احتمال افزایش تولید اوپک و کاهش قیمت نفت

۰۸ آذر ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۱۲۴ اقتصاد و انرژی
علی النعیمی وزیر نفت کشور عربستاناعلام کرده طرح افزایش تولید نفت اوپک در اجلاس وزرا در ابوظبی مورد بررسی قرار می گیرد. وی از سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری اوپک برای افزایش ظرفیت تولید تا سال ۲۰۱۲ خبر داد.
احتمال افزایش تولید اوپک و کاهش قیمت نفت
 

علیرغم فشارهای کشورهای مصرف کننده نفت به اعضای اوپک برای افزایش حجم تولید توسط این کارتل بزرگ نفتی وزیر نفت کشور قطر در روز چهار شنبه بیست و هشتم نوامبر سال جاری اعلام کرد:"بازار نفت کاملا اشباع است."

 

وی در شرایطی این سخن را به میان آورد که سران صنعت نفت ایران و دیگر کشورهای عضو سازمان اوپک نیز بر کافی بودن میزان تولید نفت توسط این سازمان صحه گذاشتند ولی برخی از سران نفتی جهان بررسی طرح افزایش تولید اوپک به منظور تنزل قیمت نفت دربازارهای جهانی را به اجلاس هفته آینده وزرای اوپک درابوظبی موکول کردند.

 

النعیمی وزیر نفت کشور عربستان و محمد الهملی وزیر نفت امارات متحد عربی در کنفرانس انرژی که در سنگاپور برگزار شده بود  بازار را سالم توصیف کردند و افزایش قیمت نفت را به دلالان بازار نفت و تحولات سیاسی نسبت دادند.این سخنی بود که سران کشور عربستان در اجلاس سران اوپک نیز به آن اشاره کرده بودند وهمین مساله زمینه ساز رشد بیشتر قیمت نفت و رسیدن آن به 100 دلار شد.

 

عربستان در زمره کشورهایی بود که در اجلاس سران اوپک بسیار دو پهلو رفتار کرد. این کشور در آستانه اجلاس سران در مورد قیمت نفت ابراز نگرانی کرده بود و در مصاحبه های خبری بارها در مورد ضرورت کاهش قیمت سخن به میان آورده بود ولی بعد از اجلاس سخنانی در مورد مناسب بودن قیمت این منبع ا نرژی وعدم آسیب رسانی آن به اقتصاد جهانی صحبت کرده بود .

 

به هر حال به نظر می رسد این بار فشارهای کشورهای مصرف کننده نفت به خصوص امریکا که بزرگترین بازار مصرف اوپک است توانسته عربستان را با خود همراه سازد.زیرا النعیمی  یک هفته قبل از اجلاس وزرای اوپک  سخنی گفت که باعث تنزل قیمت نفت به کمتر از 94 دلار شد.وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش حجم تولید در اجلاس هفته آینده وجود دارد یا خیر گفت:" در ابوظبی تمام آمارها و اطلاعات مربوط به بازار مورد بررسی قرار می گیرد و  در صورت نیاز تولید نفت اوپک افزایش می یابد."

 

وی در مورد میزان افزایش احتمالی سخنی نگفت ولی بسیاری از تحلیل گران از اضافه شدن  750 هزار بشکه نفت به تولید اوپک خبر دادند که سبب می شود تا بازار اندکی متعادل تر شود.انتظار می رود 500 هزار بشکه از مجموع 750 هزار بشکه ای که به تولید نفت اوپک اضافه می شود از کشور عربستان تامین شود.

النعیمی اعلام کرد:" اوپک توان اضافه کردن سه میلیون بشکه نفت به سطح تولید امروزی را دارد  که در صورت نیازبه بازار تزریق می شود." در حال حاضر اوپک 40 درصد از تقاضای 85 میلیون بشکه ای نفت جهان را پاسخ می گوید  و همین مساله سبب شده است تا تصمیم گریهای این سازمان تاثیر بسزایی روی بازار نفت بگذارد.

 

النعیمی که می توان وی را تاثیر گذارترین صدای اوپک خواند اعلام کرد عربستان روزانه 9 میلیون بشکه نفت خام تولید می کند و در صورت توافق بین تمام کشورهای عضو اوپک از 5 دسامبر 500 هزار بشکه نفت به تولید خود خواهد افزود.وی اذعان داشت ظرفیت مازاد عربستان سعودی 3/2 میلیون بشکه نفت در روز است  واز پایان ماه نوامبر 500 هزاربشکه به این ظرفیت مازاد اضافه  می شود .با اضافه شدن این میزان به ظرفیت مازاد تولید عربستان ظرفیت این کشور  به 8/2 میلیون بشکه در روز می رسد.میزان تولید اوپک در هر روز بیشتر از 30 میلیون بشکه نفت است و در صورت اضافه شدن تولید اوپک در جلسه دسامبر تولید این سازمان به بیش از 31 میلیون تن می رسد.

 

اما سوال این جاست که اضافه شدن تولید اوپک تا چه حد می تواند قیمت را کاهش دهد.تحلیل گران بازار انرژی معتقدند حتی اگر تولید اوپک در اجلاس پنجم دسامبر افزایش یابد نیز قیمت به سطح پیشین نخواهد رسید.آنها پیش بینی کرده اند در صورت افزایش حجم تولید نفت در کشورهای اوپک قیمت نفت به 78 تا 81 دلار برسد که قیمت مطلوب عربستان است. عربستان پیش از اجلاس سران اعلام کرده بود قیمت نفت باید به حدود 80 دلار بازگردد زیرا این قیمت برای سلامت بازار نفت و اقتصاد جهانی مناسب است.

 

تحلیل گران  بر این باورند که تنزل قیمت نفت به کمتر از این سطح در شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد جهانی غیر ممکن است و برای تایید این نظریه خود به وضعیت اقتصادی امریکا و قرار گرفتن آن در آستانه رکود ، تنزل بیش از اندازه ارزش دلار و در نهایت مساله هسته ای ایران اشاره می کنند.

 

از طرف دیگر در آستانه اجلاس وزرای کشورهای اوپک در ابوظبی سران اوپک اعلام کردند تا سال 2012 میلادی 150 میلیارد دلار در بیش از 120 پروژه نفتی در کشورهای عضو این سازمان سرمایه گذاری خواهند کرد. دلیل این سرمایه گذاری رشد  توان تولید اوپک متناسب با رشد تقاضای انرژی در سالهای آینده اعلام شده است. اوپک در نظر دارد سهم بزرگی از این سرمایه ها را در ساخت پالایشگاههای نفتی ، اکتشاف حوزه های جدید و توسعه آنها  سرمایه گذاری کند.با اجرای این طرح تا سال2020   ظرفیت تولید نفت اوپک روزانه 5 میلیون بشکه بیشتر از سطح کنونی می شود.

 

النعیمی گفت:" اوپک در ساخت خط لوله های انتقال نفت و زیر ساختهای مورد نیاز برای انتقال و ذخیره سازی این منابع انرژی سرمایه گذاری می کند.ما امیدواریم این سرمایه گذاری از فشارهای موجود در بازار نفت جهان بکاهد و قیمت را در سطح متعادلی حفظ کند."

 

این سرمایه گذاری کلان سبب می شود تا صنعت نفت همچنان در مرکز توجه بازارهای صنعتی و انرژی باقی بماند . بدون شک رشد توان تولیدی اوپک که سهم اعظم  آن در کشورهای عربستان و عراق خواهد بود سبب می شود تا اهمیت این کشورها در عرصه صنعت نفت بیشتر شود.


نظر شما :