خزانه‌داری آمریکا در آستانه تحریم بیشتر ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۲۴۷۷ اقتصاد و انرژی
در حال حاضر نیز شماری از بانک‌های ایرانی در فهرست سیاه آمریکا برای همکاری قرار دارند اما برخی از بانک‌های خارجی همچنان به همکاری خود با این بانک‌ها ادامه می‌دهند. کهن تاکید کرده است که از این پس به طور مستقیم اعمال فشار بر بانک‌های خارجی همکار با ایران را پیگیری می‌کند
خزانه‌داری آمریکا در آستانه تحریم بیشتر ایران
دیپلماسی ایرانی: باوجود ادامه خیزش‌های مردمی در خاورمیانه و حساسیست این تحولات برای کشور‌های غربی که منافع متعددی در منطقه دارند، ایالات متحده موضوع تحریم‌های ایران را با جدیت دنبال می‌کند. هر چند در این شرایط گرد هم آوردن اعضای دائمی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای تازه علیه جمهوری اسلامی دشوار به نظر می‌رسد اما خزانه‌داری آمریکا موضوع ایجاد محدودیت بیشتر برای بانک‌های خارجی که در ارتباط با ایران قرار دارند را در دستور کار خود قرار داده است.

این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که شماری از قانونگذاران نسبت به کارکرد نه چندان موثر تحریم‌هایی که سال گذشته علیه سیستم بانکی ایران به تصویب رسید، هشدار دادند.

دیوید کهن از وزارت خزانه‌داری آمریکا در رابطه با این اقدام تازه به خبرنگاران گفت: موضوع تحریم ایران با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود و در این مرحله بانک‌های خارجی همکاری کننده با ایران نیز با جدیت بیشتری هدف قرار می‌گیرند. بر اساس این قانون، بانک‌های خارجی که به نوعی با انتقال وجه به پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران کمک می‌کنند باید بین ادامه فعالیت با ایالات متحده و همکاری با جمهوری اسلامی، یکی را انتخاب کنند.

البته در حال حاضر نیز شماری از بانک‌های ایرانی در فهرست سیاه آمریکا برای همکاری قرار دارند اما برخی از بانک‌های خارجی همچنان به همکاری خود با این بانک‌ها ادامه می‌دهند. کهن تاکید کرده است که از این پس به طور مستقیم اعمال فشار بر بانک‌های خارجی همکار با ایران را پیگیری می‌کند.

وی اخیرا نیز برای هشدار به ترکیه در خصوص همکاری مالی با ایران به این کشور سفر کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از دوبی، اکنون ترکیه به مکان مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها برای ایران تبدیل شده است و برخی کشور‌ها از جمله هند از این طریق برای خرید نفت از ایران اقدام می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کهن گزارش داد: هر چند تحریم‌ها موجب شده تا بانک‌های ترکی با احتیاط بیشتری حرکت کنند اما ابزار تمایل دولت ترکیه برای ارتقاء سطح روابط تجاری و اقتصادی با ایران در تعارض با سیاست‌های ایالات متحده قرار دارد. ترکیه سال گذشته با چراغ سبز آمریکا به یک میانجی در بن بست هسته‌ای تهران با غرب تبدیل شد که البته پس از مدتی این نقش در حاشیه قرار گرفت. از آن پس ترکیه که به دنبال کسب اعتبار بین‌المللی برای عبور از دروازه اتحادیه اروپاست، تلاش کرد با ادامه روابط نزدیک با ایران از اعتبار دیپلماتیک خود دفاع کند.

اما این کشور که متحد نزدیک آمریکا در منطقه و سازمان ناتو محسوب می‌شود، همواره برای ایجاد محدودیت هر چه بیشتر با ایران تحت فشار قرار دارد. به عقیده برخی تحلیلگران اقدامات ایالات متحده برای جلوگیری از همکاری بانک‌های خارجی با ایران در بخش‌هایی نیز کارآمد بوده است. برای مثال اظهارات اخیر مقامات مالی هند در خصوص موافقت با پرداخت وجه مورد نیاز برای خرید نفت ایران با روپیه از محدودیت هند برای دسترسی به بانک‌هایی حکایت دارد که با ایران همکاری می کنند.

هند تا چندی پیش از طریق بانکی در هامبورگ آلمان برای خرید نفت ایران با وجه یورو اقدام می کرد. اما هشدار‌های مکرر آمریکا به بزرگترین اقتصاد اروپا موجب شد صدر اعظم آلمان از موافقت با پایان دادن به همکاری این بانک‌ها با جمهوری اسلامی خبر داد.

 

اقدامات تازه کنگره

 

موضوع تحریم ایران در حالی در خزانه‌داری آمریکا داغ شده است که کنگره این کشور نیز در صدد اقدامات بیشتری علیه ایران است. برخی قانونگذاران کنگره مدعی شدند در صدد تصویب قانونی هستند که با هدف حمایت از حقوق بشر و دمکراسی در ایران فروش تجهیزاتی نظیر تجهیزات جاسوسی را به ایران ممنوع کرده و با موسسات و شرکت‌هایی که در این زمینه با ایران همکاری کنند به طور قاطع برخورد خواهد شد.

از سویی دیگر یکی از مقامات عالی‌رتبه مجلس سنا مدعی شد تا پایان ماه جاری میلادی تحریم های گسترده‌تری علیه جمهوری اسلامی به تصویب می‌رسد که علاوه بر موضوع حقوق بشر، مساله تسلیحات هسته‌ای و بخش انرژی را نیز شامل خواهد شد. به گفته مقامات نزدیک به کنگره، تلاش برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران از این نکته ناشی می‌شود که برآورد‌های شماری از تحلیلگران و کارشناسان نشان داده این تحریم‌ها به اندازه ای که انتظار می‌رفت موثر نبوده و کشور‌های ثالث را تحت تاثیر قرار نداده است.

به گفته آنها هرچند موسسات و شرکت‌ها و بانک‌های کشور‌های خارجی که با بخش انرژی و هسته‌ای ایران روابط قابل ملاحظه‌ای دارند، هدف تحریم‌های آمریکا هستند اما تا کنون اقدامی جدی در این زمینه به عمل نیامده است. خبرگزاری اسوشیتد پرس با اشاره به روابط نزدیک چین با بخش انرژی ایران این نکته را یادآور شد که به طور حتم برخورد با چین در فهرست تحریم‌های جدید گنجانده خواهد شد.

 

نظر شما :