ایران در بحرین به دنبال ماجراجویی نیست

۲۶ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۱۶۶۲ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد على مهتدى
گفتاری از محمد علی مهتدی، کارشناس مسایل خاورمیانه، برای دیپلماسی ایرانی
ایران در بحرین به دنبال ماجراجویی نیست

اعزام نیروهای عربستانی به بحرین

شورای همکاری خیلج فارس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط امریکایی‌ها تشکیل شد. به این دلیل که می‌ترسیدند تاثیرات انقلاب باعث شود که در حوزه خلیج فارس ناامنی ایجاد شود و بر همین اساس این شورا را برای وحدت و چارچوب سیاسی ایجاد کردند. همچنین نیرویی هم با عنوان سپرجزیره تاسیس کردند. بعدها مشخص شد که ایران قصد دخالت در کشورهای همسایه را ندارد، امریکا از این شورا به عنوان ویترینی در جهت دخالت خود در کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده کرد. در طول این سالها ما ندیدیم که نیروهای سپر جزیره ماموریتی داشته باشند و یا حتی از کشوری دفاع کنند. حتی زمانی که کویت توسط نیروهای عراق اشغال شد، این نیروها باید وارد عمل می شدند واز کویت حمایت می‌کردند، ولی این نیروها هیچ تحرکی نداشتند. زمانی هم که امریکایی‌ها وارد کویت شدند، باز هم مشارکت این نیروها سمبلیک بود.

در زمینه اقتصادی هم هرگز نتوانستد با هم به توافق برسند و یا پول واحدی تعیین کنند. در تنها زمینه‌ای که با هم تفاهم داشتند ملاقات وزرای کشورها بوده چراکه همه منافع مشترک دارند برای حفظ تاج و تخت خود و سرکوب کردن مخالفان.

 در مورد بحرین بسیار تعجب اوراست که چنین تصمیمی گرفته شده است. البته همه کشورها نیستند تنها عربستان و امارات هستند که نیرو برای سرکوب مردم فرستادند. دیگر کشورها عمان، قطر و کویت نیرویی نفرستادند. مشخص است که بحرین را خطر خارجی تهدید نمی‌کند، مردم بحرین پس از انقلاب‌هایی که در مصر و تونس ایجاد شد، به خیابان‌ها امدند و خواستار حقوق خود هستند. به همین دلیل مردم دوست دارند که شهروندان حقوق مساوی داشته باشند، انتخابات برگزار شود، ازادی و دموکراسی باشد. این لشکرکشی بسیار بی منطق و خطرناک و ممکن است اوضاع را وخیم‌تر کند.

معترضان گفتند که اماده مذاکره هستند و اعلام کردند که برخلاف تونس و مصر مخالف سلطنت نیستند ولی خواهان اصلاحات هستند. به عبارت دیگر به دنبال سلطنت مشروطه هستند که قدرت در دست پارلمان باشد و پادشاه هم پادشاهی کند ونه حکومت. همانند اروپا و بسیار از کشورهای پادشاهی.

به دلیل اینکه در گذشته بارها پادشاه بحرین به مردم وعده اصلاحات داده و عمل نکرده بود، طبیعتا اعتمادی وجود نداشت. بنابراین مردم فکر کردند که امروز هم ممکن است به مردم وعده‌ای بدهد اما بازهم عملی نکند. بر همین اساس معترضان هم اعلام کردند که اگر پادشاه در اعمال اصلاحات جدی است، این نخست وزیری که بیش از چهل سال بر قدرت است را باید برکنار کنند. تا ما هم اعتماد پیدا کنیم که به قول‌های داده شده عمل خواهد شد.

اما حکومت حاضر نشد که حتی این خواسته معقول مردم را قبول کند، این امر هم طبیعی است که وقتی فردی چهل سال بر سرقدرت باشد به همین راحتی کنار نخواهد رفت. و مشکل این است که دولت بحرین و سعودی‌ها برای اینکه بهانه‌ای برای سرکوب مردم داشته باشند موضوع را فرقه‌ای کردند و اینطور وانمود کردند که شیعیان معترضند. این شیعیان هم تحت تاثیر ایران هستند و توسط ایرانی‌ها تحریک می‌شوند. این گفتمان بسیار خطرناکی است که ظاهرا این سیاست به خواست امریکا شکل گرفته است. اگر قرار باشد که این جنگ بین شیعه و سنی در منطقه رواج پیدا کند، باعث می‌شود که تمام کشورها در ناارامی و بی‌ثباتی فرو روند.

