مجله هفته/ توهم توطئه افغانها نسبت به ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۲۸۹۶ آسیا و آفریقا
مثل اینکه افغانها دارند خوی دایی جان ناپلئونی و انداختن تقصیر به گردن عامل بیرونی را به خوبی از ما فرا می گیرند
مجله هفته/ توهم توطئه افغانها نسبت به ایران
دیپلماسی ایرانی: هنوز بدبینی ها و اتهام زنی های افغان ها درخصوص تانکرهای سوخت و مشکلات مهاجران و درگیری های مرزی و... فراموش نشده بود که خبرهای خرد و ریز تازه ای از آنجا به گوش رسید. یکی از مقام های دولتی افغانستان گفته است برخی کشورهای همسایه از جمله ایران در وارد کردن دستگاه های غیرقانونی مخابراتی به افغانستان دست دارند.

وزارت مخابرات و فناوری افغانستان که چندی قبل نیز از شنودهای غیرقانونی در برخی نواحی این کشور خبر داده بود و بخشی از آن را به ایران منتسب کرده بود، از نقش برخی کشورهای همسایه در وارد کردن و نصب دستگاه های مخابراتی غیرقانونی در این کشور خبر داده و ابراز گلایه کرده است.

مسئولان این وزارتخانه می گویند چهارشنبه هفته گذشته یکی از شبکه های مخابراتی در منطقه مهتاب قلعه ناحیه 13 شهر کابل کشف و ضبط شده که با استفاده از یک پایه سیم باکس به صورت غیرقانونی خدمات مخابراتی عرضه می کرد.

عطا محمد یاری یکی از اعضای اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان که روز شنبه این دستگاه را با تمام وسایل آن به خبرنگاران نشان می داد گفت: احتمال استفاده از این دستگاه ها در مختل کردن امنیت و دست زدن به اعمالی مانند ترور و سرقت نیز وجود دارد.

این مقام مسئول مدعی شده است که بررسی های انجام شده نشان می دهد دستگاه مکشوفه به وسیله یکی از مهندسان ایرانی نصب شده است.

وی در این باره گفته است: متاسفانه در افغانستان دیده می شود که از طریق همسایه ها فعالیت ها و تجهیزات غیرمجاز وارد می شود. همچنین سازماندهی و سهولت برای دست زدن به اقدام های غیرقانونی از طرف همسایه ها ایجاد شده است. به عنوان مثال متخصصی که همین دستگاه را نصب کرده ایرانی است.

مسئولان وزارت مخابرات و فناوری افغانستان می گویند، استفاده از دستگاه های مخابراتی غیرقانونی مخابراتی هزاران دلار خسارت به دولت و شبکه های مخابراتی وارد می کند و کیفیت عرضه خدمات این شبکه ها را نیز پایین می آورد.

از سوی دیگر اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان این شایعه را رد می کند که بخش مخابرات برای مقاصد سیاسی دولت یا مخالفان فعالیت می کند.

در حال حاضر در کنار یک شبکه مخابراتی دولتی چهار شبکه مخابراتی خصوصی در این کشور، خدمات مخابراتی برای تلفن همراه و اینترنت عرضه می کنند.

و در ماجرایی دیگر، عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه افغانستان گفته است: تعدادی از کشورهای همسایه می کوشند میزان علاقمندی مردم افغانستان را نسبت به استفاده از تولیدات داخلی کشورشان کاهش دهند.

می ترسیم افغان ها که خیلی از خصلت ها و اتفاقات ایرانی را گرته برداری می کنند، در خوی دایی جان ناپلئونی و انداختن تقصیرات و ضعف ها بر گردن عامل بیرونی هم اقدام به وام گیری از خلقیات سیاسی ما کنند.

سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به رادیو آزادی گفته است، اطلاعات نشان می دهد که ایران و پاکستان این کارشکنی ها را به این دلیل انجام می دهند که زمینه فروش تولیدات خودشان را در افغانستان فراهم کنند. گفته می شود در حال حاضر بخش زیادی از مواد موردنیاز مردم افغانستان از ایران، پاکستان، چین و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان وارد افغانستان می شود.

به باور مقام های افغان، رقابت ناسالم تجاری بعضی از کشورهای همسایه با تولیدهای افغانستان، سبب شده تا تعداد مصرف کنندگان تولیدات داخلی این کشور کاهش یابد. عزیز شمس می گوید: "شماری از کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان کوشش می کنند کیفیت تولیدات داخلی افغانستان را پایین جلوه بدهند، تا شمار مصرف کنندگان تولیدات آنها در افغانستان بالا برود." البته او نگفته که ایران و پاکستان برای دستیابی به این هدف از چه روش ها و احیانا خدعه هایی استفاده می کنند.

منفی باف‌ها در افغانستان معتقدند که دست هایی در بیرون از افغانستان تولیدات هم شکل آنچه را در افغانستان نیز تولید می شود، با کیفیت پایین وارد این کشور کرده و با قیمت ارزان تر در بازار عرضه می کنند. مقام های افغانستان می گویند: از آنجا که تولیدات داخلی این کشور به اندازه ای نیست که تمام احتیاجات مردم این کشور را رفع کند، بنابراین نمی توانند مانع ورود کالاهای تجاری شوند.

حتی اگر نخواهیم اغراق کنیم و گرفتار توهم توطئه شویم، باید بگوییم این همان آفتی است که ایران هم از آن بی نصیب نمانده است. البته ما چین را مقصر می دانیم.

 

نظر شما :