تقابل مسائل امنیتی و سیاسی درنگاه پاکستان به انتخابات ایران

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۱۲۹۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: پیرمحمد ملازهی
گفتاری از پیرمحمد ملازهی، کارشناس و تحلیل گر مسائل پاکستان پیرامون اهمیت انتخابات ایران برای پاکستان.
تقابل مسائل امنیتی و سیاسی درنگاه پاکستان به انتخابات ایران

گفتاری از پیرمحمد ملازهی، کارشناس و تحلیل گر مسائل پاکستان:

ایران و پاکستان حدود 900 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند و این مرز در منطقه‌ای است که قومیت بلوچ و اهل سنت میان دو سوی مرز تقسیم شده است اما ارتباطات قبایل بلوچ در هر دو سوی مرز ظاهرا تحت تاثیر این مرزها قرار نداشته و شاهدیم که ارتباطات آنها محکم و قوی باقی مانده است هر چند که دولت های ایران و پاکستان تلاش دارند مرزها را بطور کامل تحت کنترل درآورند.

از دید پاکستان اگر انتخابات ایران به گونه‌ای پیش رود که قدرت مرکزی در ایران تقویت شود، یک دیدگاه در پاکستان مطرح می‌شود و اگر این خط فکری پیش افتد که توزیع قدرت را در مناطق مختلف ایران مد نظر قرار دهد که بیشتر جناح اصلاح طلب در ایران این مسئله را مطرح کرده است، دیدگاهی دیگری در پاکستان مورد توجه قرار می‌گیرد.

معتقدم دولت پاکستان هر نوع کاهش قدرت دولت مرکزی در ایران را موجب بروز خطر در مناطقی مانند بلوچستان دیده و به زیان خود ارزیابی می‌کند بویژه در شرایط کنونی که پاکستانی‌ها به شدت نگران وضعیت امنیتی در داخل کشور به دلیل حملات گروه‌هایی هستند که با دولت مرکزی به جنگ مسلحانه دارند.

با این حال از نظر تئوریک، در پاکستان حزب مردم به دنبال دموکراسی پارلمانی است و از این جهت در رقابت‌های انتخاباتی ایران جناح اصلاح طلب می‌تواند هماهنگی بیشتری با دیدگاه حاکم در پاکستان داشته باشد.

اما زمانی که پاکستانی ها از زاویه امنیتی به انتخابات ایران نگاه می کنند متوجه هستند که اگر یک قدرت مرکزی قدرتمند در ایران روی کار آید می تواند حافظ منافع امنیتی آنها باشد.

عکس این برداشت در ایران نیز صادق است، در ایران هم ترجیح داده می‌شود که حکومتی متمرکز و قدرتمند در اسلام آباد روی کار باشد حتی اگر نظامیان به جای سیاست مداران قدرت را در دست داشته باشند، چراکه در ایران این تفکر وجود دارد که در زمان حاکمیت نظامیان که به تمرکز قدرت گرایش دارند، امنیت منطقه راحت‌تر و  بیشتر از زمانی که احزاب حاکم هستند تامین خواهد شد.

این دو دیدگاه در هر دو کشور موجود است اما جناح‌های سیاسی قدرتمند در پاکستان نسبت به انتخابات ایران دیدگاهی متفاوت از دیدگاه حکومتی دارند، بر اساس دیدگاه آنها هر چه در ایران شرایط به سوی برقراری نوعی دموکراسی پارلمانی سوق پیدا کند، شرایط را برای تثبیت قدرت در بخش سیاسی پاکستان در مقابل بخش نظامی این کشور تقویت می کند.

از این زاویه به نظر می‌رسد که جناح‌های سیاسی پاکستان معتقدند روی کار آمدن جناح اصلاح طلب در ایران شرایط مناسب تری را برای تنظیم مناسبات میان طرفین فراهم خواهد ساخت.

*این یادداشت پیش از برگزاری انتخابات ایران نوشته شده است.

پیرمحمد ملازهی

نویسنده خبر


نظر شما :