سعد حريرى از امريکا رو‌ دست خورد؟

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۰۱:۰۴ کد : ۱۰۶۸۳ اقتصاد و انرژی
فردا روز 14 مارس است. سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که سعد حريرى رياست آن را بر عهده دارد. همان جريانى که تا ديروز دولت را اختيار داشت و امروز اپوزسيون لبنان را تشکيل مى‌دهد. اين بار جشن سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که قرار است فردا توسط حريرى و اطرافيانش برگزار شود با هر سال متفاوت خواهد بود

ديپلماسى ايرانى: فردا روز 14 مارس است. سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که سعد حريرى رياست آن را بر عهده دارد. همان جريانى که تا ديروز دولت را اختيار داشت و امروز اپوزسيون لبنان را تشکيل مى‌دهد. اين بار جشن سالگرد تاسيس جريان 14 مارس که قرار است فردا توسط حريرى و اطرافيانش برگزار شود با هر سال متفاوت خواهد بود. امسال براى نخستين بار از تاسيس اين جريان که در سال 2005 شکل گرفته، دولت در اختيار اين جريان نيست و براى همين هم برنامه مفصلى براى حمله و انتقاد شديد از دولت نجيب ميقاتى که هنوز تشکيل نشده، تدارک ديده‌اند. نجيب ميقاتى که تا قبل از اين که جامه نخست‌وزيرى را بپوشد خود از طرفداران و رهبران جريان 14 مارس بود.

اما در بحبوحه خط و نشان‌هاى جريان 14 مارس و تهديدهايى که عليه ميقاتى و جريان 8 مارس راه انداخته‌اند، همچنين جنجال تازه‌اى که بر سر سلاح حزب الله براى فشار به اين حزب آغاز کرده‌اند، جلسه شوراى عالى همکارى خليج فارس که روز جمعه 12 مارس در رياض برگزار شد، تا اندازه‌اى به نجيب ميقاتى قوت قلب داد. در حالى که 14 مارسى‌ها انتظار داشتند که زير سايه حضور عربستان سعودى، متحد اصلى اين جريان شوراى همکارى خليج فارس پرونده لبنان را بررسى نکند يا اگر هم مى‌کند عليه دولت ميقاتى موضع بگيرد، شوراى همکارى موضعى منعطف نسبت به ميقاتى اتخاذ کرد و به حمايت از او پرداخت.

به گزارش روزنامه لبنانى الاخبار، شوراى همکارى خليج فارس انتخاب ميقاتى را به سمت نخست‌وزيرى لبنان دموکراتيک دانسته و از اين که او رياست دولت جديد لبنان را بر عهده بگيرد، حمايت کرده است. موضع اين شورا که امير قطر رياست آن را بر عهده داشت و در آن سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان نيز حضور داشت باعث شد تا ميقاتى تا اندازه‌اى از وجود حمايت عربى از دولت خود اطمينان حاصل کند و اين شبهه که ممکن است دولت بدون حضور جريان 14 مارس بهره‌بردارى طايفه‌اى از آن شود و گفته شود که دولتى به نمايندگى جريان سنى لبنان نيست را تا اندازه بسيارى کم‌رنگ کند.

بسيارى از تحليلگران بيانيه حمايت‌آميز شوراى همکارى خليج فارس از ميقاتى را با سفر فردريک هاف، مشاور ويژه وزير امور خارجه در امور صلح خاورميانه به دمشق مرتبط مى‌دانند. سفرى که طى آن هاف با مقامات وزارت امور خارجه سوريه جلسه ويژه‌اى برگزار کرد و درباره تحولات لبنان و تشکيل دولت ميقاتى با يکديگر گفتگو کردند. اين نخستين جلسه هيئت امريکايى پس از انقلاب‌هاى تونس و مصر بود.

