سرنوشت لبنان در دستان ميشل عون

۱۶ آذر ۱۳۸۶ | ۰۴:۴۲ کد : ۱۱۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ميشل عون مى گوید ما زمانى از ميشل سليمان حمايت مى‌کنيم که وى برنامه خود براى انتخاب نخست‌وزير و تقسيم کابينه را از هم اکنون مشخص کند. در غير اين صورت ما حاضر نيستيم به حمايت خود از سليمان ادامه دهيم.»
سرنوشت لبنان در دستان ميشل عون
گويا لبنان قصد ندارد به همين سادگى‌ها بحران نبود رئيس‌جمهور را حل و فصل کند. در حالى که همه چيز به سمتى پيش مى‌رفت که بحران رياست‌جمهورى لبنان به پايان برسد و گروه‌هاى لبنانى در نهايت رئيس‌جمهور خود را انتخاب کنند، موضع‌گيرى غافل‌کننده ميشل عون بزرگترين مانع در انتخاب رئيس‌جمهورى همه‌چيز را با بن‌بست مواجه کرد.
 
ميشل عون در موضع‌گيرى اخير خود که سه‌شنبه شب در يک مصاحبه مطبوعاتى در خانه مجللش در شمال بيروت برگزار کرده بود، گفت: «ما زمانى از ميشل سليمان حمايت مى‌کنيم که وى برنامه خود براى انتخاب نخست‌وزير و تقسيم کابينه را از هم اکنون مشخص کند. در غير اين صورت ما حاضر نيستيم به حمايت خود از سليمان ادامه دهيم.»
 
وى يک شب پيش از آن نيز در مصاحبه مشابهى که آن هم در خانه‌اش بود، گفت: «اگر ميشل سليمان به تعهدات قبلى خود که پذيرفته بود، دو سال رئيس‌جمهور باشد و هم‌زمان با انتخابات پارلمان خود را کنار بکشد و بگذارد من جانشين او شوم، حاضرم از سليمان حمايت کنم در غير اين صورت من دست به چنين کارى نخواهم زد.»
 
بر خلاف گذشته موضع‌گيرى جديد ميشل عون در برابر ميشل سليمان باعث رنجش هم‌پيمانان وى از جمله حزب‌الله و جنبش امل نيز شده است. به گونه‌اى که رهبران هر دو جنبش از موضع‌گيرى‌هاى دو گانه ميشل عون ابراز گلگى کرده و آن را سنگ‌اندازى در مسير دموکراسى لبنان دانسته‌اند.
 
در همين حال نبيه برى تاکيد کرده است، موضوع انتخاب رئيس‌جمهورى حل شده و جاى هيچ نگرانى نيست. وى در يک مصاحبه مطبوعاتى گفت: «تمام شد. ژنرال ميشل سليمان رئيس جمهور است. جلسه انتخابات نيز سر موقع برگزار مى‌شود. جريان اصلاح قانون اساسى انتخاب رئيس‌جمهورى نيز دو ساعت بيشتر طول نخواهد کشيد.»
 
قرار است جلسه انتخابات رياست جمهورى روز جمعه برگزار شود.
 
در همين حال گفته مى‌شود، براى جلوگيرى از تشديد بحران بر سر مشروعيت دانسته شدن دولت از سوى گروه‌هاى مخالف دولت فواد سنيوره احتمالا دولت و مجلس توافق خواهند کرد تا اصلاحات قانون اساسى را به صورت توافقى حل و فصل کنند.
 
ديدار ميشل سليمان با سيد حسن نصرالله
 
در همين حال ميشل سليمان دو شنبه شب به ديدار سيد حسن نصرالله دبير کل جنبش حزب‌الله رفت و با وى درباره چگونگى انتخابش با سمت رياست جمهورى به مذاکره پرداخت.
 
بنا به گزارش‌ها مذاکرات سليمان با نصرالله سه ساعت به طول انجاميده است.
 
