شیمون پرز: وضعیت جولان تغییر خواهد کرد

۱۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۵ کد : ۱۱۶۷۹ سرخط اخبار
شیمون پرز گفت که اسرائیل آمادگی دارد وضعیت در منطقه جولان را تغییر دهد اما بدون این که ایران بر این منطقه سیطره پیدا کند.

به گزارش عصرایران ، رئیس جمهور اسرائیل پرز در گفت وگو با شبکه "سی ان ان" آمریکا این مطلب را مطرح کرد و مدعی شد: اسرائیل به دنبال صلح با سوریه است. همه نخست وزیران  گذشته اسرائیل آماده عقب نشینی از منطقه جولان بودند.
این در حالی است که اسرائیل تاکنون تمامی طرح های صلح را نپذیرفته و عقب نشینی از سرزمین های اشغالی را نمی پذیرد.

بلندی های جولان بخشی از خاک سوریه است که در جنگ شش روز سال 1967 اسرائیل و کشورهای عربی، به اشغال این رژیم درآمد و تاکنون نیز در کنترل نظامیان صهیونیست قرار دارد.

مقامات اسرائیلی بارها خواستار توقف رابطه نزدیک سوریه با ایران و حزب الله لبنان شده بود اما دمشق این موضوع را به صورت قاطعنامه رد کرده است.

منطقه جولان در جنوب سوریه و در مرز با اسرائیل، به دلیل ارتفاع بالا و داشتن منابع آب از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.
پرز در پاسخ به سوالی درباره این که آیا منظور او این است که جولان به منطقه عاری از سلاح تبدیل شود فقط به گفتن این نکته اکتفا کرده کرد که "سوریه باید میان صلح با اسرائیل یا ادامه ارائه خدمات به حزب الله و ایران یکی را انتخاب کند."

وی درباره انقلاب مصر و آینده روابط تل آویو و قاهره نیز گفت: روشن است که ادامه وضعیت سکون در روابط اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین می تواند به روابط با مصر نیز آسیب وارد کند.

رئیس جمهور اسرائیل هم اکنون در آمریکا به سر می برد و روز سه شنبه گذشته نیز با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفت وگو کرد.

نظر شما :