دعوای جمهوریخواهان و دموکرات های بر سر NIE

۲۶ آذر ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۲۱۴ اخبار اصلی
انتشار گزارش NIE اگرچه مخالفت شديد جمهوریخواهان با محتواى اين گزارش و پیشنهاد انجام یک گزارش دوم شبیه به NIE را از سوی آنان در پی داشته، اما در عین حال موجب حمایت دموکرات های سنای آمریکا از لزوم گفت و گوی مسقیم با ایران نیز شده است.
دعوای جمهوریخواهان و دموکرات های بر سر NIE
 بسیاری از مفسران سیاسی معتقدند که گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد فعالیت های هسته ای ایران موجب شده است که فعلا سایه تاريک ابرهای یک جنگ خانمان سوز دیگر در خاورمیانه از آسمان این قاره رخت بربندد و جای خود را به فشارهای سیاسی و دیپلماتیک دهد. بر اساس این تحلیل ها گزارش NIE آخرین امید ها در مورد حمله آمریکا به ایران را به یاس تبدیل کرده و بدین ترتیب در حال حاضر اعمال فشارهای دیپلماتیک تنها گزینه باقی مانده برای واشنگتن در مواجه با مسئله ایران است.

اما بسیاری از نئومحافظه کاران آمریکا معتقدند که فشارهای دیپلماتیک علیه ایران مبتنی بر احتمال بروز جنگ است و تنها زمانی کارساز خواهد بود که به پشتوانه تهدیدهای نظامی علیه ایران صورت گیرند. بنابراين در صورتی که این تهدید وجود نداشته باشند، ایران هرگز تحریم های جدید را جدی نخواهد گرفت. بر اساس این رویکرد است که برخی از جمهوریخواهان کنگره آمریکا اخیرا پيشنهاد انجام یک تحقیق مشابه آنچه که توسط 16 سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا صورت گرفت را داده اند.

مخالفت ها با گزارش NIE براى اولين بار از سوى جان بولتون، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل متحد مطرح شد. وى گفت: این گزارش در واقع دربرگیرنده آخرین اطلاعات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران نیست و در مخالفت با موضع پرزیدنت بوش منتشر شده‌است. بولتون با این گزارش را یک شبه توطئه سیاسی توصیف کرده و مدعی شد: این در واقع یک بیانیه سیاسی است که به شکل یک گزارش اطلاعاتی درآمده‌است.


بر اساس اين پيشنهاد کميته اى مشابه هياتى که در دهه 1970 به منظور بازنگرى تحليل جامعه اطلاعاتى آمريکا راجع به شوروى سابق تشکيل شد، ايجاد خواهد شد. البته اقدامى مشابه در دهه 90 پيرامون ارزيابى مجدد تهديد موشک هاى بالستيک موجود در آمريکا نيز صورت گرفت.

در اين دو مورد بار ديگر اطلاعات جمع آورى شده توسط سازمان هاى اطلاعاتى و جاسوسى آمريکا مورد بررسى قرار گرفته و از نو تحليل شدند. پيشنهاد دهندگان تاکيد مى کنند که ممکن است گزارش NIE مانند گزارش مربوط به تسليحات گشتار جمعى در عراق که سال 2002 منتشر شد، معتبر نبوده و موجب گمراهى دولت آمريکا و سياست سازان آمريکايى شود.

فشار سناتورهاى آمريکاى باعث شده است که مقامات اطلاعاتى آمريکا به دفعات مجبور به صدور بيانيه هايى در تاييد گزارش خود از فعاليت هاى هسته اى ايران برآيند. انتشاردهندگان گزارش نهايى NIE در مورد ايران معتقند که ارزيابى مجدد اطلاعات گردآورى شده کار بيهوده اى است و به همين دليل سعى دارند شديدا از تحليل هاى خود دفاع کنند. 

