پیام خبر مرگ ملاعمر

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۰ کد : ۱۳۰۹۶ آسیا و آفریقا
محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در افغانستان در تحلیلی در مورد انتشار خبر مرگ ملاعمر معتقد است انتشار این خبر را بیشتر باید یک جنگ روانی از دستگاه اطلاعاتی افغانستان علیه پاکستان تلقی کرد.
پیام خبر مرگ ملاعمر
دیپلماسی ایرانی: دیروز قبل از ظهر از سوی رده‌های پایین سازمان امنیتی – اطلاعاتی افغانستان خبری اعلام شد که بعد از آن از سوی رسانه‌های دیداری و شنیداری محلی افغانستان نیز تکرار شد. خبر این بود که ملاعمر، رهبر گروه طالبان در یک عملیات کشته شده است. خبر تکمیلی این خبر این بود که ملاعمر در حالی که از کویته عازم وزیرستان بوده است، در یک عملیات کشته شده است. پس از آن مسئولین رده بالای امنیتی – اطلاعاتی  افغانستان اعلام کردند که نمی‌توانند این خبر را تایید کنند.

پس از این که این خبر از سوی مقامات مسئول تکذیب شد، برخی افراد که مسئولیتشان چندان مشخص نیست شروع کردند به پخش اخباری مبنی بر این که ملاعمر مریض است و در حال جابجایی از کویته به وزیرستان است.

برخی از کارشناسان معتقدند طرح این گونه اخبار با توجه به منابعی که آن را مطرح کرده اند، بیشتر یک جنگ خبری یا تبلیغاتی بین کابل و اسلام آباد است. به این معنا که احتمالا دستگاههای اطلاعاتی - امنیتی افغانستان خواسته اند در ذهن مخاطب این مسئله را پررنگ کنند که ملاعمر در پاکستان است. در آن سو تحلیل‌گران پاکستان نیز معتقدند این جنگ روانی است که افغانی‌ها به راه انداخته اند و مشخص است که ملاعمر در افغانستان است.

بنابراین با توجه به شیوه پخش این خبر و تحلیل محتوای آن می‌توان گفت این مسئله حاکی از کشمکش بین سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور افغانستان و پاکستان است. به نظر می‌رسد این موضوع را باید در فضای پس  از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پاکستان تحلیل کرد.

آنچه مشخص است این که حذف سرکرده القاعده در پاکستان پیامدهایی داشته است که این اتفاقات از جمله این پیامدها است. پس از کشته شدن بن لادن در پاکستان، این کشور با دو سوال عمده مواجه شد. یکی این که چطور ممکن است فردی با این مشخصات پنج سال یا بیشتر در آن منطقه از پاکستان در نزدیکی یک پایگاه نظامی‌پاکستان حضور داشته و از آن بی اطلاع بوده باشند. سوال دیگر این است چطور ممکن است پاکستان که ارتش آن دارای این همه قابلیت است چنین عملیاتی از سوی آمریکاییها با این وسعت صورت بگیرد و آنها متوجه نشوند.

به نظر می‌رسد این ابهام‌ها، هزینه‌هایی را به اسلام آباد تحمیل کرده و اسلام آبا را تحت فشار قرار داده است. در حال حاضر نیز مقامات افغانستان تلاش می‌کنند نشان دهند که پاکستان در ناامنی‌ها در این کشور مسئولیت دارد. در گذشته نیز مقامات افغانستان گفته بودند که ریشه تروریسم در جای دیگر است. بعد ازعملیات کشتن بن لادن نیزهم وزیر خارجه وهم رئیس دولت افغانستان انگشت اتهام را به سوی اسلام آبا دراز کردند.

بنابراین در موج و فضای کشته شدن بن لادن در پاکستان این نوع اتهام زنی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. با این حال تاکنون هیچ منبع رسمی‌این اخبار در مورد ملاعمر را به طور قطعی تایید نکرده که ملاعمر در کجاست؟ مریض است یا سالم است؟ کشته شده یا نه؟  

با این وجود، فارغ از این که این خبر درست است یا خیر در مورد نقش و جایگاه ملاعمر در گروه طالبان می‌توان دو نکته گفت. اولا این که تاکنون نقش رهبری طالبان در افغانستان نقش تعیین کننده ای بوده است. با توجه به تجربیات گذشته، در مدت زمانی که طالبان در بخشی از افغانستان حاکم بودند ملاعمر نقش تعیین کننده ای در صحنه داخلی افغانستان دارا بوده است.  علاوه بر این تاکنون هیچ بحثی در مورد جایگزین ملاعمر یا حتی نفر دوم این گروه مطرح نبوده است. از این رو به نظر می‌رسد ملاعمر نقش مهمی‌در این گروه دارد و کشته شدن او می‌توان اثرات مهمی‌بر این گروه داشته باشد.  

در کنار این می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که این خبر ممکن است پیامی‌باشد برای مخالفان مذاکرات آشتی ملی در افغانستان. از آنجایی که آمریکاییها در بالاترین سطح بحث مذاکراه با طالبان را مطرح کرده اند و این اقدام را تایید کرده اند و مقالاتی نوشته شده که تاکنون حداقل دو دور مذاکره در قطر و آلمان با این گروه صورت گرفته است، ممکن است این خبر حاوی این پیام باشد که هرکس که با روند مخالفت کند سرانجام اسامه بن لادن را خواهد داشت. به هر صورت حذف رهبر القاعده فصل جدیدی را در فضای افغانستان ایجاد کرده است که پخش خبر کشته شدن ملاعمر نیز در این روند قابل تحلیل و بررسی است. به نظر می‌رسد از این جنس اطلاعات و اخبار در آینده بیشتر خواهیم شنید. قاعدتا پیام این گونه اخبار این است که عناصری که نخواهند با روند آشتی ملی در افغانستان موافقت کنند یا در برابر آن مقاومت کنند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.  

 

نظر شما :