ادامه حمله فرانسه به ساحل عاج

۱۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۹ کد : ۱۱۶۷۲ سرخط اخبار
منابع خبری از ساحل عاج گزارش داده‌اند که نیروهای فرانسوی فرودگاه ابیجان را اشغال کردند و تانک‌های ارتش این کشور در پایتخت مستقر شده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه بی‎بی‌‎سی عربی، نیروهای فرانسوی در ادامه نبردها در ساحل عاج فرودگاه شهر ابیجان را در کنترل گرفتند و بالگردهای فرانسوی درحال گشت‎زنی بر فراز پایتخت هستند.

بنا بر گزارش‌ها بیش از 700 کماندوی فرانسوی به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل اضافه شدند و مجموع نیروهای سازمان ملل به 3500 تن در ساحل عاج رسید.

از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند لوران گباگبو رئیس جمهور مخلوع و خانواده‌اش همچنان در ساختمان ریاست جمهوری پناه گرفته‌اند و مقاومت در اطراف این ساختمان توسط طرفداران گباگبو همچنان ادامه دارد.

دور جدید درگیری‌ها پس از آن شروع شد که مذاکرات گباگبو و فرانسوی‌ها برای پایان درگیری‌ها و نجات وی و خانواده‌اش بی‌نتیجه ماند و فرانسه اعلام کرد که وارد عملیات نظامی در ساحل عاج خواهد شد.

از سوی دیگر بنا بر گزارش بی‎بی‎سی از ابیجان تانک‌ها و نفربرهای زرهی فرانسوی وارد شهر شده‌اند و مواضع طرفداران گباگبو را زیر آتش گرفتند.

این در شرایطی است که اوضاع انسانی در ساحل عاج وخیم است و مردم برای تأمین نیازهای خود با مشکلات اساسی مواجه هستند و برخی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای فرانسوی به‏روی نیروهای حامی گباگبو آتش گشودند و بالگردهای این کشور طی عملیات نجات سفیر ژاپن در ساحل عاج شورشیان را مورد حمله موشکی قرار دادند.

برخی صاحب‎نظران براین باورند که ماجراجویی‌های نظامی فرانسه در لیبی و ساحل عاج تلاشی از سوی دولت این کشور برای پوشاندن رسوایی دستگاه سیاست خارجی فرانسه درپی ارتباط پنهانی با رئیس جمهور مخلوع تونس است، از سوی دیگر فرانسه تلاش دارد تا به دیگر قدرت‌های جهانی نشان دهد که آفریقا همچنان حیاط خلوت این کشور محسوب می‌شود.

فرانسه هم‎اکنون در لیبی نیز نقش اصلی را طی عملیات‌های نظامی ایفا می‌کند و عملا آمریکا را در نبردهای لیبی به حاشیه رانده است.

فرانسه درحالی وارد عملیات نظامی در ساحل عاج شده است که نیروهای این کشور در لیبی و افغانستان نیز درحال نبرد هستند.

نظر شما :