نجات از ورشکستگى بزرگترين هديه جامعه جهانى به محمود عباس

۲۸ آذر ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۵ کد : ۱۲۳۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
87 کشور و سازمان شرکت کننده در نشست پاريس توافق کردند، براى حمايت از حکومت خودگردان فلسطينى 4/7 ميليارد دلار به آن حکومت کمک مالى بدهند.
نجات از ورشکستگى بزرگترين هديه جامعه جهانى به محمود عباس
87 کشور و سازمان شرکت کننده در نشست پاريس توافق کردند، براى حمايت از حکومت خودگردان فلسطينى 4/7 ميليارد دلار به آن حکومت کمک مالى بدهند.
 
«برنار کوشنر» وزيرامور خارجه فرانسه در اين نشست اعلام کرد، در حدود 90 سازمان شرکت کننده در اين نشست تعهد کردند، 4/7 ميليارد دلار به حکومت خودگردان فلسطينى کمک مالى کنند. در حالى که حکومت خودگردان تقاضاى کمک 6/5 ميليارد دلارى از جمامعه جهانى داشت.
 
وى همچنين گفت: «تعهد سازمان‌هاى جهانى براى اعطاى اين ميزان مبلغ به حکومت خودگردان بزرگترين حمايت مجامع بين‌المللى از اين حکومت از سال 1996 تا کنون محسوب مى‌شود.»
 
بر اساس توافق‌هاى انجام شده 4/3 ميليارد دلار از اين مبلغ تا سال آينده ميلادى اعطا مى‌شود که علاوه بر آن بودجه 1/1 ميليارد دلارى حکومت خودگردان نيز مورد حمايت اين سازمان‌ها قرار گرفته است. قرار است باقى پول‌ها در قالب پروژه‌هاى تعريف شده به حکومت خودگردان اعطا شود.
 
همچنين اتحاديه اروپا 600 ميليون دلار، ايالات متحده 555 ميليون دلار، فرانسه 300 ميليون دلار و عربستان سعودى 500 ميليون دلار به طور جداگانه کمک مالى بلاعوض به حکومت خودگردان فلسطينى مى‌کنند.
 
حکومت خودگردان انتظار داشت در خلال اين نشست تنها 6/5 ميليارد دلار آن هم در طى سه سال آينده دريافت کند. مقام‌هاى حکومت خودگردان اعلام کرده‌اند، قصد دارند اين بودجه را صرف تقويت اقتصادى و تاسيسات زيربنايى کنند.
 
محمود عباس نيز در اين نشست در نطق مفصل خود تاکيد کرد، اگر جامعه جهانى مقابل اشغال فلسطين نايستد آن گاه بايد شاهد يک فاجعه بزرگ در خاک فلسطين باشيم.
 
وى همچنين از اسرائيل خواست، اگر به دنبال صلحى پايدار است، فعاليت‌هاى شهرک‌سازى خود را در اراضى فلسطينى متوقف کند.
 
کميته چهارگانه نيز با تاييد سخنان عباس نگرانى خود را از گسترش شهرک‌سازى در منطقه اشغال‌شده قدس شرقى ابراز داشت.
 
«کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريکا نيز گفت: «اين کنفرانس آخرين اميد براى حکومت خودگردان فلسطينى براى نجات از ورشکستگى است.»
 
وى در ادامه افزود: «حکومت خودگردان اکنون از وضعيت مالى بسيار بدى رنج مى‌برد و مجامع بين‌المللى وظيفه دارند سخاوتمندانه کمک‌هاى مالى فورى براى رو در رويى بحران‌هاى جارى در فلسطين کنند.»
 
رايس همچنين گفت: «اين تنها فرصت براى محقق ساختن صلح در فلسطين که نزديک به 7 سال متوقف شده محسوب مى‌شود و از همگان مى‌خواهم از فرصت پيش آمده نهايت استفاده را بکنند و نگذارند اوضاع فلسطينيان از اين بدتر شود.»
 
