جزییات دیدار گیتس با ملک عبدالله

۲۲ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۱۷۹۷ سرخط اخبار
بولتن نیوز- رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، پس از رد درخواست دیدارش با پادشاه عربستان تلاش ویژه ای برای پیش کشیدن قراردادهای دوجانبه نظامی عربستان و کشورش آغاز کرد و سرانجام پس از یک ماه فشار کاخ سفید، ریاض اعلام کرد که حاضر به پذیرش وزیر دفاع ایالات متحده برای دیدار با پادشاه این کشور استا.

به همین جهت، رابرت گیتس چهارشنبه گذشته، به دیداد ملک عبدالله رفت و اصلی ترین موضع خود را روی بهبود روابط دو کشور قرار داد.

البته گیتس در این مذاکرات از موضوع ایران هم غافل نشد و بحث ایران هراسی را به عنوان یکی از دستورالعمل های اصلی کاخ سفید در این روزها با عربستان نیز در میان گذاشت.

در این دیدار، ملک عبدالله، پادشاه عربستان از مواضع دوگانه آمریکا در قبال مسائل منطقه به ویژه برکناری مبارک از قدرت ابراز نگرانی بسیار شدیدی کرده است.

به هر حال، هم اکنون عبدالله اصلی ترین عامل آمریکا در منطقه است و وقتی این طور می بیند که آمریکا هم پیمانانش را پس از مدت مصرفشان دور می اندازد و حتی اجازه اقامت در کشورش را هم به آن ها نمی دهد، بسیار هراسان است.

از طرفی، درخواست واشنگتن برای انجام اصلاحات اساسی در بحرین، این نگرانی را در مقامات سعودی ایجاد کرده است که اگر دامنه انقلاب ها به عربستان هم کشیده شود، آمریکا چنین موضعی را در قبال عربستان نیز بگیرد.

اما در این دیدار که بیش از پنج ساعت و پشت درهای بسته به طول انجامید، گیتس به عنوان نماینده تام الاختیار باراک اوباما، تمام فاکتور های لازم برای اطمینان عربستان را که به عنوان یار همیشگی آمریکا باقی خواهد ماند، به ملک عبدالله هدیه کرد.

گیتس به عنوان عالی ترین مقام نظامی پنتاگون به عربستان آمد تا در ازای باز پس گیری حرفش در قبال بحرین و در نتیجه کم کردن عصبانیت عربستان در قبال این موضوع، جای پای قرارداد 60 میلیارد دلاری خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا را محکم کند؛ قراردادی که مدتی پیش میان عربستان و آمریکا به امضا رسیده بود و بر پایه آن عربستان با خرید این تجهیزات، به بزرگترین انبار تجهیزات نظامی در خاورمیانه بدل می شد.


نظر شما :