چند علامت

۱۳ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۱۱۴۱ نگاه ایرانی
درباره سفر غير منتظره بوش به عراق
چند علامت

جورج بوش طی هفته های اخیر مرکز ثقل خود را به تحولات عراق اختصاص داده است. رئيس جمهور ايالات متحده در واقع با سفرش به عراق قصد دارد چند علامت بدهد. اولین علامت به دموکرات ها و کنگره است.

 

 او در آستانه انتشار گزارش امنیتی کنگره در رابطه با عراق قصد دارد به رقبایش پیام بدهد که عراق در حال انتقال به فاز امنیتی است، استراتژی نوری المالکی نتیجه می دهد و رئيس جمهور ايالات متحده براى سفر به اين کشور مشکلى ندارد.

دلایل جورج بوش برای این کار کاهش تلفات نیروهای آمریکایی در مقایسه با سه ماه گذشته است. روزانه 5 سرباز ارتش آمريکا کشته مى شدند. هم اکنون اين رقم به دو سرباز در روز کاهش پيدا کرده است.

 

روزانه 55 جسد مجهول الهویه در اثر جنگ های مذهبی وفرقه ای درعراق کشف مى شد. هم اکنون اين رقم به روزی 18جسد کاهش پیدا کرده است. مقامات امنیتی عراق به این نکته اشاره می کنند که این علائم  نشان  از موفقیت نقشه راه دولت نوری المالکی دارد.

 

ماشین های حاوی مواد منفجره وعملیات انتحاری به شدت کاهش پیدا کرده است. از سوى ديگر روندهای سیاسی در حال شتاب گرفتن است. حتی مخالفان درحال اندیشیدن برای ورود یا پیوستن به روند سیاسی هستند. این علائم و نشانه ها می تواند از دلایل جورج بوش برای سفر به عراق، و در نتیجه ارسال چند پیام به داخل آمریکا و منطقه باشد.

 

در منطقه بايد به کدام کشورها بپردازیم؟

  

عربستان سعودی – محور اعتدال - ترکیه و آمریکا مخالف نوری المالکی هستند. آنها معتقد اند نوری المالکی باید برکنار شود ویک دولت دارای پشتوانه موازنه دار فرقه ای مذهبی و قاطع به قدرت برسد. ايالات متحده قصد دارد به ايران پیام بدهد که اين کشور اگرچه مراقب روابط ایران وعراق است ولی عراق را رها نخواهد کرد تا این کشور در اختیار موقعیت ونفوذ ایران قرار بگیرد.

 

ايالات متحده آمريکا  قصد دارد به مردم عراق پیام بدهد تا زمانی که لازم باشد درعراق می ماند. در ضمن اين کشور قصد دارد به اروپا بگوید که کاهش نیروهای اروپایی وعقب نشینی نیروهای انگلیسی از بصره به فرودگاه بین الملی این شهر، وعده های گردون براون در مورد احتمال عقب نشینی نیروهای انگلیسی در پایان سال 2007 از عراق، بايد به مفهوم افزایش ضریب ایمنی وامنیت عراق تلقی شود.

 

نیروهای چند ملیتی عملاً در حال درجه بندی کردن زمان عقب نشینی خود به صورت اعلام نشده هستند. آنها اگر جدول زمانى خروج خود را اعلام کنند هديه خوبی تروریست ها داده اند. همه اینها می تواند از اهداف وانگیزه های سفر آقای بوش به بغداد باشد.

 

مذاکرات بوش با نخست وزير عراق با توجه به اقدامات اخیر نوری المالکی مبنی بر اخراج بسیاری از نیروهای وابسته به شبه نظامیان از نیروهای امنیتی عراق تحول مهمى خواهد بود.

 

به باورمن با توجه به شکل گیری نهاد نظامی ارتش عراق و بهبود شرایط و موقعیت امنیتی بغداد جورج بوش  یک شراره درعراق جرقه خواهد زد. اين شراره احتمالا انتقال بخشی از وظایف نیروهای آمریکایی به نیروهای امنیتی عراق خواهد شد و بدین ترتیب آمریکا به سمت کاهش غیر مستقیم نیروهای خود در عراق حرکت خواهد کرد.

 

همزمان با فعال کردن امنیت عراق آمريکا این فرصت را ایجاد کند تا به راحتی به پرونده ایران بپردازد. شاید به همین منظور اظهارات امروز آقای کروکر سفیر ونماینده سیاسی آمریکا در عراق را باید جدی گرفت. او اعلام کرده که آمریکا آماده است با ایران گفت وگو کند.

 

 نشست های قبلی ثمربخش نبوده ولی آمریکا علاقمند است نشست های بعدی مسمرثمرباشد. ایالات متحده حال که نشانه ها وعلائم رضایت بخش است ونشان دهنده بهبود نسبی اوضاع عراق است به ایران علامت می دهد که آماده مذاکره است.

 

 چون ايالات متحده معتقد است از ايران می توان کمک بیشتری گرفت برای تثبیت وتحکیم این موقعیت  و در نتیجه موفقیت استراتژی عمومی پرزیدنت بوش در عراق کمک بیشتری گرفت.


نظر شما :