در همين حال «بان کى مون» دبير کل سازمان ملل نيز گفت: «اوضاع انسانى در نوار غزه بسيار بحرانى است و بايد هر چه سريع‌تر فکرى براى پايان دادن به اين اوضاع کرد.»
 
«نيکولا سارکوزى» رئيس جمهورى فرانسه نيز تاکيد کرد، حمايت مالى بايد شامل تمام اراضى فلسطينى از جمله نوار غزه شود و غزه نيز بايد هر چه سريع‌تر از انزواى کنونيش خارج شود.
 
سارکوزى همچنين تصريح کرد، صلح نمى‌تواند بدون وجود غزه تضمين شود.
 
در همين رابطه سارکوزى خواستار تشکيل يک قدرت بين‌المللى در يک زمان مناسب براى حمايت از دستگاه امنيتى حکومت خودگردان فلسطينى و پايان دادن به وضعيت دردناک فعلى شد و گفت: «در صورتى که حماس بخواهد طرح سارکوزى را مورد اغتشاش قرار داده يا آن را زير پا بگذارد ما وظيفه خود مى‌دانيم در امور فلسطين دخالت کرده تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگيرى کنيم.»
 
«سلام فياض» نخست‌وزير حکومت خودگردان فلسطينى پس از پايان نشست پاريس با شرکت در يک مصاحبه مطبوعاتى گفت: «اين يک اقدام بسيار مهم از سوى جامعه جهانى براى به رسميت شناختن حکومت خودگردان فلسطينى محسوب مى‌شود.»
 
از سوى ديگر کشورهاى مختلف جهان از جمله سازمان بانک جهانى خواستار برچيده شدن ايست‌هاى بازرسى در مرزهاى غزه با اسرائيل شدند. آنها همچنين با صدور بيانيه‌هاى جداگانه‌اى اعلام کردند، اين حرکت مى‌تواند تاثير به سزايى در وضعيت فلسطينيان داشته باشد.
 
اين خواسته از سوى وزير امور خارجه اسرائيل رد شد. وى در نطق خود در ميان نمايندگان حاضر در اين نشست گفت: «اين پايگاه‌ها به دلايل امنيتى بر قرار است و تا کنون توانسته دستاوردهاى بسيار خوبى را براى اسرائيلى‌ها به ارمغان آورد.»
 
ليونى همچنين بر پايبندى اسرائيل به احياى صلح تاکيد کرد و گفت: «تل‌آويو تلاش مى‌کند به تمام مفادهاى منعقد شده در نقشه راه از جمله متوقف ساختن شهرک‌سازى‌ها پايبند باشد.»
 
کميته چهار جانبه نيز پس از پايان کار اين نشست با صدور بيانيه‌اى بر لزوم بهبود وضعيت حمل و نقل در غزه تاکيد کرد و نگرانى خود را از گسترش شهرک‌سازى اسرائيلى‌ها در مناطق فلسطينى ابراز داشت.
 
موضع‌گيرى حماس
 
در همين حال جنبش حماس نشست پاريس را محکوم کرد و آن را نماينده ملت فلسطين ندانست. اين جنبش همچنين اعلام کرد، با برگزارى اين نشست به شدت مخالف است.
 
«صلاح البردويل» سخنگوى نمايندگان حماس در مجلس نمايندگان فلسطينى گفت: «کمک‌هاى مالى که به حکومت خودگردان شده، رشوه‌هايى است براى خدمت‌رسانى به امنيت اسرائيل.»   
 
«فوزى برهوم» سخنگوى جنبش حماس نيز از حمايت مجامع جهانى از ملت فلسطين استقبال کرد اما گفت: «جنبش حماس با هرگونه حمايت از حکومت خودگردان عليه مقاومت ملت فلسطين و سرکوب حرکت‌هاى مقاومت عليه اشغال اسرائيل مخالف است و آن را به شدت رد مى‌کند.»
 
برهوم همچنين پيشنهاد نيکولا سارکوزى رئيس‌جمهورى فرانسه براى تشکيل يک سازمان قوى براى حمايت از سازمان امنيتى فلسطينى را به شدت رد کرد و آن را دخالت در امور داخلى فلسطين دانست.
 
