نگرانی از جنگ سرد ایران و عربستان

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۱۹۴۳ سرخط اخبار
روزنامه محافظه کار آمریکایی " وال استریت ژورنال " اوضاع منطقه خاورمیانه و جبهه بندی موجود در این منطقه را به جنگ سرد جدیدی بین ایران و عربستان تشبیه کرده است.

به گزارش عصر ایران این روزنامه در گزارشی با عنوان " جنگ سرد جدید " می نویسد که رقابت بین ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه به سال های دور بر می گردد اما قیام های سه ماه گذشته در کشورهای عربی خطر تبدیل این رقابت به یک نزاع منطقه ای خطرناک را بیش از پیش کرده است.

وال استریت ژورنال می نویسد : تا کنون قیام های موجود در کشورهای خاورمیانه نه تنها به رشد و ارتقای دموکراسی نینجامیده بلکه سبب ساز تشدید دشمنی بین عربستان و ایران یعنی دو قدرت منطقه ای شده است.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام بلند پایه سعودی که نامی از او نمی برد می نویسد :‌"‌جنگ سرد بین ایران و عربستان یک واقعیت است . ایران در پی گسترش نفوذ خود در منطقه است . بی ثباتی چند ماه گذشته در منطقه به این معنا است که ما نمی توانیم بی تفاوت بنشینیم و به سیر وقایع جاری در منطقه نگاه کنیم ".

وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد : بسیاری از ناظران نگران تشدید تنش بین عربستان و ایران و تاثیرات آن بر امنیت منطقه نفت خیز خلیج فارس هستند یعنی منطقه ای که بیش از یک پنجم نفت مصرفی جهان سوار بر کشتی ها  روزانه از تنگه ای مابین ایران و عربستان عبور می کند.

همچنین تشدید احتمالی تنش یبین ایران و عربستان ممکن است همان گونه که برنامه ریزی شده خروج بی سروصدای نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی (2011) را مشکل تر کرده و شاید در حالتی بدتر  این تنش ممکن است همان گونه که برخی نگرانند رقابت اتمی در منطقه را تشدید کند.

وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد که منطقه خاورمیانه هم اکنون بین دو جبهه تقسیم بندی شده که ایران و عربستان در دو سوی این جبهه قرار گرفته اند .

به نوشته این روزنامه در یک سوی این جبهه کشورها و دولت هایی هستند که با رهبری عربستان به غرب و ایالات متحده آمریکا نزدیک بوده و خواهان کنار آمدن با اسراییل هستند ، این روزنامه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، مصر ، مراکش و جنبش فتح در فلسطین در این جبهه نام می برد

و در مقابل بنا به نوشته این روزنامه در جبهه مقابل که با رهبری ایران شکل گرفته گروه هایی چون حماس ، جهاد اسلامی و حزب الله و کشورهایی چون سوریه قرار گرفته اند .

نظر شما :