توليد اوپک افزايش نمى يابد

۱۶ آذر ۱۳۸۶ | ۰۴:۵۵ کد : ۱۱۵۸ اخبار اصلی
اجلاس وزراى نفت کشورهاى اوپک روز چهارشنبه، چهاردهم آذر، در ابوظبى برگزار شد. مهمترين هدف از برگزارى اين جلسه فوق العاده بررسى ضرورت افزايش توليد نفت اوپک بود. اما قبل از اجلاس اعلام شد تولید اوپک افزایش نمی یابد.
توليد اوپک افزايش نمى يابد

صدد وچهل وششمین گردهمایی وزاری نفت کشورهای عضو اوپک در روز سه شنبه پنجم دسامبر سال 2007 میلادی در ابوظبی برگزار شد.
 
اهمیت این اجلاس که بسیاری آن را اجلاس فوق العاده اوپک برای بررسی دلایل افزایش قیمت نفت و ارایه راهکار برای این مساله می دانند تصمیم گیری در مورد افزایش ظرفیت تولید اوپک بود.
 
این جلسه ساعت 12 ظهر به وقت محلی و ساعت 8 صبح به وقت گرینویچ پشت درهای بسته در ابوظبی برگزار شد ولی وزرای شرکت کننده با توجه به مذاکرات دوجانبه و چند جانبه ای که پیش از برگزاری جلسه با یکدیگر داشتند اعلام کردند که افزایش تولید اوپک بسیار غیر محتمل است.
 
در همین زمان قیمت نفت خام دوباره بالا رفت. گزارشها حاکی از این مطلب است که در روز پنجم دسامبر قیمت نفت مدام در نوسان بوده و هر جمله ای که از طرف شرکت کنندگان اجلاس اوپک مطرح می شد به سرعت سبب بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت نفت می شد.
 
رشد قیمت نفت در ماههای گذشته سبب شد تا بسیاری از مصرف کنندگان بزرگ جهان به خصوص آمریکا تلاشهای زیادی برای متقاعد کردن کشورهای نفت خیز اوپک در افزایش حجم تولید خود انجام دهند و به همین دلیل انتظار داشتند در این کنفرانس اوپک حداقل 500هزار بشکه به حجم تولید خود بیفزاید.
 
این انتظار زمانی امیدوار کننده تر شد که وزیر نفت عربستان از توان این کشور برای افزایش تولید یا به عبارت دقیق تر ظرفیت مازادی بالغ بر 3 میلیون بشکه در روز خبر داد و اذهان عمومی را به این جهت سوق داد که عربستان حامی افزایش تولید اوپک است.
 
در دورانی که تلاش مصرف کنندگان به سرکردگی آمریکا برای افزایش تولید اوپک بالا گرفته بود سران کشورهای نفت خیز اوپک واکنشهای مختلفی به پیشنهاد افزایش تولید نشان دادند. برخی اعلام کردند قیمت بالای نفت نه به دلیل مسائل بازاری بلکه به دلیل تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی غیر بازاری است که اوپک روی آنها کنترلی ندارد. به همین دلیل تغییر سیاستهای تولید اوپک نمی تواند موجب تعدیل قیمت نفت شود.
 
برخی دیگر اذعان داشتند بازار نفت جهان کاملا اشباع است و قیمت نفت در مرز 95 تا 100 دلار نیازی به تنزل یا تعدیل ندارد. آنها بر این باور بودند که قیمت واقعی نفت با توجه به تحولات بازار ارز و تغییرات نرخ تورم و اقتصاد جهانی در سطحی پایین تر از قیمت واقعی آن قرار دارد. بنابراین نیازی به مداخله در بازار نیست.
 
اما سران صنعت نفت کشورهای دیگری از جمله عربستان سعودی که بسیاری او را مهمترین صدای اوپک می دانند از شرایط حاکم بر قیمت نفت ابراز نگرانی می کردند و بر این باور بودند که قیمت نفت در یک بازار سالم و با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهانی در سطح 80 دلار است و به همین دلیل مداخله اوپک برای کاهش قیمت نفت ضروری است.
 
در همین زمان اخباری مبنی بر احتمال افزایش500 هزار تا 750 هزار بشکه ای تولید نفت اوپک منتشر شد که خود سبب تنزل قیمت نفت و رسیدن آن به قیمت 88 دلار شد. این گفته ها حواشی اجلاس سران اوپک در ماه نوامبربود.
 