تا کنون جزئيات بيشترى از اين مذاکرات منتشر نشده اما برخى منابع نزديک به حزب‌الله اعلام کردند، اين ملاقات به اندازه‌اى مهم بود که تا پاسى از شب به طول انجاميد.
 
نکته حائز اهميت در اين ملاقات اين است که هيچ کدام از منابع خبرى تا 24 ساعت پس از انجام ملاقات خبر آن را مخابر نکرده بودند.
 
ميشل سليمان قبل از رفتن نزد سيد حسن نصرالله گفته بود، موافقت سيد حسن مى‌تواند تمام کارها را به پايان برساند.
 
به اعتقاد وى اگر سيد حسن نصرالله با رياست جمهورى وى توافق کند، ديگر همه چيز در اين زمينه تمام شده خواهد بود.
 
پس از انجام اين ملاقات اميدها به حل شدن موضوع انتخابات رياست‌جمهورى لبنان افزايش يافته است. البته به شرطى که ميشل عون نيز از موضع خود کوتاه بيايد.
 
وى پس از آن به ملاقات «سمير جع‌جع» رئيس فالانژهاى لبنان نيز رفت و مذاکرات مفصلى را با وى بر سر موضوع رياست جمهورى انجام داد.
 
منابع خبرى اعلام کردند،‌ تماس‌هاى دو طرف پس از اين ديدار به طور مرتب جريان دارد.
 
تحرکات بين‌المللى
 
در اين ميان تحرکات بين‌المللى براى انتخاب هر چه سريعتر رئيس‌جمهورى لبنان افزايش يافته است. سه شنبه شب «برنار کوشنر» وزير امور خارجه فرانسه براى بار هفتم به طور ناگهانى وارد بيروت شد تا شايد بتواند از بسته شدن دريچه اميد در کارزار انتخابات رياست جمهورى لبنان جلوگيرى کند.
 
وى بلافاصله پس از رسيدن به بيروت به ديدار نبيه برى رئيس‌ مجلس لبنان شتافت و پس از آن نيز فورا به ديدار «سعد حريرى» رهبر طيف المستقبل رفت. وى همچنين همان شب با ميشل عون نيز ديدار کرد و با وى بر سر گره موجود در رياست جمهورى لبنان به مذاکره پرداخت.
 
کوشنر پس از اين ديدارها گفت: «گره موجود کار را بشدت سخت کرده است، اما روزنه‌هاى اميد براى حل بحران همچنان وجود دارد.»
 
وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌اى مطبوعاتى همچنين گفت: «مشکل ميشل عون تنها محدود به رياست جمهورى نيست. وى با همه چيز از اساس و بنيان مشکل دارد. چگونگى تشکيل دولت، انتخاب نخست‌وزير و غيره همه مشکلات اوست.»
 
وى همچنين گفت: «14 مارسى‌ها واقعا بر سر انتخاب ميشل سليمان از بسيارى از مواضع خود عقب نشستند.»
 
وزارت امور خارجه فرانسه همچنين اعلام کرد، وى تا هر زمان که لازم باشد در بيروت خواهد ماند.
 
کارشناسان معتقدند، با وجود اين که فرانسه اعلام کرده تمام تضمين‌هاى لازم را براى انتخاب رئيس‌جمهورى لبنان مى‌دهد، اما گروه 8 مارس به اين قانع نيست و در حقيقت منتظر دادن تضمين‌هايى از سوى ايالات متحده آمريکا است. زيرا معتقد است، اين آمريکا است که با دخالت در امور انتخابات رياست‌جمهورى و پس از آن دولت چالش تازه‌اى را براى آنها ايجاد خواهد کرد نه فرانسه يا کلا اروپا.
 
قرار است کوشنر با «فواد سنيوره» نخست‌وزير لبنان، «نصر الله صفير» رهبر مارونى‌هاى لبنان و مقام‌هاى عالى‌رتبه جنبش حزب‌الله نيز به طور جداگانه ملاقات و مذاکره کند.
 
