توجیه سعودی‌ها برای لشکرکشی به بحرین

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۲ کد : ۱۲۰۱۶ سرخط اخبار
قائم‎مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی درباره لشکرکشی کشورش به بحرین گفت: حرکت کشورهای شورای همکاری زمانی آغاز شد که خواسته‌های مشروع در بحرین به خواسته‌هایی برای تغییر نظام تبدیل شد.
 
به گزارش فارس، «ترکی بن محمد بن سعود» در سخنانی ضدایرانی که در نوع خود یکی از تندترین سخنان روزهای اخیر مقامات سعودی علیه ایران است، مدعی شد که ایران در حال صدور انقلاب خود [به کشورهای منطقه از جمله بحرین] است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن در این خصوص نوشت: یک مسئول بلندپایه در وزارت امور خارجه عربستان سعودی، روز گذشته شدیدترین حمله را به نظام ایران انجام داد و ایران را به صدور انقلاب به کشورهای عربی منطقه متهم کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در حالی این موضع‌گیری را اعلام کرد که نیروهای امنیتی خود را برای سرکوب مردم بحرین به این کشور گسیل کرده و در امور داخلی کشور همسایه خود به طور مستقیم دخالت نظامی کرده است.

به گزارش الشرق الاوسط، ترکی بن محمد بن سعود از اقدام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اعزام نیروهای "سپر جزیره " به بحرین دفاع کرد و گفت: حرکت کشورهای شورای همکاری زمانی آغاز شد که خواسته‌های مشروع در بحرین به خواسته‌هایی برای تغییر نظام و تبدیل آن به جمهوری اسلامی تبدیل شد.

این مقام سعودی ادعا کرد که امنیت کشور همسایه یعنی بحرین و ثبات آن خط قرمز است و این امر در خصوص کشورهای دیگر خلیج فارس نیز همین‏گونه است.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: به‏خلاف اینکه امور تشویق‌کننده زیادی برای مداخله در امور ایران وجود دارد، عربستان دخالت نمی‌کند و نیز اجازه نمی‌دهد کسی در امورش مداخله کند.

وی به طور ضمنی ایران را به خارج کردن هیئت دیپلمات سعودی از تهران و مشهد تهدید کرد و اعلام کرد که مسئولیت حفظ امنیت این هیئت به‏عهده ایران است و اگر ایران سطح امنیت این هیئت را بالا نبرد، ممکن است عربستان موضع دیگری در این خصوص اتخاذ کند.

ترکی بن محمد بن سعود گفت: ما به خارج کردن هیئت دیپلمات سعودی از ایران نمی‌اندیشیم و امیدواریم که کار به این مرحله نرسد. امیدوارم به گزینه‌های دیگری نرسیم ولی اگر امور به حد غیرقابل قبولی رسید، این حق ماست که امنیت کارمندانمان را تامین کنیم.

قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی در ادامه به نیروگاه بوشهر نیز اشاره کرد و مدعی شد که نگرانی‌های کشورش در خصوص مسائل زیست‌محیطی نیروگاه بوشهر که در 240 کیلومتری کشورهای خلیج فارس واقع شده است مشروعیت دارد.

نظر شما :