«سامى ابوزهرى» يکى ديگر از سخنگويان جنبش حماس نيز اين نشست را به منزله اعلام جنگ عليه حماس و مقاومت فلسطين دانست و گفت: «حماس هر گونه اعطاى کمک مالى به شرط جنگ با حماس را کاملا رد مى‌کند.»
 
جنبش جهاد اسلامى نيز با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، هدف از برپايى اين نشست اعطاى کمک‌هاى مالى سياسى با هدف وادار ساختن فلسطينيان براى کوتاه آمدن از خواسته‌هايشان و به رسميت شناختن تجزيه است و هيچ نيتى براى حمايت از حکومت خودگردان و ملت فلسطين در آن مشاهده نمى‌شود.
 
«خالد البطش» يکى از رهبران عالى‌رتبه جهاد اسلامى نيز در اين باره گفت: «اين نشست هيچ حمايتى از مردم نوار غزه نکرد و تنها اعطاى کمک‌هاى مالى سياسى و امنيتى براى حمايت از امنيت دشمن صهيونيستى در برابر دريافت پول بود. بسيار واضح است که آنها مى‌خواهند به ملت فلسطين نان بدهند تا در مقابل امنيتشان تامين شود.»
 
وى در ادامه افزود: «ما با هر گونه معامله اين چنينى مخالفيم و بر اهميت پافشاريمان براى استمرار امنيتمان تاکيد داريم.»
 
بظش همچنين گفت: «معناى حمايت از نظر ما اين است که از ملت فلسطين پشتيبانى شود تا از رنج‌هاى موجود رهايى يابد نه اين که آنها را جريمه کنند تا از موضع به حق خود کوتاه بيايند و درگير پرونده‌هاى امنيتى اسرائيل شوند.»
 
«بسام الصالحى» عضو گروه جايگزين مجلس نمايندگان نيز گفت: «حمايت مالى در سايه استمرار شهرک‌سازى و ممانعت اسرائيل از پيشرفت سياسى نمى‌تواند جايزگزينى براى اشغال باشد و تشکيل دولت مستقل فلسطينى را تضمين نمى‌کند.»
 
وى در ادامه افزود: «نشست پاريس دستاوردهاى بسيار خوبى در پى داشت و توانست مستقيما اهداف حکومت خودگردان براى جذب حمايت‌هاى مالى را در بر داشته باشد. اما حمايت بين‌المللى به تنهايى کافى نيست بلکه بايد در موضوع سياسى و پايان دادن به اشغال نيز به پيشرفت‌هاى ملموس و قابل قبولى رسيد.»
 
از سوى ديگر نمايندگان جنبش فتح از نتايج کنفرانس پاريس ابراز رضايت کرده و آن را حمايت اقتصادى مهمى از حکومت خودگردان فلسطينى دانستند.
 
«عيسى قراقع» يکى از رهبران جنبش فتح در اين باره گفت: «اين نشست توانست حمايت‌هاى مالى و بسيار خوبى را براى حکومت خودگردان فلسطينى براى رهايى از وضعيت اقتصادى بسيار سخت و طاقت‌فرساى فعلى به ارمغان آورد.»
 
وى درباره ميزان انتظارات از اسرائيل براى پايبندى به تعهداتى که در اين کنفرانس داد، گفت: «اين موضوع به ميزان تلاش فلسطينى‌ها و کمک‌هاى بين‌المللى براى ملزم ساختن اسرائيل براى عملى ساختن کامل تعهداتش باز مى‌گردد.»
 
قراقع هر گونه تلاش حکومت خودگردان براى بازنشسته کردن ده‌ها هزار کارمند وابسته به دولت را رد کرد و گفت: «اکنون بحث بر سر استخدام کارمندان جديد است و بر اساس استراتژى اقتصادى سلام فياض نخست‌وزير حکومت خودگردان نيمى از اين حمايت‌ها متوجه نوار غزه مى‌شود.»  
 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :