مذاکره ایران و عراق بر سر بحرین

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۲۶۷۷ گفتگو
هداف سفر صالحی را با محمد کرمی‌راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌ و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق در میان گذاشته ایم که حاصل این گفتگو را می‌خوانید
مذاکره ایران و عراق بر سر بحرین

دیپلماسی ایرانی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان امروز صبح وارد عراق شد. این سفر در حالی رخ می‌دهد که تنش در روابط ایران و کشورهای عربی بالا گرفته است. آیا عراق به عنوان نزدیک ترین کشور عربی به ایران می‌تواند در کاهش این تنش‌ها موثر باشد؟ اهداف سفر صالحی را با محمد کرمی‌راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌ و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق در میان گذاشته ایم که حاصل این گفتگو را می‌خوانید:

 

آقای کرمی‌راد اهداف آقای صالحی از سفر به عراق چیست و مذاکرات حول چه موضوعاتی خواهد بود؟

 

مناسبات فی مابین ایران و عراق در سال‌های اخیر و پس از سرنگونی صدام و حزب بعث عراق و روی کار آمدن معارضین او و کسانی که با رژیم صدام و حزب بعث در مبارزه بودند و با انتخاب مردم عراق حکومت را در دست گرفتند، بسیار گرم و صمیمانه بوده است. مجلس و دولت عراق آرام آرام و با رویه‌های انتخاباتی شکل گرفته است و ارتباطات برادرانه و دوستانه ای با ایران دارند. ایران همواره در پی تحکیم این روابط و مناسبات بوده و هست. برادران عراقی هم علاقمند به گسترش و تحکیم روابط هستند. با توجه به ضرورت هر چه بیشتر تعامل و هماهنگی و همگرایی با کشور همسایه که مشترکات زیادی با ما دارد، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق سفر کرده اند. بنابراین یکی از اهداف این سفر تحکیم و گسترش روابط است. علاوه بر این همواره کمک‌ها و همدلی‌های بسیاری فی مابین ایران و عراق وجود داشته و به نتایج خوبی هم رسیده است و در زمینه‌های مختلف توافقات گوناگونی هم حاصل شده است.

 

این سفر تا چه حد در راستای سفرهای اخیر وزیر خارجه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و با هدف تنش زدایی انجام شده است؟

 

طبیعتا یکی از موضوعاتی که مطرح خواهد شد و حتما پیگیری می شود مسئله بحرانی است که در بحرین در جریان است و جنایاتی که در حال انجام است. عراقی‌ها خود علاقمند بودند که جلساتی میان پارلمان‌های ایران،‌ عراق، سوریه، لبنان و حتی برخی کشورها مانند پاکستان برگزار شود تا این موضوع به صورت منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین قطعا مسئله بحرین در دستور کار مذاکرات آقای صالحی در قطر قرار دارد و انشاالله نتایجی که از این مذاکرات به دست خواهد آمد برای وضعیت منطقه مفید ایده واقع شود.

طبیعتا میان ایران و عراق همراهی و همدلی در این زمینه وجود دارد و این دو کشور می توانند از ظرفیت خود برای اعمال فشار در جهت حل این بحران به گونه ای شایسته استفاده کنند تا وضعیت مردم در بحرین در شرایط مناسب تری قرار گیرد. بنابراین یکی از موضوعات مذاکره آقای صالحی با مقامات عراقی شرایط منطقه ای خواهد بود.

 

موضع عراق نسبت به تحولات بحرین چگونه است؟ آیا عراق می تواند نقش تلطیف کننده روابط ایران و اعراب را بازی کند؟ جایگاه عراق طوری هست که بتواند این نقش را ایفا کند؟

 

به هر حال عراق هم یکی از کشورهای عربی است و می تواند تاثیر گذار باشد. طبیعتا به دلیل این که اکثریت جمعیت این کشور شیعه هستند، به این مسئله حساسند. هرچند چندان تفاوتی ندارد، همه مسئولین عراقی چه رئیس جمهور و چه مقامات دولتی و پارلمانی علاقمند هستند که موضوع بحران بحرین را به نحو شایسته ای حل و فصل کنند.

 

عراقی‌ها پیشنهاد داده اند که سامانه امنیتی مشترکی برای جلوگیری از مداخلات خارجی به وجود آید. این مسئله تا چه حد می تواند مورد بحث قرار گیرد و تا چه حد قابلیت اجرا دارد؟

 

البته من از جزئیات این مسئله مطلع نیستم اما این هم یکی از موضوعاتی است که در همکاری‌های فی مابین همواره مورد استقبال قرار گرفته است. برنامه‌های مشترک بسیاری برای همکاری میان ایران و عراق از جمله برنامه‌های همکاری امنیتی وجود دارد و قابلیت گسترش هم دارد.

 

شما پیش از این و پس از دیدار با سفیر ایران در سوریه اعلام کرده بودید که به زودی مجالس سه کشور ایران، عراق و سوریه همکاری‌هایی را در رابطه با تحولات منطقه و به ویژه تحولات کشور بحرین آغاز خواهند کرد. آیا این مسئله در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت؟

 

همان طور که گفتم من اطلاع دقیقی از جزئیات سفر آقای صالحی در دست ندارم اما با توجه به حضور نمایندگان مجلس در این سفر در هیئت همراه آقای صالحی ممکن است به این مسئله هم پرداخته شود.

 

نظر شما :