بازى برد - برد چين و فرانسه در عرصه اقتصاد

۰۵ آذر ۱۳۸۶ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۱۱۱ اقتصاد و انرژی
سفر سارکوزی که با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری، افزایش سرمایه گذاری شرکتهای فرانسوی در پروژه های داخلی چین و ارتقای سطح فرصتهای اقتصادی دو جانبه انجام شد، برای دو کشور بازی برد- برد بود.
بازى برد - برد چين و فرانسه در عرصه اقتصاد
 سفر سه روزه سارکوزی به چین برای بسیاری از دولتمردان سیاسی آمریکا و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار بود. آنها انتظار داشتند سارکوزی در این سفر تلاش زیادی برای همراه کردن چین با سیاستهای آمریکا و همراهان اروپایی اش در حل شدن مناقشات بین المللی بکند ولی سارکوزی هدف دیگری برای این سفر در نظر گرفته بود.
 
سارکوزی این سفر سه روزه را با هدف توسعه روابط اقتصادی دو جانبه با چین و بهره گیری اقتصادی از فرصتهای موجود در این سرزمین آغاز کرد و تا حد امکان در مورد مسایلی که دو کشور در مورد آنها با یکدیگر اختلاف داشتند سخن به میان نیاورد.
 
در این سفر سارکوزی به بیان جملاتی کوتاه در مورد مساله حقوق بشر در چین اکتفا کرد و از چین خواست تا نقش پر رنگ تری در حل شدن مشکلات بین المللی و مساله هسته ای ایران داشته باشد. وی چین را قدرتی خطاب کرد که می تواند مشکلات میانمار و ایران را به راحتی حل کند و از بالا گرفتن اختلافات بین المللی در این حوزه ها بکاهد.
 
سفر سارکوزی به چین در شرایط فعلی حاکم بر جهان یک سیاست مدبرانه بود که به زعم بسیاری از تحلیل گران برای همراه کردن چین و اشتراک بیشتر منافع دو کشور در همکاری و همراهی با یکدیگر بود. سارکوزی در نظر داشت نه از طریق برخورد و هشدار و تحریم بلکه از طریق توسعه تعاملات تجاری و روابط اقتصادی چین را با خود همراه سازد تا در آینده ای نه چندان دور این کشور قدرتمند و تاثیر گذار آسیایی نیز مجبور شود برای حفظ منافع داخلی خود با اروپا هم صدا شود.
 
سفر سارکوزی که با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری ، افزایش سرمایه گذاری شرکتهای فرانسوی در پروژه های داخلی چین و ارتقای سطح فرصتهای اقتصادی دو جانبه انجام شد برای دو کشور یک بازی برد- برد بود. زیرا توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری بین چین و فرانسه سبب می شود تا منابع مالی قوی تری به اقتصاد هر دو تزریق شود که بدون شک تبعات آن در آینده ای نه چندان دور قابل مشاهده است.
 
البته امروزه نیز فرانسه یکی از بزرگترین شرکای تجاری چین است. این کشور دومین شریک چین در بخش فن آوری و تکنولوژی های روز دنیا، سومین سرمایه گذار اروپایی در چین و چهارمین شریک تجاری بزرگ اروپایی است.
 
منابع اطلاعاتی چین اعلام کرده اند فرانسه دهمین کشور بزرگ سرمایه گذار در میان کشورهای جهان در چین است و سومین سرمایه گذار بزرگ اروپایی در چین است. حجم سرمایه گذاری فرانسه در چین در سال 2006 میلادی 6/88 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا انتهای سال جاری از مرز 100 میلیارد دلارفراتر برود.
 
بزرگترین شرکتهای فرانسوی فعال در چین عبارتند از: آلستون، گروه او –د – اف، شرکت توتال، گروه سویز، شرکت ایرباس و بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط دیگر.
 
آمارهانشان می دهد 850 شرکت فرانسوی در چین سرمایه گذاری کردند که 35 شرکت از مجموع این شرکتها سالانه درآمدی بیشتر از 5 میلیارد یورو دارند.
 
به هر حال تلاشهای فرانسه برای رسوخ تدریجی به بازار اقتصادی چین و همراه کردن این کشور با سیاستهای خود نه از طریق سیاسی بلکه از طریق اقتصادی سبب شد تا حجم روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه این دو کشور با سرعت زیادی رشد کند.
 
آمارها نشان می دهد در سال 2005 میلادی ارزش تجارت دو جانبه چین و فرانسه برابر با 65/20 میلیارد دلاربود و در سال 2006 میلادی به 19/25 میلیارد دلار رسید. انتظار می رودتا انتهای سال جاری حجم تجارت دو جانبه این دو کشور به 30 میلارد دلار و در سال 2008 میلادی به 40 میلیارد دلار برسد.
 
