اجلاس خزانى با حاشيه‌هايش

۰۷ آذر ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۱۱۸ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نشست يک روزه آناپليس دوشنبه این هفته در شهر آناپليس آمریکا با حضور نمايندگان 50 کشور جهان از جمله 16 کشور عربى با سخنان «جورج بوش» رئيس‌جمهورى آمريکا آغاز به کار کرد.
اجلاس خزانى با حاشيه‌هايش

نشست يک روزه آناپليس روز دوشنبه در شهر آناپليس  آمریکا با حضور نمايندگان 50 کشور جهان از جمله 16 کشور عربى با سخنان «جورج بوش» رئيس‌جمهورى آمريکا آغاز به کار کرد.

 

اين در حالى است که ساعاتى مانده به افتتاح اين نشست، «اسماعيل هنيه» نخست ‌وزير برکنار شده فلسطينى، انتقاد شديدى را متوجه اين کنفرانس کرد و آن را جشنواره ‌اى براى سخنورى که فراتر از يک سرى ملاقات‌هاى ساده ديپلمانيک نيست، دانست.

 

هنيه همچنين گفت:«آناپليس مى‌خواهد حلقه متممى براى معاهده اسلو که در احقاق حقوق فلسطينيان شکست خورد باشد. هدف از برگزارى اين نشست تنها گرفتن وقت بيشتر براى امتداد اشغال قدس، ساخت شهرک‌هاى جديد و دريافت بيشترين امتياز از کشورهاى اسلامى و عربى به نفع يهود است.»

 

هنيه همچنين خواستار حفظ حقوق فلسطينيان و احقاق حق آنها شد و گفت: «ما خواستار بازگشت پناهندگان، اسيران و قدس به فلسطينيان هستيم و حاضر نيستيم يک گام از حقوق فلسطينيان در اين باره عقب‌نشينى کنيم.»

 

هنيه هر گونه ايجاد رابطه مستقيم يا غير مستقيم با اسرائيل را به شدت رد کرد و حضور گروه‌هاى عربى در کنار گروه‌هاى اسرائيلى را کار ناشايستى دانست.

 

وى همچنين هشدار داد: «ما هر گونه اعطاى امتياز و عقب‌نشينى از حقوق فلسطينيان در اين کنفرانس را محکوم مى‌کنيم و معتقديم اعطاى چنين امتيازهايى تاثيرات بسيار مضرى بر وضعيت فلسطينيان مى‌گذارد و ملت مسلمان فلسطين هر گونه اعطاى امتيازى را به شدت رد مى‌کند.»

 

حاشيه‌هاى کنفرانس

 

قبل از آغاز به کار نشست آناپليس «احمد قريع» رئيس گروه فلسطينى، «تسيپى ليونى» وزير امور خارجه اسرائيل و «کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريکا در يک نشست مشترک شرکت کردند و درباره دو نکته اساسى که مورد توجه اين نشست است، با يکديگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

نخست اين که رايس از دو طرف فلسطينى و اسرائيلى خواست مذاکرات خود را بر اساس نقشه راه آمريکا و با توجه به توافقات بين‌المللى از سر بگيرند که طرف اسرائيلى نسبت به آن اعتراض‌ کرد. وى در اعتراض خود گفت:«نقشه راه آمريکا تنها منافع ايالات متحده را تضمين مى‌کند و هيچ توجهى به منافع و مصالح اسرائيل ندارد.»

 

نکته دوم اين که طرف اسرائيلى خواستار تشکيل يک گروه سه جانبه متشکل از فلسطين، اسرائيل و آمريکا براى نظارت بر روند مذاکرات شد که ليونى حضور طرف سوم يعنى آمريکا را رد کرد.