هفته گذشته معاون رئيس مرکز اطلاعاتى دونالد کر در پاسخ به منتقدين گزارش NIE بيانيه اى را منتشر کرد و اعلام داشت که جامعه اطلاعاتى آمريکا به نتايج بررسى هاى خود کاملا اعتماد دارد. پيش از آن نيز يکى ديگر از مقامات ارشد اطلاعاتى آمريکا که به دليل حساسيت موضوع مى خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که مفسران اطلاعاتى از غوغايى که در مورد اين گزارش ايجاد شده است آگاهى دارند، اما از عکس العمل هاى سياسى نسبت به قضاوت هايشان هيچ نگران نيستند. وى تاکيد کرد که تحليلگران تاکيد دارند که گزارش هايشان معتبر، منطقى و مبتنى بر اطلاعات موثق هستند.

اين مقام اطلاعاتى آمريکا را گزارش NIE را با ارزيابى نادرست سال 2002 از برنامه تسليحات کشتار جمعى عراق مقايسه کرد و گفت که اين گزارش به سفارش کميته اطلاعاتى سناى آمريکا و در مدت يک ماه صورت گرفت. اين در حالى است که گزارش اخير در مورد فعاليت هاى هسته اى ايران يک سال و نيم به تاخير افتاد تا اطلاعات مورد بازنگرى قرار گرفته، منابع تاييد شده و توضيحات اضافه مورد توجه قرار گيرند.

با وجود مخالفت جمهوريخواهان کنگره با گزاش اخير NIE اطلاعات موثق اين گزارش باعث شد در مورد ايران باعث شده است که دموکرات هاى سناى آمريکا موضوع رابطه با ايران را به طور جدى ترى مطرح کنند. این جدیت در یکی از جلسات هفته پیش سنای آمریکا به خوبی قابل رویت بود.

 

با وجود مخالفت جمهوريخواهان کنگره با گزاش اخير NIE اطلاعات موثق اين گزارش باعث شد در مورد ايران باعث شده است که دموکرات هاى سناى آمريکا موضوع رابطه با ايران را به طور جدى ترى مطرح کنند. این جدیت در یکی از جلسات هفته پیش سنای آمریکا به خوبی قابل رویت بود.

سناتور"جی راکفلر"، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا در این جلسه با تاکید بر لزوم مذاکره واشنگتن با تهران گفت که با توجه به گزارش NIE دیپلماسی می تواند مؤثر باشد. سناتور"چاک هگل" هم با تایید این امر اظهار داشت: تغییر در نتایج طی دو سال گذشته چشمگیر بوده و ما باید مذاکره با ایرانی ها را آغاز کنیم. سناتور دموکرات "دایان فین اشتین" نیز معتقد گفت که اکنون زمان دیپلماسی در بالاترین سطوح است.


اما "جان مک کین" سناتور از آریزونا و نامزد جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 در این باره گفت: آمریکا باید به جای مذکرات رو در روی سطح بالا به کانالهای غیرمستقیم روی آورد.


از سوی دیگر سناتور "جو بایدن"، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز اظهار داشت: یک راه برای ارتباط با آنها(ایران) وجود دارد. اول اینکه مطمئن شوید متحدانتان با شما هستند و شما اعتبار لازم برای ادامه اعمال فشار بر ایرانیها و ارائه مشوقها و مجازاتها را دارید. بگذارید آنها معنی انزوا را بفهمند و بفهمند اگر همکاری کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.


تمام این اظهارات به نوعی بیانگر بهت و حیرت سیاست مداران آمریکایی در مورد گزارش اخیر جامعه اطلاعات آمریکا در مورد ایران است. برخی از واکنش ها نسبت به این گزارش با عصبیت و توطئه خواندن این گزارش بروز می کند و برخی دیگر از واکنش ها نیز صورت معقولانه گفت و گو و تعامل میان واشنگتن و تهران را به خود می گیرد. این واکنش ها هر چه باشند بیانگر این هستند که ایران با وجود چهره خصمانه ای که از آن در دنیا ترسیم شده است، روی دیگری هم دارد. و آن همراهی و پیروی از لحن صلح و گفت و گو به جای زبان جنگ و تهدید است. چهره ای که جهان در دروان ریاست جمهوری خاتمی گوشه ای از آن به چشم دید. 


نظر شما :