نشست سه جانبه ایران-ترکیه-آذربایجان در ارومیه

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۱۹۱۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ‌افتتاح مرز رازی خوی (ایران - ترکیه) نباید توازن در سایر مرزهای دو کشور را برهم زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)علی‌اکبر صالحی در بازدید از پایانه مرزی «سرو» افزود: آذربایجان غربی شش مرز دارد که در خصوص مرز با ترکیه طی چند روز آینده مرز رازی خوی نیز بازگشایی خواهد شد که این موضوع نباید توازن سایر مرزها را برهم زند و این بازگشایی باعث سایه انداختن مرز رازی بر سایر مرزها با ترکیه شود.

وی تصریح کرد: طرف ترک به ما اطمینان داده است که بازگشایی مرز رازی توازن سایر مرزها را برهم نخواهد زد و آن‌ها اطمینان داده‌اند مشکلات موجود در مرز سرو که در سمت این کشور وجود دارد، رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: روز شنبه در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه در رفع مشکلات مرز سرو به صورت جدی مذاکره خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به صحبت‌های استاندار آذربایجان غربی مبنی بر مبادلات تجاری بیش از 5 میلیارد دلاری ایران با ترکیه از مرزهای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این موضوع در راستای تصمیم روسای دو کشور برای گسترش تبادلات تجاری جهت رسیدن به سی میلیارد دلار است و آذربایجان غربی قطعا نقش بی‌بدیلی را دراین زمینه ایفا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «اولویت ما گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه است» گفت: این یک تصمیم عقلانی است و باید پیوندهای چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و آذربایجان به گونه‌ای باشد که سیاسیون هم نتوانند آن‌ها را برهم زنند.

وی تصریح کرد: روابط ما امروز با عراق و ترکیه در حد قابل توجهی است و برای رفت و آمد با این کشورها نیازی به ویزا نیست و تلاش خواهیم کرد با کشور آذربایجان نیز لغو روادید را داشته باشیم.

وی با تاکید بر تسهیل رفت و آمد در پایانه‌های مرزی افزود: قطعا این موضوع با استفاده از تکنولوژی‌های موجود انجام خواهد گرفت و انتظار داریم کشورهای همسایه نیز این کار را در قبال ما انجام دهند.

صالحی افزود: چه بخواهیم یا نه شرایط موجود جهان به طوری است که این تسهیلات در تمامی مرزها انجام خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این بازدید با اشاره به تصمیم روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه برای رسیدن به سی میلیارد دلار مبادلات تجاری اظهار کرد: آذربایجان غربی می‌تواند نقش مهمی دراین راستا بر عهده داشته باشد که مبادلات تجاری 5 میلیارد و 300 میلیون دلاری طی سال 89 نیز مبین همین مساله است.

وحید جلال‌زاده اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های ما تبادلات غیرنفتی دو کشور به 15 میلیارد دلارخواهد رسید و این افزایش مبادلات باید از مرزهای آذربایجان غربی صورت پذیرد که لازم است دولت سرمایه گذاری مطلوبی در گمرکات استان و راه‌های منتهی به آن‌ها داشته باشد.


نظر شما :