يک روز قبل از آن رابرت فورد، سفير امريکا در دمشق گفتگويى با روزنامه سورى هى الوطن انجام داد و در آن تاکيد کرد، بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه و باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا در بسيارى از مسائل مربوط به خاورميانه انديشه‌هاى مشترکى دارند. وى در اين گفتگو تاکيد کرد، روابط دو کشور در حال گسترش است و ما بدون هيچ پيش شرطى در تمامى زمينه‌ها در حال مذاکره با يکديگر هستيم و مى‌خواهيم روابط خود را با سوريه تا آنجا که ممکن است گسترش دهيم. آنچه در اين مصاحبه اهميت داشت، رويکرد سفير امريکا نسبت به تشکيل دولت لبنان بود. وى در اين گفتگو گفت: «مردم لبنان خود دولتشان را انتخاب مى‌کنند. ايالات متحده نمى‌تواند بگويد کدام حزب بر سر کار بيايد يا کدام حزب دولت را در اختيار نداشته باشد. آنچه براى امريکا مهم است اين است که در اين دولت چه کسانى حضور داشته باشند و قرار است با مجامع بين‌المللى چگونه رابطه‌اى داشته باشند. و الا ما به آزادى بيان، توافقات جمعى، تحرکات مسالمت‌آميز سياسى و قواعد اصلى بازى سياسى احترام مى‌گذاريم و هر گونه گشايش سياسى را به رسميت مى‌شناسيم.»

اين موضع به خوبى نشان مى‌دهد که دولت امريکا رويکردى مثبت در برابر دولت نجيب ميقاتى دارد و اين مسئله باز هم به ضرر جريان 14 مارس است. شايد اين که برخى از متحدان سعد حريرى از جمله امين جميل، رئيس جريان کتائب يا دوستان سابق او مثل وليد جنبلاط، رهبر دروزى‌هاى لبنان و رئيس حزب سوسياليست اين کشور مى‌گويند که سعد حريرى از امريکايى‌ها و به خصوص شخص هيلارى کلينتون رو دست خورد، به همين دليل باشد. اين حرف زمانى بوى واقعيت به خود مى‌گيرد که مورا کونيللى، سفير امريکا در بيروت نيز مشابه همين اظهارات را بر زبان آورد و گفت که ما با دولت ميقاتى مشکل نداريم ولى بايد ببينيم که ترکيب وزارتى او شامل چه کسانى خواهد بود.

از سوى ديگر اواخر هفته گذشته دانيل بلمار، دادستان پرونده بين‌المللى ترور رفيق حريرى اعلام کرد که در راى نهايى دادگاه تعديلات ملموسى صورت گرفته و اصلاحاتى بر آن اعمال شده است.

تا بدين جاى کار حاميان بين‌المللى ميقاتى بيش از حريرى است. البته نمى‌توان امريکا را حامى ميقاتى دانست ولى مى‌توان گفت به دليل رويکرد مثبتى که در حال حاضر نسبت به دولت او اتخاذ کرده و از سويى رايزنى‌هاى گسترده و نزديکى که امريکايى‌ها به سوريه در اين زمينه داشته‌اند، حداقل اين است که نسبت به دولت ميقاتى موضع‌گيرى نخواهند داشت. از سويى جامعه عربى نيز از دولت ميقاتى حمايت لازم را کرده است.

حال اخبارى به گوش مى‌رسد که نشان مى‌دهد، با توجه به اين وضعيت سعد حريرى نيز موضع خود را تغيير داده و دور تازه‌اى از رايزنى‌هاى براى پيوستن به دولت را آغاز کرده است. بحث سلاح حزب الله نيز به گفته روزنامه السفير چاپ لبنان، نزديک به دو روز است که در محاق رفته است و چندان بر روى آن مانور داده نمى‌شود. البته لبنان عرصه تحرکات ناگهانى است. هنوز تا سالگرد 14 مارس 24 ساعت زمان مانده و هر آن ممکن است سعد حريرى و متحدانش از مواضع فعلى‌شان دست بکشند. اين روزنامه همچنين خبر از تشکيل دولت تا پايان هفته جارى داده است. آيا واقعا همان طور که پيران سياست لبنان مى‌گويند، سعد حريرى جوان از امريکايى‌ها رو دست خورد؟   


نظر شما :