آمریکا از پس ایران برمی‌آید؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۰ کد : ۱۱۷۹۸ آمریکا
ترس از ایران دیگر به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور منتهی نمی‌شود. اکنون با تحولات جاری در خاورمیانه همگان از ایران واهمه دارند. ترس از قدرت گیری بیش از پیش ایران و همان عبارت "ایران هراسی" که این روزها بسیار شنیده می‌شود
آمریکا از پس ایران برمی‌آید؟

دیپلماسی ایرانی: ترس از ایران دیگر به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور منتهی نمی‌شود. اکنون با تحولات جاری در خاورمیانه همگان از ایران واهمه دارند. ترس از قدرت گیری بیش از پیش ایران و همان عبارت "ایران هراسی" که این روزها بسیار شنیده می‌شود.

روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در این خصوص می‌نویسد: ایران به مناقشه‌های امروز جاری در خاورمیانه عنوان مذهبی هم داده است و همین مساله می‌تواند به تنش بیشتر در منطقه منتهی شود. در مناقشه میان اعراب و اسرائیل، اضافه کردن مولفه مذهب به ذات این درگیری‌ها امری تازه است. حماس و حزب الله لبنان هر دو در دغدغه‌های مذهبی ریشه دارند. زمانی که یک نفر خداوند را هدف مبارزه‌های خود قرار می‌دهد به سختی می‌توان با او کنار آمد.

جورزالیم پست در این خصوص می‌نویسد: ایران سرزمین شهدا است و البته که از این مساله اندک واهمه ای ندارد. تحریم‌ها در قبال ایران همچنان ادامه دارد و البته این بار بازیگران بیشتری با آمریکا هم بازی شدند. اکنون فرصت آن پیش آمده که ایران سیاست‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد. اروپا هم می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن ایران استراتژی‌های بیشتری را مورد واکاوی قرار دهد.

میزان داد و ستدهای تجاری میان ایران و اروپا هنوز هم بسیار قابل توجه است. در نهایت این تصمیم گیری‌ها است که می‌تواند جایگاه نهایی ایالات متحده و قدرت جدید آن در منطقه را تعریف کند. این جایگاه در سطح کلان‌تر موقعیت آمریکا در قرن جدید را بازتعریف می‌کند. بسیاری اعتقاد دارند که آمریکا این توان را در چنته دارد که با ابزار اقتصادی قدرت سیاسی از دست رفته را احیا کند. اما در این میان رقیبی تازه در مقابل آمریکا قد علم کرده که ایران نام دارد.

اسرائیل بخشی از کمپی است که در 70 سال گذشته ایالات متحده و دوستانش تشکیل داده بودند. متحدانی که در نگاه سیاسی، اقتصادی و ارزشی به هم شبیه بودند. امریکایی‌ها در حال حاضر نگران این واقعیت هستند که مبادا این کمپ قدرت خود را از دست بدهد و البته که احتمال این ماجرا هم بسیار زیاد است.

جورزالیم پست در ادامه می‌نویسد: نگاهی مقایسه ای به ایالات متحده و القاعده بیندازید. واشنگتن قطعا از منظر تجهیزات نظامی‌ از القاعده مجهزتر است و البته قدرتمندتر. ارتش اسرائیل از منظر مکانیکی از حزب الله لبنان و یا حماس بسیار پیشرفته‌تر است. اما جنگ با حزب الله در 2006 و حماس در 2009 نتوانست مناقشه میان اسرائیل و این گروه‌ها را یکسره کند. موفقیت در نبرد به معنای تسلیم شدن رقیب نیست.

عقل سلیم در طول تاریخ به ما یاد داد که مراقب همسایه باش چرا که می‌تواند به تو ضربه بزند اما واشنگتن از مسیر افغانستان مورد حمله قرار گرفت. اکنون دیگر برای تعریف دوست و دشمن نمی‌توان تنها به مرزها محدود شد بلکه جنگی جهانی در میان است. اکنون دنیای مجازی به همگان این فرصت را می‌دهد که موانع اطلاعاتی را دور بزنند.

