صالحی: نمی‌توانیم نسبت به بحرین بی‌تفاوت باشیم

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۱۹۱۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به روابط دیرینه، تاریخی و فرهنگی ایران و بحرین و همسایگی دو کشور، یادآور شد: ایران نمی‌تواند نسبت به تحولات بحرین و عواقب ناشی از آن بی‌تفاوت بماند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه امروز (جمعه) با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار انجام اقدامات جدی و عاجل شورای امنیت برای توقف کشتار مردم بحرین شد.

در نامه وزیر امور خارجه با اشاره به سرکوب مردم بحرین به شیوه‌های غیرقابل تصور از طریق حمله به خانه‌ها، ربودن انسان‌ها،‌ تخریب مساجد، اخراج کارمندان و کارگران و در نهایت مختل کردن زندگی روزمره مردم آمده است:

متأسفانه احساس می‌شود شورای امنیت نسبت به این مسئله توجه و اقدامات لازم را به عمل نیاورده در صورتی که در موارد مشابه در تحولات سایر کشورهای منطقه شاهد عملکرد متفاوتی از این شورا بوده‌ایم.

صالحی تأکید کرد: این در حالی است که قیام مردم بحرین همانند قیام‌های مردمی در سایر کشورها از جمله در تونس و مصر قیام اکثریت مردم برای حصول به مطالبات مشروع خود بوده است.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم مسئله بحرین راهحل نظامی ندارد و توسل به رویکرد نظامی و استفاده از نیروهای نظامی خارجی برای سرکوب مردم راهحل نیست بلکه صرفاً موجب پیچیده‌تر شدن مشکل و جریحهدار شدن و غلیان احساسات مردمی و غیرقابل کنترل شدن اوضاع خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به روابط دیرینه، تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و بحرین و همسایگی دو کشور یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به این تحولات و عواقب ناشی از آن بی‌تفاوت بماند، چرا که ادامه روند جاری و عدم حل بحران بحرین به گونه‌ای مردم پسندانه، عادلانه، منصفانه، منطقی و مبتنی بر تأمین مطالبات مردمی می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج و از این طریق منطقه خلیج فارس را بی‌ثبات کند که آثار و عواقب آن در کل جهان پایدار خواهد شد.

وزیر امور خارجه در خاتمه تأکید کرد: انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل به صورت جدی به این موضوع توجه کرده اقدامات لازم و عاجل به عمل آورد.

وی همچنین درخواست کرد که این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شود.


نظر شما :