افزایش تولید نفت ایران بدون افزایش صادرات؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۲۳۶۱ اقتصاد و انرژی
معاون وزیر نفت روز گذشته از افزایش حدود 115 هزار بشکه‌ای تولید نفت در سال جاری و راه اندازی حداقل چهار طرح افزایش تولید نفت در کشور خبر داد ولی در عین حال اعلام کرد افزایش صادرات نفت ایران صحت ندارد
افزایش تولید نفت ایران بدون افزایش صادرات؟

دیپلماسی ایرانی: احمد قلعه بانی در گفتگویی که با خبرگزاری مهر انجام داده است، از افزایش یکصد هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پایان سال جاری خبر داده و در کنار آن به تشریح جزئیات طرح های مذکور پرداخته و گفته است: هم اکنون عملیات طرح توسعه زودهنگام میدان نفتی یادآوران در حال انجام است که امسال فاز زودهنگام تولید نفت این میدان راه اندازی می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرده است امسال روزانه 20 هزار بشکه نفت خام از یادآوران برداشت شود. علاوه بر این با تکمیل طرح تولید زودهنگام، توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران با هدف تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت آغاز خواهد شد.

در همین حال ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت پیشتر با اشاره به مشارکت چین در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران از فعالیت همزمان چهار دکل حفاری در این میدان مشترک نفتی خبر داده و گفته بود: تا آبان امسال روزانه 20 هزار بشکه نفت از این میدان مرزی تولید خواهد شد.

مطابق برنامه ریزی انجام شده در شرکت ملی نفت برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران سه فاز تعریف شده است که در نهایت سقف تولید به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید. بر این اساس حفاری 52 حلقه چاه و تعمیر سه حلقه چاه در فاز اول، پیش بینی حفاری 100 حلقه در فاز دوم و 105 حلقه در فاز سوم، ساخت تسهیلات سطح الارضی، جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی از عمده فعالیت های اجرایی این طرح نفتی است.

قرارداد فاز اول توسعه میدان یادآوران به ارزش تقریبی ‌دو میلیارد دلار 18 آذرماه 1386 بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین امضا شده بود که پس از گذشت دو سال هم اکنون رقم اعتبارات توسعه فاز اول این میدان حدود یک میلیارد و 633 میلیون دلار افزایش نشان می دهد. میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجا بیش از 17.3 میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود 3.2 میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر نفت همچنین از افزایش تولید نفت در میدان مشترک هنگام به عنوان یکی دیگر از طرح های افزایش تولید نفت ایران در سال جاری خبر داده و گفته است: هم اکنون به طور متوسط روزانه 16 هزار بشکه از این میدان مشترک با عمان در خلیج فارس استخراج می شود.

این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با بیان اینکه درحال حاضر حفاری چاه سوم میدان نفتی هنگام در خلیج فارس در دست انجام است، افزوده است: امسال با تکمیل حفاری چاه های جدید و راه اندازی جکت های دوم و سوم در مجموع تولید نفت از میدان هنگام با افزایشی حدود 14 هزار بشکه ای به 30 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجا این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود 2 تریلیون فوت مکعب است.

در همین حال عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال 1387 و با ساخت یک خط لوله به طول 25 کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت 10 هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد. طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام هم از شهریور ماه سالجاری با استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت با درجه ای.پی.آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

قلعه بانی همچنین با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان، می افزاید: بهار امسال تولید نفت از این میدان از دوهزار و 500 بشکه فعلی به مرز 25 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. بر اساس مطالعات انجام گرفته ظرفیت تولید روزانه تا سقف 80 هزار بشکه نفت خام در میدان مسجدسلیمان وجود دارد.

بنابر این گزارش، قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان به ارزش تقریبی 200 میلیون دلار به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است که قرار بود این پروژه نفتی حداکثر تا پایان اسفند سال 89 در مدار بهره برداری قرار گیرد.

به گفته قلعه بانی، یکی دیگر از طرح های افزایش تولید نفت ایران تکمیل طرح توسعه میدان نفتی منصوری است که ساخت واحد نمک زدایی این میدان نفتی امسال با ظرفیت 40 هزار بشکه در روز راه اندازی خواهد شد. هدف از طرح توسعه میدان نفتی منصوری افزایش سقف تولید نفت و ظرفیت فرآورش و ارتقا از 65 هزار بشکه نفت در روز به 100 هزار بشکه نفت و همچنین مطالعه به منظور افزایش تولید روزانه تا 150 هزار بشکه نفت خام آغاز شده است.

اما معاون وزیر نفت پس از تشریح میزان افزایش تولید نفت در ایران اعلام کرده است: "با افزایش قیمت جهانی، صادرات نفت ایران مطابق با نظام سهمیه‌بندی اوپک بوده و افزایش نیافته است." این درحالی است که برای نخستین بار در دو سال گذشته بهای سبد نفتی کشورهای عضو اوپک هفته گذشته با یک دلار و 55 سنت افزایش از مرز 12 دلار در هر بشکه عبور کرده است.

آمارهای رسمی وزارت نفت ایران نشان می دهد متوسط تقاضای جهانی برای نفت اوپک تا پایان نیمه اول سال جاری میلادی به روزانه 29 میلیون بشکه افزایش می یابد و پیش بینی می شود میزان تقاضا برای نفت اوپک تا پایان سال 2011 میلادی به 30 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.



نظر شما :