در همين حال «نيکولا سارکوزى» رئيس‌جمهورى فرانسه که اکنون در الجزاير به سر مى‌برد، دو بار با بشار اسد رئيس‌جمهورى سوريه تماس گرفته و از وى خواسته است، در آسان‌سازى براى انتخاب سليمان به سمت رياست جمهورى تلاش کند.
 
وزارت امور خارجه فرانسه معتقد است که فشار اين کشور به سوريه باعث شد تا حزب‌الله با انتخاب ميشل سليمان به سمت رياست جمهورى موافقت کند.
 
آقای سارکوزى همچنين روز سه‌شنبه با ميشل عون تماس گرفت و به وى تاکيد کرد، نقشش در تحولات لبنان بسيار جدى و اثرگذار است و لازم است که براى رسيدن به توافق با ديگر گروه‌هاى لبنانى تلاش کند.
 
رئيس‌جمهورى فرانسه همچنين با «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودى و سعد حريرى رئيس طيف المستقبل نيز به طور جداگانه تماس گرفت و از آنها خواست با نبيه برى رئيس مجلس لبنان بر سر انتخاب رياست جمهورى و تشکيل دولت وحدت ملى و گشودن گره‌هايى که ميشل عون پيش پاى ديگران گذاشته به صورت تضمينى به توافق برسند.
 
به گفته منابع نزديک به وزارت امور خارجه فرانسه، دولت اين کشور به اين نتيجه رسيده است که مشکل تنها ميشل عون است و ديگر گروه‌هاى لبنانى هيچ نقشى در بحران کنونى ندارند.
 
سارکوزى همچنين گفته است که ميشل سليمان مناسب‌ترين گزينه براى رسيدن به سمت رياست جمهورى لبنان است. اين بحران به هيچ عنوان حل نمى‌شود مگر با تمام‌ گروه‌هاى داخل و خارج لبنان وارد گفت و گو شويم.  
«بان کى‌ مون» دبير کل سازمان ملل، «سعود الفيصل» وزير امور خارجه عربستان سعودى و «عبدالعزيز خوجه» سفير عربستان در لبنان نيز به طور جداگانه با رئيس‌ پارلمان لبنان تماس گرفتند و با وى درباره تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهورى لبنان به مذاکره پرداختند.
 
وزارت امور خارجه ايتاليا نيز با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، نبيه برى از صلاحيت لازم و قانونى براى اصلاح قانون اساسى براى انتخاب رئيس‌جمهورى برخوردار است.
 
بوضوح مى‌توان ديد که فشارها براى انتخاب رئيس‌جمهورى تا چه اندازه بالا است. نکته جالب در اين ميان بى‌اعتنايى قابل توجه احزاب لبنانى به اين فشارها است. لبنان وارد يک چالش بزرگ سياسى شده، اقتصاد به حالت فلج در آمده و وضعيت معيشتى مردم بسيار اسفناک شده است. اما احزاب لبنانى همچنان بر مواضع خود پافشارى مى‌کنند و با مانع‌تراشى‌ها تنها به صرف رسيدن به اهداف شخصى خود (منظور ميشل عون) دامنه بحران را روز به روز گسترش مى‌دهند.
 
با اين حال همه منتظر روز جمعه‌ هستند. همه مى‌خواهند، ببينند، نبيه برى تا چه اندازه از خود استقلال دارد و حالا که مرحله بحران يک پله پايين‌تر آمده آيا مى‌تواند به خود جرات دهد و انتخابات را با صلابت برگزار کند؟ يا اين که اين بار هم مجبور مى‌شود براى بار هفتم انتخابات را به تعويق بياندازد؟ براى دريافت پاسخ اين پرسش‌ها تنها 24 ساعت صبر لازم است؟ ببينيم در اين 24 ساعت سرنوشت لبنان چه خواهد شد؟  
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :