گزارش البرادعی؛ اخلال در احتمال گفت‌و‌گوی ایران و امریکا

۰۵ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۱۲۵۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: امیر محبیان
گفتاری از امیر محبیان برای دیپلماسی ایرانی
گزارش البرادعی؛ اخلال در احتمال گفت‌و‌گوی ایران و امریکا

در گزارش اخیر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی از عدم همکاری ایران با سازمان بین المللی انرژی اتمی، به نوعی بر کند شدن روند فعالیت های هسته ای ایران طی شش ماه گذشته صحه گذاشته شده است؛ ضمن آنکه محمد البرادعی کند شدن فعالیت های ایران را مربوط به یک تصمیم سیاسی از سوی تهران می داند؛ این نهاد بین المللی از دو برابر شدن میزان اورانیوم غنی شده در ایران طی همین مدت خبر داده است.

گفتاری از امیر محبیان، تحلیل گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی:

به نظر می رسد که آقای البرادعی چند کار را هم زمان به پیش می برد، اول آنکه با وارد کردن برخی اتهامات و در عین حال بیان سخنان جدید هرگونه احتمال گفت و گوی میان ایران و امریکا را دچار اختلال می کند که این امر یک پروژه است که می تواند به نفع اسرائیل تمام شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه آقای البرادعی به پایان دوران کاری خود نزدیک می شود، در تلاش است خود را مجددا به یک چهره سیاسی تبدیل کند، چراکه گویا قصد دارد پس از اتمام کار در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در صحنه سیاسی مصر مسئولیت هایی را بر عهده گیرد، بر این اساس گزارش هایش در مورد برنامه هسته ای ایران می تواند سناریویی برای تبدیل شدن البرادعی به یک چهره رسانه ای در عرصه جهانی باشد.

معتقدم که ایران در هر حال کار خود را ادامه خواهد داد و به برنامه ها و اهداف خود ایمان دارد و این گونه گزارش ها نمی تواند مانع فعالیت های ایران شود.

پارادوکس در اطلاعات آژانس
با توجه به اینکه از لحاظ فنی امکان غنی سازی با میزان موجود سانترفیوژها نیست و حداقل به لحاظ فنی این مسئله را آژانس در گزارش خود رد کرده است، اکنون باید دبیر آژانس و دیگر دست اندرکاران این نهاد بین المللی پاسخ دهند که چگونه با وجود کند شدن روند فعالیت های هسته ای در تاسیسات ایران و عدم افزایش تعداد سانترفیوژها، میزان اورانیوم غنی شده در ایران دو برابر شده است.

بازرسان آژانس بازدیدهای مورد نظرشان را از تاسیسات ایران دارند اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به تحولات اخیر در عرصه جهانی، عملا موضوع هسته ای ایران از اولویت های دنیا خارج شده است، مجددا تلاش می شود مسئله ایران به اولویت تبدیل و برای دوران ریاست جمهوری اوباما دستور کار تعریف شود.

به همین دلیل غرب به دنبال فضا سازی برای برنامه هسته ای ایران است که بر مبنای آن اهرم فشاری بر ایران ایجاد کنند.

امیر محبیان

نویسنده خبر


نظر شما :