گامهاى مشترک ايران و سوريه به سمت توسعه

۲۷ آذر ۱۳۸۶ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۲۱۶ اقتصاد و انرژی
بعد از موافقت سوریه برای شرکت در اجلاس آناپولیس بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران اعلام کردند سوریه با غرب همراه شده و ایران را عرصه سیاسی تنها گذاشته است. اما راه اندازى دو کارخانه جديد ايرانى -سورى در سوريه تمام آن نظريات را نقض کرد.
گامهاى مشترک ايران و سوريه به سمت توسعه
در روز سیزدهم دسامبر سال 2007 میلادی پرویز داوودی – معاون اول رئیس جمهور کشور ایران- در کنار بشار اسد – رئیس جمهوری کشور سوریه – کارخانه خودروسازی مشترک ایران و سوریه را در یکی از شهرهای مرکزی این کشور راه اندازی کرد.
 
سیویکو- کارخانه ای که در سوریه راه اندازی شد- ششمین خط تولید خودروی ایران در خارج از کشور است. در این مراسم وزرای مسکن و اقتصاد ایران نیز همراه آقای داوودی بودند.
 
کارخانه مذکور که خط مونتاژ خودروهای صبا را در خود جای داده دومین کارخانه ایران و سوریه است که با قرارداد مشارکتی بین دو کشور راه اندازی شده است.
 
شرکت سایپا که طرف ایرانی مشارکت کننده در این پروژه است و 80 درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد اعلام کرد:" سرمایه اولیه این طرح معادل 50 میلیون دلار آمریکا برآورد شده است و ظرفیت تولید سالانه این کارخانه خودروسازی در مراحل آغازین کار حدود 5 هزار خودروی سدان است. ولی انتظار می رود تولید این کارخانه تا چند سال آینده به 15هزار دستگاه برسد. "
 
قرار بر این است که در مراحل اولیه کار، این شرکت خودروسازی مشترک ایران و سوریه، مونتاژ قطعات وارد شده از ایران را انجام دهد و به تدریج سیر ساخت قطعات جانبی خودرو در کارخانه واقع در کشور سوریه تکمیل شود.
 
دست اندرکاران انتظار دارند از اواسط سال 2008 میلادی ساخت قطعات خودرو در کارخانه سوریه آغاز شود و این شرکت برای ساخت خودروهای خود نیاز به وارد کردن قطعات از ایران نداشته باشد. شایان ذکر است سوریه تنها 20 درصد از سهام این کارخانه را دارد.
 
در ماه مارس سال جاری اولین کارخانه خودروسازی ایران در کشور سوریه کار خود را آغاز کرد و کارخانه ای که در ماه دسامبر راه اندازی شده است رتبه دوم را در تولید خودروهای ایرانی در کشور سوریه دارد.
 
شایان ذکر است در همین روز کارخانه سیمان سازی ساخت ایران در کشور سوریه نیز راه اندازی شد. این کارخانه که با سرمایه 250 میلیون دلاری کار خود را آغاز کرده ظرفیت تولید سالانه 1/1 میلیون تن سیمان را دارد و می تواند نقش قابل توجهی در صنعت عمران این کشور ایفا نماید.
 
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح این دو کارخانه گفت:" این کارخانه ها و حضور برادران ایرانی ما پاسخی است به کسانی که در تلاش هستند تا روابط ایران و سوریه را پر تنش نشان دهند و یا مخدوش کنند."
وی ادامه داد:" ارتباط سیاسی ما با ایران همچنان عمیق و خوب است و ما در نظر داریم با تقویت روابط اقتصادی و تجاری این رابطه را هر چه نزدیکتر کنیم."
 
این جملات پاسخی بود به کسانی که حضور اسد را در اجلاس آناپولیس نرم شدن این کشور در مقابل سیاستهای آمریکا و همراه شدن سوریه با آنها اعلام کردند.
   
بعد از موافقت سوریه برای شرکت در اجلاس آناپولیس بسیاری از تحلیل گران و سیاستمداران اعلام کردند سوریه با غرب همراه شده است و در این همراهی تنها ماندن ایران در منطقه و کاهش روابط اقتصادی و سیاسی ایران وسوریه در انتظار است.
 
آنها اذعان داشتند سوریه در این راه برای منزوی کردن ایران در برنامه هسته ای خود با آمریکا همراه می شود.
 
اجلاس آناپولیس که سران کشورهای عربی برای تصمیم گیری در مورد راهکارهای برقراری صلح در فلسطین و اتمام جنگ چندین ساله این کشور با اسرائیل حضور داشتند به همت دولت آمریکا برگزار شد.
 
برگزاری این اجلاس توسط آمریکا از ابتدا انتقادهایی را درمنطقه خاورمیانه ایجاد کرد. اگر این اجلاس نتیجه بخش بود کشورهای عرب منطقه می توانستند امیدوار باشند جنگی دیرپای در خاورمیانه به اتمام می رسد.
 
اما همانطور که بسیاری از سیاستمداران شرقی پیش بینی کرده بودند این اجلاس نیز همچون تلاشهای ظاهری دیگر آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین بی نتیجه ماند و یکی از حاشیه ها ی با اهمیت آن حضور سوریه نزدیکترین متحد ایران در منطقه بود که بسیاری آن را همراهی با غرب و کاهش روابط با ایران تعبیر کردند.
 
رابطه تنگاتنگ ایران و وسوریه به زمان جنگ ایران و عراق باز می گردد. در آن زمان سوریه تنها کشورعربی بود که نه تنها ازعراق در این جریان حمایت نکرد بلکه حمایت مالی و معنوی زیادی از ایران در این جنگ تحمیلی هشت ساله به عمل آورد. پس از جنگ رابطه دو کشور در ابعاد اقتصادی نیز توسعه یافت.
 
در سالهای اخیر ایران سرمایه گذاری های کلانی در کشور سوریه انجام داده است. آمارها نشان می دهد در سال 2006 میلادی سرمایه گذاری ایران در کشور سوریه معادل 400 میلیون دلار بوده است.
 
در این سال ایران بعد از عربستان سعودی و ترکیه سومین کشور سرمایه گذار در سوریه محسوب می شد. سران دو کشوردر گزارشی که در ماه سپتامبر سال جاری ارایه داده اند اعلام کردند تا پنج سال آینده ارزش پروژه هایی که ایران در سوریه اجرا می کند از مرز 10 میلیارد دلار خواهد گذشت و در صورت تحقق این پیش بینی اقتصاد سوریه در شرایط تازه و متفاوتی قرار می گیرد.
 
به هر حال با حضور وزرای اقتصاد و مسکن ایران در این سفر گزارشهای زیادی در مورد توسعه تعاملات اقتصادی و عمرانی بین دو کشور مخابره شد.
 
وزیر مسکن سوریه در جلسه ای که با همتای ایرانی خود داشت اعلام کرد:" پروژه های مشترک ایران و سوریه زیر ساختهای تازه ای هستند که می توانند به تقویت روابط اقتصادی دو کشور کمک کنند."
 
وی ادامه داد:" هم اکنون روابط اقتصادی و سیاسی ایران وسوریه در بهترین شرایط خود قرار دارد و ما از این موقعیت برای توسعه اقتصادی دو کشور بهره خواهیم برد."
 
راه اندازی کارخانه های ایرانی در سوریه نشان داد نه تنها روابط ایران و سوریه روبه تیرگی نمی رود بلکه هر روز گرمتر و سود آورتر می شود.
 
ایران و سوریه در نظر دارند در سالهای آتی سرمایه گذاری های مشترک زیادی را انجام دهند که بدون شک اصلی ترین نتیجه آن رشد اقتصادی این کشورها خواهد بود.

نظر شما :