ایران در موضع باج دادن نیست آقایان

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۰۶۹۰ اخبار اصلی
بر اساس گزارش سال 2011 سازمان های اطلاعاتی آمریکا دیگر نمی توان ادعا کرد که ایران کاملا در مسیر تولید تسلیحات هسته ای قرار دارد. بر خلاف گزارش سال 2007 میلادی که در آن ادعا شده بود ایران به دنبال بمب هسته‌ای است.

ديپلماسى ايرانى: در اواسط ماه فوریه بود که شانزده موسسه ای که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده را تشکیل می دهند تحقیقات گسترده ای را در خصوص برنامه هسته ای ایران آغاز کردند. این سند اطلاعاتی تازه ترین داده های بین المللی از سال 2007 میلادی تا ماه فوریه سال 2011 را در خصوص برنامه هسته ای ایران در اختیار ما قرار داد. در گزارش سال 2007 اعلام شده بود که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است. مفاد این گزارش به هیچ وجه به مذاق تندروهای آمریکایی خوش نیامد و همگان از راست افراطی تا لابی های اسرائیلی انگشت اتهام خود را به سمت داده های این گزارش بردند. این بار شانزده موسسه اطلاعاتی تمام عزم خود را جزم کردند تا اندک خللی بر مفاد انچه منتشر می یابد وارد نگردد. همگان تلاش کردند نتیجه ای متفاوت خلق کنند که البته در این مسیر هم موفق نبودند. بر اساس گزارش سال 2011 سازمان های اطلاعاتی آمریکا دیگر نمی توان ادعا کرد که ایران کاملا در مسیر تولید تسلیحات هسته ای قرار دارد. بر خلاف گزارش سال 2007 میلادی که در آن ادعا شده بود ایران به دنبال بمب هسته ای است این بار در این گزارش از شکاف در میان دولتمردان ایرانی برای رسیدن به تسلیحات هسته ای سخن به میان آمده بود. در بخش هایی از این گزارش ادعا شده است که در میان اعضای شورای امنیت ملی و کابینه رئیس جمهوری ایران اکنون این سوال مطرح است که آیا نظامی کردن برنامه هسته ای صحیح و در راستای منافع ملی است یا خیر؟

سایت دیپلمات در این خصوص می نویسد: اکنون می توانیم با استفاده از داده های این گزارش تاکید کنیم که قاطعانه نمی توانیم در خصوص تصمیم ایران در ادامه برنامه هسته ای اظهار نظر کنیم. آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای حاکی از این بود که بازرسان این آژانس به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می دهد شاید ایرانی ها به دنبال ساخت موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای باشند .

این سایت در ادامه مانند دیگر رسانه های غربی از تحریم ها و کارآمدی آن سخن می گوید و می نویسد: آخرین گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا مفادی دارد که نشان می دهد تحریم های بین المللی چه انها که از مجرای شورای امنیت عبور کردند و چه آنها که مهر تایید اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا را دارند همگی در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران در چند ماه اخیر نقش چشمگیری داشته است.

این سایت به نقل از مطلبی که در روزنامه انگلیسی وال استریت ژورنال به چاپ رسید می نویسد: جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش ادعا می کند که در داخل ایران تحقیقات وسیعی در سطح دولتی آغاز شده تا پاسخی برای این سوال پیدا گردد که آیا تهران با حجم تحریم های موجود باید به سمت بمب هسته ای حرکت کند یا خیر؟ این سایت در ادامه ادعا می کند که دولتمردان ایرانی در محافل داخلی خود به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران اذعان دارند.

دیپلمات در ادامه می نویسد: مهر تایید گذاشتن بر این ادعای جدید جامعه اطلاعاتی آمریکا کار آسانی نیست. نمی توان حتی ادعا کرد که هدف قرار دادن دانشمندان هسته ای ایران ، انتشار ویروس استاکس نت و یا دیگر ترفندهای غرب و اسرائیل برای مهار برنامه هسته ای ایران به ثمر رسیده است یا خیر.