دیگر هیچ دولتمردی نمی‌تواند جلوی سیل اطلاعات را بگیرد. ملت‌ها قدرتمند شده اند و دولت‌ها ضعیف. این بدان معنا است که مردان مسلح هم بر دامنه قدرت و نفوذشان اضافه شده است. این مولفه‌ها آینده جنگ را تحت تاثیر قرار داده اند. اکنون جنگ را می‌توان به صراحت در خانه و در حالی که روبه روی تلویزیون نشسته ایم تماشا کنیم. به همین دلیل قدرتمندان ضعیف شده اند چرا که به هر ابزاری برای حفظ قدرت که متوسل شوند دیگران شاهد آن هستند. بازی در پشت پرده برای ابرقدرت‌های دیروز سخت شده است.

در دنیای امروز بازیگرانی قدرت را در اختیار دارند که دولتی نیستند. مهم ترین آنها الجزیره است. دیگران هم القاعده هستند و طالبان و یا گروه‌های مقاومتی مانند حماس و حزب الله لبنان. عامل دیگر هم بازگشت مولفه مذهب و به شکل خاص اسلام است. در گذشته زمانی که شما از افراد سوال می‌کردید که در توضیح هویت خود به چه فاکتوری اشاره می‌کنند، پاسخ می‌شنیدید که عربی بودن را بر قید نام مذهب ارجح می‌دانند. امروزه روز اما گروه‌هایی مانند طالبان اندک اشاره ای به هویت خود ندارند بلکه صرفا خود را مسلمان می‌دانند.

جورزالیم پست در ادامه ادعاهای خود را در خصوص اسرائیل ستیزی ایران تکرار کرده و می‌نویسد: نه ناصر مصری و نه سوری‌ها یا اردنی‌ها ادعا نمی‌کنند که برای خداست که با اسرائیل مخالفند اما ایرانی‌ها و حزب الله لبنان و حماس این ادعا را دارند.

در جهان امروز بیشترین بحثی که مطرح است مناقشه میان ایران و امریکا بر سر پرونده هسته‌ای این کشور می‌باشد. اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دستیابی پیدا کند؛ این مساله می‌تواند بر بسیاری از مناقشه‌های موجود تاثیرگذار باشد. یکی از نخستین تبعات این موفقیت ایران پایان یافتن عملی بحث معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای است. برخی کشورها مانند مصر هشدار داده اند که اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دستیابی پیدا کند؛ آنها نیز همین رویه را ادامه خواهند داد.  

ائتلاف و اتحاد میان کشورهای عربی و واشنگتن بر اساس نفتی است که این کشورها در اختیار کاخ سفید نشین‌ها قرار می‌دهند. این کشورها هم نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند. اعراب بیم این را دارند که با قدرت گرفتن ایران، اندک اندک بحث صدور ارزش‌های انقلابی این کشور هم مطرح شود.

اگر واشنگتن نتواند ایران را مهار کند، این احتمال وجود دارد که اعراب دوستی با تهران هرچند مصلحتی و نه من باب میل قلبی را بر اتحاد با کاخ سفید ترجیح دهند.  به ایرانی فکر کنید که دست در دست اعراب می‌تواند در افت و خیز قیمت نفت هم تاثیرگذار باشد.

جورزالیم پست در ادامه می‌نویسد: ایران مولفه مذهب را به مناقشه افزوده و از این حرکت قصد و نیت هم داشته است. تهران به دنبال ایفای نقش خود در معادلات منطقه ای است. حزب الله پدیده ای خاص در این منطقه به حساب می‌آید. حزبی که با ایران و سوریه دست در دست است و رهبر آن خود را مرید رهبری ایران می‌خواند.

در اینجاست که شما شاهد نوعی اتحاد میان هم مذهب‌ها هستید و نه هموطنان. ادامه مناقشه میان آمریکا و متحدانش با ایران از مهم‌ترین چالش‌های این دوران است. این روزنامه اسرائیلی در نهایت می‌نویسد: اگر واقعا در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران منفعتی است باید همین امروز این کار را بکنیم.



نظر شما :