 

بدين ترتيب کارشناسان پيش‌بينى مى‌کنند بواسطه رد اين دو پيشنهاد از سوى اسرائيل کنفرانس نتايج ويژه‌اى در بر نداشته باشد و شکست بخورد. اما با اين حال گفته مى‌شود نشست‌هاى مکررى پس از نشست آناپليس برگزار خواهد شد.

 

از سوى ديگر «جورج بوش» رئيس جمهورى آمريکا به طور جداگانه با «محمود عباس» رئيس حکومت خودگردان فلسطينى و «ايهود اولمرت» نخست وزير اسرائيل در کاخ سفيد ديدار کرد. بوش پس از ديدارهاى خود به خبرنگاران گفت:«حل موضوع فلسطين و اسرائيل و رسيدن به صلح بسيار سخت و مشکل است.»

 

کميته چهار جانبه خاورميانه نيز حمايت کامل خود را از کنفرانس آناپليس اعلام کرد.

 

«سعود الفيصل» وزير امور خارجه عربستان سعودى نيز گفت: «واشنگتن به ما اطمينان داده که تمام تلاش خود را براى رسيدن به يک توافق در پايان نشست به کار گيرد.»

 

وى افزود:«دولت آمريکا وعده داده است که يک جدول زمان‌بندى شده ‌اى که بيشتر از يک سال نباشد براى انجام مذاکرات در نظر گرفته شود.»

 

از سوى ديگر جورج بوش در مراسم شام روز گذشته که با حضور تمام نمايندگان کشورهاى حاضر در کنفرانس برگزار شده بود، گفت: «ما اين هفته براى يک هدف مشترک به دور هم جمع شده‌ايم و آن چيزى نيست جز تشکیل دو کشور دموکراتيک اسرائيل و فلسطين که با صلح و امنيت در کنار هم زندگى کنند.»

 

يکى از مقام‌هاى نزديک به محمود عباس در آمريکا که نخواست نامش فاش شود نيز گفت: «عباس مى‌خواهد در نطق خود تاکيد کند که اين کنفرانس يک فرصتى استثنايى براى رسيدن به صلح است که اميدوار است قبل از پايان دوران رياست جمهورى جورج بوش بتوان به آن دست يافت.»

 

همچنين گفته مى‌شود عباس قصد دارد پايبندى خود را به مذاکرات اعلام کند و از همگان بخواهد براى رسيدن به مرحله نهايى مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطين بيش از پيش تلاش کنند.

 

قرار است در جريان کنفرانس که توسط وزير امور خارجه آمريکا اداره خواهد شد بلندى‌هاى جولان که در سال 1967 به اشغال اسرائيل در آمد نيز مورد بحث و بررسى قرار گيرد.

 

«احمد سلکينى» يکى از ديپلمات‌هاى همراه گروه سورى در اين باره گفت:«سوريه در اين اجلاس شرکت کرد زيرا قرار است مسئله جولان مورد و بحث و مناقشه قرار گيرد.»

 

از سوى ديگر بنا به گزارش‌ها نشست آناپليس بحران‌هاى داخلى بسيارى را براى محمود عباس، جورج بوش و اولمرت بوجود آورده است.

 

در غزه که تحت کنترل حماس است، اين جنبش مذاکرات آناپليس را به شدت رد کرده و حتى به تقبيح حاضران در اين نشست پرداخته است.

 

در اسرائيل جايگاه مردمى اولمرت باز هم سقوط کرده به گونه‌اى که ازهم ‌اکنون اعضاى جناح‌هاى راست ائتلافى نسبت به هر گونه امتياز دهى اولمرت در اين نشست هشدار داده‌اند.

 

در ايالات متحده آمريکا نيز کاخ سفيد تمام تلاش خود را به کار بسته تا شايد از قبل موفقيت‌آميز بودن اين نشست بتواند تا حدودى جايگاه مردمى از دست رفته خود که به دليل انتقادهاى موجود بر سر عراق به شدت کاهش يافته را دوباره بازيابد.