اما در آستانه برگزاری این اجلاس درابوظبی وزرای نفت کشورهای اوپک اعلام کردند دلیلی برای افزایش حجم تولید اوپک وجود ندارد. علی النعیمی وزیر نفت کشور عربستان سعودی اعلام کرد:" در بررسی هایی که انجام دادیم به مدرکی که بر ضرورت افزایش تولید اوپک و نیاز جهان به نفت بیشتر صحه بگذارد دست نیافتیم. بررسیها نشان داد هم اکنون تولید نفت اوپک برای پاسخگویی به نیاز نفتی جهان در فصل سرما نیز کفایت می کند ."
 
غلامحسین نوذزی - وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران – نیز تاکید کرد:" در شرایط کنونی، بازار از نظر میزان عرضه و تقاضای نفت در سطح تعادل قرار دارد و ضرورتی برای افزایش تولید نفت در بازار مصرف جهانی وجود ندارد."
 
وزیر نفت ونزوئلا و قطر نیز در مصاحبه های جداگانه اعلام کردند با افزایش 500 هزار بشکه ای نفت توسط اوپک مخالف هستند و ظرفیت تولید کنونی اوپک که 14/31 میلیون بشکه در روز است را کافی می دانند.
 
دیوید مور کارشناس بازار محصولات استراتژیک در بانک مردمی استرالیا نیز این تصمیم را کاملا درست اعلام کرد و گفت:" هنوز میزان تقاضای نفت در سال 2008 میلادی مشخص نیست و با توجه به شرایط حاکم بر بازار نمی توان برآورد دقیقی در مورد میزان تقاضا در سال آینده داشت. بنابراین در صورت افزایش حجم تولید ممکن است بازارهای جهانی با مازاد تولید مواجه شوند که این به بازار نفت آسیب وارد می کند."
 
البته وزیر نفت عربستان در مورد اینکه میزان تقاضای نفت در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود شکی ندارد وی در مصاحبه با خبرنگار بلومبرگ گفت:" تقاضای نفت در سال آینده میلادی 1 تا 2/1 میلیون بشکه در روز بیشتر خواهد شد که سهمی از این رشد باید توسط اوپک پاسخ داده شود."
 
تحلیل گران مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا برای تاکید بیشتر بر ضرورت افزایش تولید اوپک اعلام کردند :" تولید کنونی اوپک نمی تواند پاسخگوی نیاز روزافزون نفت در کشورهای هند و چین باشد. رشد تقاضا در این کشورها در شرایطی که به دلیل مشکلات فنی حجم تولید نفت ایالات متحده آمریکا نیز کاهش یافته است بر ضرورت افزایش تولید اوپک بیشتر تاکید می کند."
 
اما نکته با اهمیت اینجاست که هنوز تا آن زمان فاصله ای بیش از 30 روز باقی مانده است و در صورتیکه این حجم مازاد در این فاصله حداقل 30 روزه وارد بازار شود قیمت نفت سقوط خواهد کرد.
 
این سقوط در صورتی خواهد بود که پیش بینی وزیر نفت عربستان از روزهای آغازین سال آینده تحقق یابد و در صورتیکه این برآورد برای ماههای بعدی سال باشد ویا اینکه میزان رشد تقاضا کمتر از میزان پیش بینی شده توسط وزیر نفت عربستان باشد قیمت نفت تحولی بسیار مخرب را شاهد خواهد بود که این نه برای کشورهای نفت خیز غیر اوپکی و نه کشورهای نفت خیز اوپک خوشایند نیست.
 
با توجه به این مساله وزرای نفت کشورهای اوپک تصمیم گرفتند در جلسه ماه مارس و پس از مشخص شدن میزان تقاضا در سال 2008میلادی در مورد عرضه نفت تصمیم گیری کنند.
 
وزرای نفت اوپک سالانه دو جلسه برگزار می کنند که یک جلسه در ماه مارس و جلسه بعدی درماه سپتامبر است.
 
در صورتیکه بازار در شرایط ویژه ای باشد وزرای عضو اوپک جلسه فوق العاده تشکیل می دهند تا به بررسی بازار و تحولات آن بپردازند و راهکارهای لازم برای تعدیل شرایط را به بحث بگذارند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. 

نظر شما :