سطح هشدار در فوکوشیما معادل چرنوبیل

۲۳ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۹ کد : ۱۱۸۱۵ سرخط اخبار
بی بی سی- مقامات ژاپن، در آخرین ارزیابی از وضعیت نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، سطح هشدار ناشی از آسیب‌های واردشده به این نیروگاه را هفت در مقیاس بین‌المللی حوادث هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

در مقیاس بین‌المللی حوادث هسته‌ای، هفت نشانگر بالاترین سطح اضطراری است. پیش از این، مقامات ژاپن این رقم را ۵ اعلام کرده بودند.

تنها حادثه هسته‌ای دیگری که میزان آسیب و خطرات آن ۷ در مقیاس بین‌المللی برآورد شد، انفجار در نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی (حدود ۲۵ سال قبل) بود.

البته کارشناسان تاکید کرده‌اند که ماهیت و نوع بحران در نیروگاه فوکوشیما با نیروگاه چرنوبیل متفاوت است.

ریچل هاروی، خبرنگار بی‌بی‌سی در توکیو، این افزایش سطح هشدار را نگران‌کننده می‌داند.

به گفته او، مقامات رسمی ژاپن گفته‌اند که این تغییر به دلیل بروز خرابی جدیدی در نیروگاه نبوده است، بلکه یک ارزیابی کامل از اطلاعاتی که در دسترس بوده‌اند، الان نشان می‌دهد که وضعیت در فوکوشیما بر اساس استانداردهای بین‌المللی، در بالاترین سطح هشدار قرار دارد.

خبرنگار بی‌بی‌سی اضافه می‌کند: این افزایش سطح هشدار نشان می‌دهد که شدت اولیه آسیب‌ها در نیروگاه تا چه حد بحرانی بوده است.

در عین حال، فعالیت متخصصان برای به دست گرفتن دوباره کنترل و عادی شدن اوضاع در این نیروگاه ادامه دارد.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در جریان زلزله و جاری شدن سونامی در ژاپن در حدود یک ماه پیش آسیب دید.

هنوز درباره این که آیا تصمیم جدید ژاپن برای افزایش سطح هشدار، با رشته پس‌لرزه‌هایی که به تازگی در این منطقه رخ داد، ارتباط دارد یا نه، اظهارنظری نشده است.

این تغییر در شرایطی رخ داده است که یک روز پیش، دولت ژاپن محدوده منطقه ممنوعه‌ای را که در اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تعیین کرده بود، گسترش داد.

بر اساس این تصمیم، ۵ منطقه مسکونی در اطراف این نیروگاه که سطح تشعشعات می‌تواند خطرهای بلندمدتی برای سلامت ساکنان آنها داشته باشد، در یک ماه آینده، تخلیه خواهند شد.

نظر شما :