گنج مبارک و خانواده‌اش در کجا پنهان است؟

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۱۹۹۸ سرخط اخبار

دادستان‌های مصری معتقدند که اسرار مربوط به ثروت و دارایی دیکتاتور سرنگون شده مصر جایی در شرم الشیخ نهفته باشد.

به گزارش خبرگزاری یسنا، هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت:‌ این موضوع که دارایی‌های میلیاردی حسنی مبارک و خانواده‌اش در خارج از مصر است را باید به فراموش سپرد.‌ این را فراموش کنید که بخش اعظمی از دارایی‌های حسنی مبارک و خانواده‌اش در حساب‌های بانکی در سوئیس است و یا به صورت املاک در لندن و منهتن آمریکا می‌باشد.

دارایی‌ها و ثروت حسنی مبارک که گفته می‌شود از مشکلات قلبی رنج می‌برد، ممکن است بسیار به او نزدیک و جایی در شرم الشیخ قرار داشته باشد.

دیپلمات‌های غربی و مقام‌های اعمال قانون به نیوزویک گفته‌اند که بسیاری از اسرار مربوط به دارایی‌های حسنی مبارک ممکن است در شرم الشیخ نهفته باشد؛ شهری مجلل شبیه منطقه اورلاند یا لاس وگاس در آمریکا، جایی که هتل‌های مجلل به سبک غرب و مراکز خرید فراوان در آن دیده می‌شود.

یک دیپلمات اروپایی که تاکنون در مصر مانده است‌، گفت:‌ شما می‌توانید مطمئن شوید که - به طور مستقیم یا غیر مستقیم، قانونی یا غیر قانونی- خانواده حسنی مبارک به ویژه پسرانش در سود سرشار شکوفایی شرم الشیخ سهم داشته‌اند.

در این راستا دادستان‌ها دست به کار شده‌اند اما مدارک اندکی دراختیار دارند. همچنین به نظر می‌رسد که بازرسان به توافق نامه چند میلیارد دلاری گاز طبیعی میان اسرائیل - مصر توجه ویژه‌ای کرده‌اند؛ توافق نامه‌ای که اجرای آن به شرکتی که توسط یکی از بهترین دوستان حسنی مبارک اداره می‌شد، واگذار شده بود.

حسنی مبارک 82 ساله که ترجیح داد در سال‌های پایانی دوره‌ حکومتش به جای قاهره شلوغ در شرم الشیخ باشد‌، درماه فوریه پس از کناره گیری از قدرت به این شهر بندری دریای سرخ گریخت.

در حال حاضر حدود 200 هتل و بندر در شرم الشیخ وجود دارد که مالک اکثر آنها دوستان نزدیک و وفاداران حسنی مبارک بوده‌اند. صدها هزار گردشگر اروپایی سالانه از این شهر بازدید می‌کنند.

حسنی مبارک اخیرا گفت که هیچ دارایی بزرگی طی 30 سال حضورش در قدرت نداشته و اینکه او فقط یک حساب بانکی در کل جهان دارد.

روند بازجویی از حسنی مبارک و فرزندانش به اتهام فساد مالی، سوء‌استفاده از قدرت، کشتار و شکنجه معترضان تسریع یافته است. بازرسان همچنین قصد دارند تمرکز خود را در مورد توافقنامه گازی سال 2005 با اسرائیل ( توافقنامه‌ای که حسنی مبارک مسئولیت قراردادش را به حسین سالم، جاسوسی مصری داد) بیشتر کنند.

هنوز محل اختفای حسین سالم مشخص نیست. گفته می‌شود چند روز پیش از سرنگونی حکومت حسنی مبارک، حسین سالم به دوبی و از آنجا به سوئیس گریخته است.

دیپلمات‌های غربی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرده‌اند که دولت حسنی مبارک زمین‌های دولتی را با بهای کمتر از ارزش واقعی آن به تجار شرم الشیخ فروخته و در ازای آن از آنها پورسانت دریافت کرده است.

همچنین این اتهام وجود دارد که حسنی مبارک و خانواده‌اش از توافقنامه‌ گازی با اسرائیل سود سرشاری برده‌اند‌؛ توافقی که به رغم نارضایتی گسترده مردم مصر میان دو کشور منعقد شده بود.



نظر شما :