پرونده ذوالفقار علی بوتو پس از 30 سال بازگشایی می شود

۲۵ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۱۸۷۹ سرخط اخبار

دولت پاکستان تصمیم گرفته است به منظور اثبات بی‌گناهی "ذوالفقار علی بوتو " نخست وزیر معدوم این کشور، پرونده اعدام وی را پس از گذشت بیش از 30 سال، بازگشایی کند.

به گزارش فارس، "بابر اعوان " وزیر دادگستری پاکستان روز چهارشنبه، به منظور عضویت در تیم بازخوانی پرونده اعدام "ذوالفقار علی بوتو " از سمت خود استعفا داد.

بابر اعوان اعلام کرده است از آنجا که برای وکالت در پرونده اعدام ذوالفقار علی بوتو اشتیاق داشته و از سوی دیگر پست دولتی وی مانع از فعالیتش در این پرونده بوده است، تصمیم به کناره‌گیری از پست وزارت دادگستری گرفته است.

پیشتر بابر اعوان از ارائه دادخواست بازگشایی و بررسی پرونده اعدام ذوالفقار علی بوتو خبر داده و اعلام کرده بود که حزب مردم (حزب حاکم) تصمیم گرفته است پرونده ترور نخست وزیراسبق این کشور را بازگشایی کند‏.‏

"یوسف رضا گیلانی " نخست وزیر پاکستان بازگشایی پرونده اعدام ذوالفقار علی بوتو را برای اصلاح اشتباه تاریخی برشمرده و گفته است: تصمیم در خصوص بازگشایی این پرونده از سوی "زرداری "، هیات دولت فدرال و مجلس ملی اتخاذ شده است.

گیلانی اظهار داشت: قضاتی که حکم اعدام آقای بوتو را اجرا کردند، بعدها گفته‌اند که این کار را تحت فشار دولت نظامی ضیاءالحق انجام داده‌اند.

ذوالفقار علی بوتو پنجم ژانویه 1947 در "لارکانه " ایالت سند در پاکستان کنونی متولد شد. وی سیاست‌مدار پاکستانی و پدر بی‌نظیر بوتو است.

وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، از دانشگاه‏های کالیفرنیا و آکسفورد در رشته حقوق فارغ‏التحصیل شد. بوتو پس از اتمام تحصیلات خود، شغل وکالت را در پاکستان برگزید و در دادگاه عالی مشغول فعالیت گردید.

وی در سال‏های بعد، وارد فعالیت‏های سیاسی شد و از سال 1958میلادی به مدت هشت سال در دولت‏های مختلف پست وزارت یافت.

بوتو در سال 1966 به دلیل نپذیرفتن موافقتنامه با هند بر سر کشمیر از مقام خود استعفا داد و سال بعد حزب مخالف دولت را به نام حزب مردم تشکیل داد. این حزب در انتخابات سال 1970 اکثریت کرسی‏ها را به دست آورد.

ذوالفقار علی بوتو در سال 1971، به دنبال شکست پاکستان از هند و تجزیه پاکستان شرقی، به ریاست جمهوری پاکستان رسید.

در سال 1973، هنگامی که قانون اساسی جدید پاکستان، قدرت اصلی را به نخست‏وزیر سپرد، بوتو عهده دار این سمت شد.

در نهایت در 1977، ژنرال محمد ضیاءالحق طی کودتایی، بوتو را سرنگون کرد و او را به قتل و خیانت به کشور، متهم کرد.

ذوالفقار علی بوتو سرانجام علی‏رغم درخواست رهبران برخی کشورها برای عفو وی، در چهارم آوریل 1979میلادی در 50 سالگی اعدام شد.

بهترین شرح واقعه اعدام ذوالفقار علی بوتو و فضای حاکم بر آن دوران در کتابی با عنوان بی "نظیربوتو دختر شرق " تألیف بینظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان آمده است.

«بیگم نصرت بوتو» بیوه ذوالفقار علی بوتو و مادر بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان و "صنم بوتو " خواهر بی‌نظیر تنها اعضای باقی‌مانده از این خانواده هستند.

نصرت بوتو در واقع «بیگم نصرت اصفهانی» نام دارد. او زنی ایرانی‌الاصل از خانواده‌ای متمول و ثروتمند به نام «حریری اصفهانی» از اهالی اصفهان است که از طرف مادربزرگ ریشه کردی دارد. پدر «بیگم نصرت» تاجری بود که به منظور تجارت در پاکستان سکنی گزیده و به همراه خانواده در کراچی زندگی می‌کرد و نفوذ خاصی میان ایرانیان مقیم پاکستان داشت. نصرت در همین شهر با ذوالفقار علی بوتو آشنا شد و ازدواج کرد.

دیگر اعضای این خانواده به قتل رسیده‌اند. «مرتضی بوتو» پسر بزرگ این خانواده که فردی سیاسی بود و در افغانستان علیه رژیم وقت پاکستان فعالیت می‌کرد، در 42 سالگی به طرز مرموزی به قتل رسید و «آصف زرداری» همسر «بی‌نظیر بوتو» سال‌ها به جرم قتل وی در زندان به سر می‌برد ولی سرانجام توانست خود را تبرئه کند و از زندان آزاد شد.

«شهنواز بوتو» پسر کوچک‌تر خانواده، کمتر از مرتضی و خواهرش بی‌نظیر در حال و هوای عالم سیاست بود و مثل آنها خود را درگیر نمی‌کرد اما او هم در سال 1985 در آپارتمان خود واقع در جنوب فرانسه در 27 سالگی به قتل رسید و اخبار و جزئیات مرگ او هیچ‌وقت علنی نشد.

«بی‌نظیر بوتو» دختر ارشد خانواده، آخرین مقتول این خانواده است. زنی مستقل و سیاستمدار که مرگش بسیاری از مسلمانان و حتی غیرمسلمانان به ویژه زنان علاقه‌مند به قدرت سیاسی را در جهان اندوهگین ساخت.

دیوانعالی پاکستان اعلام کرده است که رسیدگی به پرونده اعدام ذوالفقار علی بوتو را از 13 آوریل (24 فروردین) آغاز می‌کند.


 


( ۲۰ )

نظر شما :