هیکل: انقلاب تونس حرکت تاریخ انقلاب ایران بود

۲۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۰۷۴۹ اخبار اصلی
محمد حسنین هیکل پیش‌بینی کرد که غرب در پاسخ به ضربات سهمگینی که از انقلاب‌های تونس و مصر خورده در لبنان اقدامات ایذایی انجام دهد

دیپلماسی ایرانی: محمد حسنین هیکل، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور مصری در برنامه هفتگی خود با شبکه خبری الجزیره، پیش‌بینی کرد که غرب در پاسخ به ضربات سهمگینی که از انقلاب‌های تونس و مصر خورده در لبنان اقدامات ایذایی انجام دهد.

هیکل در این برنامه زنده تلویزیونی که شامگاه هر پنج‌شنبه از شبکه الجزیره پخش می‌شود و در آن دیدگاه‌ها و نظریاتش را درباره آخرین تحولات دنیای عرب بیان می‌کند، گفت: «من نسبت به آینده و وحدت لبنان نگرانم، غربی‌ها می‌خواهند شکستشان از انقلاب‌های مصر و تونس را در لبنان تلافی کنند.»

هیکل آنچه در تونس گذشت را یک اتفاق مهم و به یاد ماندنی توصیف کرد که به اعتقاد او استراتژی غرب در کل منطقه را به لرزه در آورد. وی گفت: «اتفاق انقلاب تونس استراتژی غرب در کل منطقه را که سیاست‌های 30 سال گذشته خود را بر اساس آن بنا کرده بود به لرزه در آورد و همه چیز را تغییر داد.»

مشهورترین روزنامه‌نگار عرب درباره انقلاب تونس همچنین گفت: «انقلاب تونس حرکتی نو در جهان عرب بود که معاهدات و توافقات نامشروع منطقه را از ریشه و بنیان به هم ریخت. این انقلاب تاییدی عربی و نظامی را پشت سر خود دارد که می‌تواند به پشتوانه آنها قاطعانه به راه خود ادامه دهد و همه چیز را در منطقه تغییر دهد کما این که دامنه گسترش این تغییر را در منطقه شاهدیم. آنچه جوانان تونس انجام دادند انقلابی استثنائی بود. تونس کشور کوچکی است که برای اروپا اهمیت ویژه‌ای دارد. از لحاظ آموزشی و رشد اجتماعی از همه کشورهای عربی بالاتر است و کمترین میزان بیکاری را در جهان عرب دارد. میزان استفاده از اینترنت در آن 25 درصد است که در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود. ملت تونس ملتی پویا است که از همه ابزارهای ارتباط‌ جمعی دنیای معاصر خود بهره‌مند است. مردم این کشور به جای توپ و تانک از دانش، تکنولوژی، آگاهی اجتماعی و تحصیلات بالا برخوردارند که می‌تواند انقلابی متفاوت و میلیونی ترتیب دهد. خشم این ملت خشم زمانه است، شجاعانه در برابر گلوله می‌ایستد، شهید می‌دهد ولی خود دست به خشونت نمی‌زند. کاری را که هیچ کس توقع آن را ندارد، انجام می‌دهد، کاری که شرایط آن زندگی جدید در دنیای مدرن، آزادی، مقاومت، مبارزه با فساد و پیشرفت است.»

هیکل در ادامه می‌افزاید: «مردم تونس مردمی تحصیل‌کرده و با فرهنگ هستند که به خوبی ماهیت جایگاه خود را در شرایطی که از یک سو با سواحل فرانسه همسایه است و از سوی دیگر ناوهای نظامی امریکا را پیش روی خود می‌بیند درک می‌کند. نگرش و عمق فکری که نزد جوانان دختر و پسر تونسی شاهدیم، به رغم محدودیت‌های شدید رسانه‌ای دوران حکومت زین العابدین بن علی ستودنی است. آنها کاری کردند که توجه جهانیان به تونس جلب شود و به آن چه انجام می‌دهند احترام بگذارد.»

هیکل سپس به انقلاب ایران می‌پردازد و می‌گوید: «آخرین انقلاب واقعی قرن بیستم انقلاب ایران بود. انقلابی که همه را شوکه کرد و دنیای عرب را نیز متحول ساخت. در انقلاب تونس ما شاهد نوعی انتقال فکری نزد تظاهرکنندگان بودیم که شاید خودشان نیز به آن واقف نبودند و آن هم حرکت تاریخ بود. پس از انقلاب ایران که غرب و جهان را متحیر خود ساخت، غرب استراتژی خود را بر پایه دو ستون بنا کرد: یکی دیکته "صلح غربی" برای جهان عرب و دیگری تلاش برای عدم تکرار انقلابی جدید برای جهان عرب. آنها گفتند از حالا به بعد دیگر انقلابی را در منطقه خاورمیانه شاهد نخواهیم بود. اما با انقلاب تونس تمامی تصورات غرب در منطقه به هم ریخت و استراتژی آن نیز دچار تغییری شگرف شد.»

هیکل بار دیگر تاکید کرد، غرب زخم خورده است و برای جبران این شکست بزرگ در صدد ضربه سهمگینی به دنیای عرب است. آنها می‌خواهند در تلافی شکست استراتژیکشان در تونس و کل منطقه اقدام به یک حرکت ایذایی بزرگ بزنند. آنچه مرا نگران می‌کند، تحولات جاری لبنان است. غربی‌ها می‌خواهند تلافی این شکست را سر لبنان بیاورند. من برای لبنان و وحدت آن بسیار نگرانم. آنچه در روزهای اخیر از تحولات سیاسی این کشور شاهدیم بر نگرانی‌ها می‌افزاید. این که با دنیای خارج تماس داشته باشیم و روابط خود را حفظ کنیم خیلی خوب است اما اگر بنا باشد این رابطه مبتنی بر اشغال و برتری یکی بر دیگری باشد، قابل قبول نیست. در بسیاری مواقع لازم است که روابط بسیاری از کشورها حتی اگر تاریخی باشد، مورد تجدید نظر قرار بگیرد.


نظر شما :