گزینه نظامی راه حل درست یا اشتباه

جنگی در کار نیست که قدرت نظامی وارد شده است . مردم بدون سلاح و بی‌دفاع به خیابان‌ها امدند و خواستار حقوق خود هستند. برای سرکوب مردم نیازی به ارتش نیست. بنابراین دو احتمال بیشتر وجود ندارد:

خود نیروهای بحرینی حاضر نیستند به سمت مردم بی‌دفاع خود شلیک کنندو به همین دلیل از کشورهای دیگر نیرو اوردند تا دست به کشتار مردم بزنند.

 برنامه شیطانی درکار است که در منطقه جنگ افروزی کنند و شکل نظام را در منطقه تغییر دهند. که دراین صورت بدون تردید امریکایی‌ها باید در پشت این نقشه باشند. چراکه درگذشته نشان دادند که دولت‌های بحرین و عربستان از خود ابتکاری ندارندو زمانی که امریکا به انها پیشنهادی می کند، فورا اجرا می‌کنند. علیرغم اینکه رابرت گیتس می‌گوید که ما خبر نداشتیم دولت بحرین از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درخواست کمک کرده است. ولی من باور داریم که صدرصد امریکا از تمام برنامه‌ها خبر دار است و سیاست منافقانه‌ای را دنبال می‌کند.

موضع ایران در برابر کشتار مردم بحرین

در جهان عرب بسیاری بر این باورند که ایران نباید موضعی از خود داشته باشد و یا خود را طرفدار گروه دینی خاصی نشان دهد، یعنی شیعیان. به دلیل اینکه ممکن است کشورهای دیگر هم طرفداری خود را از سنی‌ها اعلام کنند واین امر در نهایت می‌شود جنگ شیعه و سنی.

اما مساله بحرین متفاوت است، بحرین در زمانی بخشی از ایران بوده و تعداد زیادی از مردم بحرین ایرانی هستندو حتی به زبان فارسی هم صحبت می‌کنند، فارغ از اینکه شیعه یا سنی هستند. بنابراین بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ما همیشه از حقوق ستمدیدگان در برابر ستمگران دفاع می‌کنیم، اگر قرار باشد که نیروهای سعودی وارد بحرین شوند و دست به کشتار مردم بزنند، مسلما ایران ساکت نخواهد ماند و براساس ارتباطات تاریخی و فرهنگی که بین کشور ایران و بحرین وجود دارد کاملا موضع ایران طبیعی است.

ضمن اینکه باید یاداور شد ایران تنها کشوری نیست که در برابر ظلم واکش نشان می‌دهد، همانطور که می‌دانید در جریان بحران قبرس در سال 1974 که بین ترک‌های مسلمانان در شمال و مسحیان یونانی در جنوب اختلاف‌های جدی بوجود آمد، ترکیه ارتش به فبرس اعزام کرد و شمال قبرس را اشغال کرد. یا درباره عراق ترکیه برای حمایت از اقلیت ترکمان موضع گرفت و حتی تهدید کرد که موصل را اشغال می‌کند. یا برای سرکوب افراد پ.ک.ک ارتش فرستاد و دخالت نظامی کرد.

اما ایران به دنبال ماجراجویی نیست، ولی اگر مردم را در برابر چشم جهانیان درخیابان‌های منامه قتل عام کنند، مسلما ایران ساکت نخواهد نشست و واکنش نشان می‌دهد. بنابراین واکنش ایران بستگی به اعمال آنها دارد. اگر نیروها انسانی و طبق قانون عمل کردند و همانطور که گفتند وظیفه آنها حفاظت از ساختمان‌های دولتی است، مسلما در این صورت هیچ کشوری واکنشی نخواهد داشت، اما اگر قرار باشد مردم را قتل عام کنند جمهوری اسلامی ایران برای حمایت مردم اقدام خواهد کرد.

در پایان باید نتیجه‌گیری کرد که به عقیده من حرکت مردم در بحرین در ادامه حرکت‌هایی است که دردیگر کشورهای عربی اغاز شده که از اردن و یمن به بحرین رسیده است. اگر کسی انصاف داشته باشد این حرمت مردمی را باید در چارچوب خیزش‌های مردمی عرب تحلیل کرد، اما متاسفانه با این واکنشی که سعودی‌ها نشان دادند سعی می‌کنند که مساله مردم بحرین را از چارچوب کلی جدا کرده و به آن رنگ اختلاف‌های مذهبی دهند.

محمد على مهتدى

نویسنده خبر


نظر شما :