نیروگاه اتمی بوشهر تا شش ماه دیگر برق تولید می‌کند

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۱۹۱۵ سرخط اخبار

سفیر ایران در روسیه گفت که «قرار است نخستین نیروگاه هسته‌یی تولید برق ایران تا کمتر از دو ماه دیگر راه اندازی شود.»

به گزارش ایسنا، سیدمحمود رضا سجادی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر طی شش هفته آینده عملیات تولید برق را آغاز خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد که «روابط تهران و مسکو با وجود سوء‌تفاهم‌های به وجود آمده اخیر، همچنان به قوت خود باقی است.»

وی خاطرنشان کرد: هر دو کشور نسبت به یکدیگر حسن نیت دارند. ما فکر می‌کنیم که باید گذشته را فراموش کرده و برای همکاری‌های بیشتر در آینده آماده شویم.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به مذاکرات تهران درباره برنامه هسته‌یی ایران که با گروه 5+1 ـ متشکل از چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و امریکا به علاوه آلمان ـ برگزار شد، گفت: ما برای انجام مذاکرات بیشتر اعلام آمادگی کرده‌ایم، ولی به شرطی که از حقوق قانونی خود برخوردار باشیم.

وی اظهار کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که استاندارهای دوگانه در مورد کشورمان اعمال شود.

وی تصریح کرد که نسبت به مقاصد غرب درمورد برنامه هسته‌یی ایران تردید دارد.

این دیپلمات ایرانی گفت: ما فکر می‌کنیم، کشورهای غرب سرگرم دخالت در امور کشورهای خاورمینه و شمال آفریقا هستند؛ بنابراین قصد جدی برای ادامه مذاکره با ایران در مورد برنامه‌های هسته‌یی تهران ندارند.

پرس تی‌وی در ادامه گزارش خود نوشت: مسکو به منظور پایان دادن به راه‌اندازی این نیروگاه و آغاز عملیات تولید برق، با ایران قراردادی را امضاء کرده است.

ایران در سال 1995 میلادی قراردادی را با روسیه منعقد کرد که به موجب آن قرار شد روسیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را تا سال 1999 به اتمام برساند.

با این وجود، این پروژه با اعمال فشار از سوی آمریکا و متحدان غربی‌اش بارها از سوی روسیه به تعویق افتاد. روسیه سرانجام تابستان گذشته ساخت این نیروگاه را به پایان رساند.

ایران در 26 اکتبر تزریق سوخت هستهای به قلب رآکتور نیروگاه هسته‌یی تولید برق بوشهر را انجام داد.

تاسیسات بوشهر تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه می‌دهد.


نظر شما :