در این میان مهمترین عامل تقویت روابط اقتصادی در میان این دو کشور انرژی هسته ای و همکاری فرانسه با چین در این حوزه است. زیرا امروزه بزرگترین پروژه های اقتصادی چین پروژه هایی است که در صنعت هسته ای و برای ساخت راکتورها و نیروگاههای هسته ای اجرا می شود.
 
به هر حال این سیاست سارکوزی منجر به منعقد شدن بزرگترین قرارداد صنعت هسته ای در شرکت آروای فرانسه شد که به گفته سران این شرکت بزرگ می تواند تحولات اقتصادی زیادی را در این شرکت و در اقتصاد فرانسه ایجاد نماید.
 
شرکت آروا در این سفر موفق به عقد قرار دادی با ارزش 8 میلیارد یورو معادل 9/11 میلیارد دلار آمریکا برای ساخت دو راکتور هسته ای نسل سوم در جنوب چین شد. این قرارداد که پس از ماهها مذاکره با چینی ها منعقد شد یکی از پیامدهای مهم اقتصادی سفر سارکوزی به چین بود.
 
مدیر اجرایی شرکت آروا که در این سفر سارکوزی را همراهی می کرد در مورد این قرار داد گفت:" این قرارداد یک رکورد برای شرکت آروا تلقی می شود زیرا ما تا به حال قرار دادی به این بزرگی در سطح بین المللی امضا نکرده بودیم. به خصوص اینکه می توانیم با اجرای این قرارداد حضور خود را در یکی از قابل اعتماد ترین بازارهای جهان طی دهه های آینده تضمین کنیم."
 
وی ادامه داد:"چین جذاب ترین بازار برای شرکتهای صنعتی و سرمایه گذاری است. اما امروزه پر رونق ترین بازار این کشور بازار صنعت هسته ای آن است که با سرعت بالایی رشد می کند و تا چند سال آینده به یکی از بزرگترین کشورهای دارای انرژی هسته ای برای مصارف انرژی تبدیل خواهد شد."
 
این قرارداد برای شرکت آروا از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این شرکت فرانسوی در ماه جولای سال جاری در مناقصه ساخت چهار راکتور هسته ای بازنده میدان بود و آمریکا موفق شد سود اقتصادی حاصل از احداث این چهار راکتور را از آن خود کند.
 
آروا قرارداد مشارکت نیروی مهندسی برای ساخت راکتورهای مورد نیاز چین را نیز منعقد کرد و در قراردادی جداگانه با شرکت ملی انرژی هسته ای چین توافق کرد که چین برای تامین سوخت مورد نیاز راکتورها سالانه 35 درصد از سوخت تولید شده توسط یکی از شرکتهای تابع آروا در معدن اورانیوم آفریقا (اورامین) را خریداری کند.
 
شرکت ملی انرژی هسته ای چین توافق نامه جداگانه ای با آروا امضا کرد که به موجب آن مطالعات لازم برای احداث یک کارخانه بازیافت پس مانده های هسته ای در چین را انجام دهند. این کارخانه نیز با همکاری آروا در چین ساخته خواهد شد و هزینه اولیه ساخت آن 15 میلیارد یورو برآورد شده است.
 
چین در نظر دارد تا سال 2020 میلادی بیش از 30 راکتور هسته ای بسازد تا علاوه بر کاهش وابستگی به منابع انرژی خارجی از اتهام آلوده کردن محیط زیست در اثر استفاده روز افزون از سوختهای فسیلی مبرا شود.
 
در این سفر قرارداد دیگری به ارزش 12 میلیارد یورو معادل 17 میلیارد دلار با شرکت ایرباس منعقد شد که به موجب آن ایرباس بزرگترین شرکت هواپیما سازی اروپا متعهد شد 160 فروند هواپیما را به کشور چین تحویل دهد.
 
طبق این قرارداد 110 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A320 و چهل فروند هواپیمای A330 به شرکت حمل و نقل هوایی چین که یک شرکت دولتی است تحویل داده می شود و ده فروند هواپیمایA330 نیز به خط هوایی جنوبی چین واگذار خواهد شد.
 
قراردادی که در این سفر منعقد شد کلیات قرارداد فروش 160 فروند هوایپمای ایرباس به چین است و در مورد جزییات قرارداد، زمانبندی و زمان تحویل آن ها مذاکرات بین نمایندگان ایرباس و شرکتهای هوایی چین ادامه خواهد یافت.
 
در روز دوشنبه توافق نامه های دیگری در مورد مبارزه با تغییرات جوی، همکاری در توسعه پایدار شهری در چین، مقابله با شیوع بیماریهای مهلک،ایمنی تولیدات ومخابرات امضا شد.

نظر شما :