 

گفته مى‌شود رئيس‌جمهورى آمريکا قصد دارد در نطق افتتاحيه خود از همگان بخواهد براى تشکيل دولت مستقل فلسطينى و به رسميت شناختن اسرائيل نهايت تلاش‌هاى را به کار گيرند. وى همچنين قصد دارد درباره بازگشت پناهندگان فلسطينى به فلسطين و چگونگى حل بحران موجود در اين باره نيز سخنانى ايراد کند. بوش همچنين از کشورهاى عربى خواهد خواست گام‌هايى براى عادى سازى روابطشان با اسرائيل بردارند.

 

با اين حال گفته مى‌شود، بوش قصد ندارد درباره مرزهاى فلسطين و اسرائيل و موضوع فلسطين سخنى به ميان آورد.

 

در همين حال اولمرت وعباس پايبندى خود را به ادامه مذاکرات براى تشکيل دولت مستقل فلسطينى و به رسمت شناختن آن تا پايان سال آينده ميلادى اعلام کرده‌اند.

 

بنا به گزارش‌ها مناقشات بر سر قدس، مرزهاى اسرائيل و فلسطين و سرنوشت پناهندگان فلسطينى همچنان محور مذاکرات گروه‌هاى مختلف عربى با غربى‌ها و اسرائيلى‌ها است و اين مذاکرات تا ساعاتى قبل از آغاز نشست همچنان ادامه دارد.

 

کنفرانس مقاومت در برابر آناپليس

 

رهبران گروه‌ هاى فلسطينى اعلام کردند، همچنان بر تشکيل «کنفرانس ملى مقاومت و برنامه حل قضاياى فلسطينيان» با وجود مشارکت سوريه در کنفرانس آناپليس پايبندند.

 

«خالد عبدالمجيد» دبير کل جبهه دموکراتيک فلسطين گفت: «رهبران گروه‌هاى ده‌ گانه مستقر در مشق پايتخت سوريه در حال بررسى چگونگى برگزارى کنفرانس پس از پايان فعاليت‌هاى کنفرانس آناپليس هستند.»

 

وى همچنين تغيير مکان نشست را از دمشق به تهران رد کرد و گفت: «منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران در جريان سفرش به سوريه از گروه‌هاى فلسطينى خواست تهران را نيز به اين جمع دعوت کنند.»

 

عبدالمجيد درباره سفر رهبران گروه‌هاى فلسطينى به ايران گفت:«گروه‌هاى فلسطينى از سوى تهران دعوت شده ‌اند تا به ايران سفر کنند اما اين سفر هيچ ارتباطى به کنفرانس ملى و کنفرانس آناپليس ندارد.»

 

«اسماعيل سنداوى» رهبر جنبش جهاد اسلامى نيز تاکيد کرد کنفرانس حتما برگزار خواهد شد و ما قرار است در آن درباره چگونگى مقاومت در ظرفيت‌ها و موقعيت‌هاى جديد بحث کنيم.

 

وى همچنين گفت: «گروه‌هاى فلسطينى موضوعات بسيارى را در همايش‌‌ها، نشست‌ها و ديگر گردهمايى‌هاى مردمى مد نظر دارند که براى مردم غزه و کرانه باخترى از اهميت ويژه‌ اى برخوردار است که مى‌تواند در صورت تشکيل بسيارى از اهداف کنفرانس آناپليس را رد کند.»

 

وى همچنين درباره اهداف کنفرانس آناپليس گفت:«اين کنفرانس به اين دليل تشکيل مى‌شود تا بتواند ضمن تغيير فرهنگ منطقه کيان صهيونيستى را بر منطقه عربى غالب کند.»

 

نزديک به پانصد نفر براى شرکت در اين کنفرانس دعوت شده‌اند. قرار بود اين نشست در ابتدا در هفته نخست نوامبر در دمشق برگزار شود که به دلايل مختلف زمان برگزارى آن به تاخير افتاد. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :