امضای یک توافق‌نامه تاریخی میان ایران و چین

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۲۲۲۳ اقتصاد و انرژی
با امضای موافقت‌نامه همکاری میان گمرک های ایران و چین و برنامه ریزی برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا سقف صد میلیارد دلار، روند چینی شدن اقتصاد ایران رشد سریع تری به خود می گیرد
امضای یک توافق‌نامه تاریخی میان ایران و چین
دیپلماسی ایرانی: عصر دوشنبه خبر امضای توافق نامه گمرکی میان ایران و چین، خاطره توافق های گمرکی تاریخی میان ایران و دول خارجی را در دهه های گذشته زنده کرد. البته جزئیات زیادی از این توافق نامه منتشر نشده و تنها به این نکته اکتفا شده است که در هدف گذاری انجام شده، سقف تبادلات تجاری فیمابین که سال گذشته 30 میلیارد دلار بود تا صد میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

این موافقت نامه به امضای عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و سان یی بیائو معاون گمرک چین رسید. براساس این توافق، ایران و چین از این پس در زمینه امور گمرکی و نظارت بر صادرات و واردات در کشورهای یکدیگر همکاری می‌کنند.

ظاهرا حجم و نوع توافقات صورت گرفته به اندازه ای بوده که رییس کل گمرک ایران پس از امضای این سند گفته است: جمهوری خلق چین مهم ترین و بزرگ ترین شریک تجاری ایران به‌ شمار می‌رود.

او امضای موافقت‌نامه همکاری گمرکی میان ایران و چین را در سامان بخشیدن به روابط دو کشور موثر خوانده و اعلام کرده که از این پس توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور تسهیل خواهد شد. این درحالی است که طی سال های گذشته تسهیل و توسعه بیش از اندازه این فعالیت ها موجب رکود تولید و از نفس افتادن صنایع داخلی ایران شده و هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان را نسبت به سرنوشت اقتصاد ملی و تخریب زیرساخت های آن نگران کرده است.

نفوذ اقتصادی چین در ایران از طریق سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز، خرید انرژی و تبدیل کردن ایران به بازاری از محصولات متنوع و درچه چندم چینی بوده و ظاهرا از امسال این سیاست ها روندی سهل تر و سریع تر از گذشته خواهد داشت.

البته معمارنژاد که از طرف ایران به امضای سند همکاری فوق پرداخته، تاکید کرده است که تبادل اطلاعات و تجربه، مهم ترین محور موافقت نامه همکاری گمرکی ایران و چین است. اما به نظر می رسد مهم ترین محور سند همان بخشی باشد که سطح مناسبات را تا سقف 100 میلیارد دلار هدف گذاری کرده است. بدیهی است با توجه به وضعیت فعلی تولید در ایران و رشد اقتصادی چین، نمی توان انتظار صدور کالاهای قابل توجهی غیر از پسته و فرش و صنایع دستی را از ایران به چین داشت. ضمن اینکه تجربه ثابت کرده است که چین به واردات صرف بسنده نمی کند و از هر محصولی الگوبرداری کرده و خیلی زود به قطب تولیدکننده و صادرکننده همان کالا تبدیل می شود.

رئیس کل گمرک ایران مهم ترین وظیفه گمرک را تسهیل تجارت و اجرای قوانین و مقررات در صادرات و واردات کالا ذکر کرده و گفته است: "حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال گذشته به حدود 30 میلیارد دلار رسید که امکان رسیدن آن به سطح 100 میلیارد دلار در سال‌های آینده فراهم است." درواقع به نظر می رسد از این پس تسهیلات گمرکی سهل تر و افزون تری در اختیار چینی ها و واسطه ها قرار گیرد و گمرک نقش محوری و تعیین کننده ای در این میان ایفا کند. همان گونه که این مقام مسئول گفته است، "با امضای موافقت نامه همکاری گمرکی ایران و چین، توسعه روابط تجاری دو کشور وارد مرحله نوینی خواهد شد."

حجم مبادلات ایران در سال گذشته به حدود 200 میلیارد دلار رسید و با درنظر گرفتن توافقات حاصل شده با طرف چینی، از امسال شاهد توسعه مبادلات تجاری با کشورهای خارجی (چینی) خواهیم بود.

رییس کل گمرک ایران مهم ترین برنامه‌ این سازمان را در سال 90 تحقق «گمرک مدرن» دانسته و افزوده است: با توجه به موقعیت خاص ایران در منطقه آسیا و دسترسی آسان و مطمئن از طریق ایران به کشورهای منطقه، اجرای طرح «دروازه مشترک مرزی» آغاز شده است.

معمارنژاد که در چین به سر می برد، از رییس گمرک چین و هیأت همراه برای سفر به ایران و بازدید از گمرک ایران دعوت کرده است. در دیدار او و سان یی بیائو، مهدی صفری سفیر ایران در چین نیز حضور داشت.

 

 

نظر شما :