بر خلاف آنچه که سرویس های اطلاعاتی آمریکا ادعا می کنند به نظر می رسد که این روزها باد در مسیر موافق با سیاست ایران می وزد. آنچه که در جهان عرب رخ داد و خیزش های عمومی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همگی دست به دست هم داد تا برنامه هسته ای ایران که تا دیروز در راس اخبار بود به قعر جدول سقوط کند. بهای نفت به واسطه همین ناآرامی ها در کشورهای دارای این ثروت سیاه بالا کشید و البته که درآمد حاصله ایران از فروش نفت هم چند برابر شد. برخی تحلیل گران ادعا می کنند که افزاش قیمت نفت در این روزهای بحرانی اقتصاد ایران که هدفمندی یارانه ها هم انجام گرفته در حقیقت کمکی جدی به دولت محمود احمدی نژاد بود . هرج و مرجی که در بازار نفت به دلیل ناآرامی ها در لیبی جاری است به صداهای موجود برای تحریم نفتی ایران پایان داد. نفت ایران حتی در بازارهای مستقل آسیایی هم مشتری های بیشتری پیدا کرده است . بسیار بعید به نظر می ر سد که در فضای امروز خاورمیانه ، غربی ها مجددا به فکر تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران در شورای امنیت بیفتند. بسیاری از تحلیل گران ادعا می کنند که اگر غرب مایل به تنگ تر کردن حلقه فشارها بر تهران باشد باید اقتصاد ایران را دچار بی حسی کامل کند که این روند به قول وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف در چهارچوب توافق میان روسیه و چین با دیگر کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک نبوده است. لاوروف آخرین بار در این خصوص به خبرنگاران گفت: وضع تحریم های جدید به معنای خلق مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدید برای ایران است و این مساله ایست که ما از ابتدا با آن مخالف بودیم.

در این فضا شاید بتوان به تشدید فشارها از سوی تندروهای آمریکایی برای حمله نظامی به ایران اشاره کرد اما ناگفته پیداست که در دو سال و نیم گذشته باراک اوباما همواره توسل به گزینه نظامی علیه ایران را مردود دانسته است . دریادار مایک مولن هم که فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا را عهده دار است تا کنون چندین بار در خصوص تبعات این حمله نظامی هشدار داده است .معاون ماثیک مولن هم در کمیته نظامی کنگره به صراحت به نمایندگان اعلام کرد که بر اساس اسناد موجود ایران چندین سال تا دستیابی کامل به تسلیحات هسته ای فاصله دارد. 

دیپلمات در ادامه می نویسد: نه آژانس بین المللی انرژی هسته ای و نه هیچ نهاد اطلاعاتی نمی تواند قاطعانه تاکید کند که ایران به دنبال بررسی ادامه دادن مسیر هسته ای که آغاز کرده بود هست یا خیر؟ اما حقیقت این است که این باور آمریکایی ها که ایران آنچنان تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته که خود را وادار به سر میز مذاکره نشستن می بیند اشتباه محض است . حقیقت آن است که دولتمردان ایرانی اکنون در این فضا بسیار هم اعتماد به نفس پیدا کرده اند. ایران در حال حاضر با توجه به از اریکه قدرت پایین کشیده شدن دوستان آمریکا در منطقه مانند حسنی مبارک، خود را قدرتمند تر از پیش می بیند. اکنون با توجه به آغاز ناآرامی ها در بحرین، لیبی ، عربستان سعودی و دیگر کشورهای متحد غرب در منطقه باید به در موضع ضعف قرار گرفتن آمریکا در منطقه اذعان کرد.

دیپلمات در نهایت می نویسد: ایران در موضع باج دادن نیست. در پایان ماه فوریه بود که وزیر امور خارجه ایران علی اکبر صالحی در دیدار با کاترین آشتون از اتحادیه اروپا تاکید کرد که مسیر برای ادامه گفتگوها میان ایران و گروه پنج به اضافه یک کاملا هموار است. البته از زمانی که گفتگو میان نماینده ایران و نمایندگان اروپا در استانبول در ماه ژانویه به پایان رسید تا امروز دو طرف هیچ گونه گفتگوی رسمی با هم نداشتند. برای امریکا بازی دوباره به عقب بازگشته است . شاید بهترین زمان برای بازی جت اسکی واشنگتن باشد.


نظر شما :