خروج اینپکس ژاپن از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان، توسعه تنها دو فاز از این میدان مشترک نفتی اجرایی شده است. البته با توسعه فازهای اول و دوم طرح تولید زودهنگام این میدان نفتی ظرفیت برداشت نفت از این حوزه مشترک به حدود 55 هزار بشکه در روز رسیده است. اين درحالى است که توسعه این میدان مشترک نفتی توسط عراق با مشارکت کنسرسیوم پتروناس مالزی، شرکت انگلیسی - هلندی شل و هالیبتون امریکا برای تولید 1.6 تا 1.7 میلیون بشکه در روز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنين از ادامه مذاکرات با روسیه برای توسعه دو میدان نفتی خبر مى دهد. در حالى که پيشتر گفته شده بود احتمال حذف شرکت روسى و جايگزين شدن آن با پيمانکار داخلى وجود دارد، اما بعد از اظهارات اخير مديرعامل شرکت ملى نفت مشخص مى شود که اظهارنظرهاى پيشين در اين باره، تنها اخطار و هشدارى به طرف روسى بوده است تا به حضور در طرح مزبور ترغيب شود.

قلعه بانى درباره احتمال حذف شرکت های روسی از طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله، اين گونه نظر داد: در حال حاضر طرح توسعه این دو میدان نفتی توسط شرکت ملی نفت آغاز شده است. تاکنون حذف شرکت های روسی از این دو پروژه نفت نهایی نشده است و مذاکرات با شرکت های علاقه مند داخلی و خارجی در حال انجام است.

در همین باره، ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اخیرا درخصوص احتمال مشارکت گازپروم روسیه در طرح توسعه میدان آذر به خبرگزارى مهر اعلام کرده بود: در سال های اخیر مذاکراتی با گازپروم انجام شده اما برای توسعه این میدان مشترک نفتی معطل این شرکت روسی نمی مانیم.

میدان نفتی آذر با در اختیار داشتن بیش از دو میلیارد و 500 میلیارد بشکه نفت خام درجا با میدان بدرای عراق مشترک است که حجم نفت قابل استحصال این میدان مرزی حدود 400 میلیون بشکه برآورد می شود. همچنین انجام مطالعات و بررسی های اکتشافی نشان می دهد، پس از توسعه کامل و بهره برداری نهایی از آذر، امکان تولید روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه ای.پی.آی 32 در مدت 25 سال از این میدان وجود دارد.


نظر شما :