نفت اوپک رکورد زد

۲۳ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۱۸۱۲ سرخط اخبار
دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از افزایش قیمت سبد نفتی این سازمان به سطح 120 دلار و ثبت رکوردی بی سابقه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه‌ اوپک در گزارش جدید خود عنوان کرد که سبد نفتی اوپک ـ متشکل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرین روز مورد بررسی به 120 دلار و یک سنت رسیده و این در حالی است که این شاخص در مقایسه با دوره پیشین معادل دو دلار و 36 سنت افزایش پیدا کرده است.

این درحالی است که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین نشست خود که در اکوادور برگزار شد، درحالی تولید نفت را بدون هیچ تغییری ثابت نگه داشتند که اوپک در تمام نشست‌های خود در سال‌های 2009 و 2010 هم تصمیم تکراری "تغییر ندادن سقف تولید" را تکرار کرده بود، ولی طی سال 2008 با چند بار کاهش تولید، تصویب کرده بود که سطح تولید روزانه این سازمان به 24 میلیون و 845 هزار بشکه کاهش پیدا کند که هم‌اکنون این مقدار ثابت باقی مانده است.

موفقیت سازمان اوپک در بیش از دو برابر کردن قیمت نفت پس از آن‌که با تجربه قیمت 32 دلاری به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده بود. همچنین وزیران کشورهای عضو اوپک را در نشست آخر خود ترغیب کرد که از شرایط کنونی راضی بوده و در شرایطی که دنیا هنوز نگاهی بدبینانه به بهبود وضعیت جهانی اقتصاد دارد، رویکردی محافظه‌کارانه نسبت به نفت بالای 90 دلاری داشته باشند، هرچند پس از این نشست قیمت نفت همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است و رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است، ولی اوپک هنوز نشستی اضطراری برای کنترل قیمت‌ها برگزار نکرده است.

سبد نفتی جدید اوپک شامل نفت گیراسول آنگولا، اورینت (اکوادور)، مخلوط الجزایر،‌ نفت‌ سنگین ایران، سبک بصره (عراق)، ‌صادراتی کویت، اس‌سیدر(لیبی)، بانی‌لایت (نیجریه)،‌ مارین قطر، عرب‌ لایت‌ (عربستان)، موربان (امارات) و مری ونزوئلاست.

نظر شما :