با این ایران کاری کنید آقای اوباما!

۱۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۳۴۲۹ آمریکا
استراتژی باراک اوباما برای مقابله با برنامه هسته ای ایران و ممانعت از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای تاکنون تاثیر چندانی بر روند جاری در ایران نگذاشته است.
با این ایران کاری کنید آقای اوباما!
دیپلماسی ایرانی: سیاست‌‌های باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال ایران همچنان دردسر می‌سازد. سایت Humanevents در نگاهی به استراتژی باراک اوباما در قبال تهران ادعا می‌کند که وی در شن و ماسه ایران گرفتار شده است: استراتژی باراک اوباما برای مقابله با برنامه هسته ای ایران و ممانعت از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای تاکنون تاثیر چندانی بر روند جاری در ایران نگذاشته است. تهران همچنان و هر روز بیش از دیروز به تسلیحات هسته ای نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.کم نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند برنامه هسته ای ایران و تقلای این کشور برای دستیابی به تسلیحات می‌تواند رقابت هسته ای تمام عیاری را در منطقه به راه بیندازد. شاید زمان آن فرا رسیده است که اولتیماتومی ‌برای ایرانی‌‌ها رو کرد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: هفته گذشته بود که باراک اوباما برای اعمال فشار بیشتر بر ایران اعلام آمادگی کرد. بیست و دومین روز از ماه می‌وی در دیدار با کمیته اسراییلی‌‌ها در آمریکا موسوم به آیپک گفت: ما شدید ترین تحریم‌‌ها را علیه ایران اعمال کردیم و البته هنوز به مقاومت در برابر برنامه هسته ای این کشور ادامه خواهیم داد. اما شواهد حاکی از آن است که سخنان باراک اوباما و تحریم‌‌ها نتوانسته است حرکت ایران به سمت هسته ای شدن را متوقف کند. بهتر است برای درک بیشتر واقعیت به اطلاعاتی توجه کنیم که سرویس‌‌های اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی در اختیار ما قرار می‌دهند.

جیمز کلاپر که ریاست سرویس اطلاعات آمریکا را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید: ایران در تولید اورانیوم غنی سازی شده توانایی بالایی دارد. این کشور ظرفیت و توانایی تکنیکی و صنعتی تولید تسلیحات هسته ای را دارد. ایران موشک‌‌هایی را در اختیار دارد که توانایی حمل کلاهک‌‌های هسته ای را دارد . این ادعا را دو گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای مورد تایید قرار داد. بر اساس این گزارش‌‌ها، آژانس اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد تهران به دنبال افزایش موشک‌‌هایی است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داشته باشند. در گزارش 24 ماه می‌که نه صفحه را شامل می‌شد تاکید شد که تهران همچنان رگه‌‌هایی از برنامه‌‌های هسته ای پیشین را در خود جای داده است . آژانس در این گزارش تاکید کرده که اسناد و مدارک بیشتری در اختیار دارد که نشان می‌دهد تهران بر حجم برنامه‌‌های نظامی‌خود افزوده است . بر اساس همین گزارش بود که آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ایران خواست که امکان دسترسی این نهاد به مدارک بیشتر را افزایش دهد .

امانو به شدت نگران فعالیت‌‌های هسته ای تهران است. بر اساس این لیست ایران تکنولوژی ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار اورانیوم را دارد . آژانس تاکید دارد که اورانیومی‌که ایران در حال حاضر در اختیارداشته و بر حجم آن هم می‌افزاید در حقیقت هیچ کارآیی ندارد جز تولید تسلیحات هسته ای .

بر اساس مصوبات شورای امنیت ایران حق غنی سازی اورانیوم را در اختیار ندارد. این کشور بر حجم اورانیوم غنی سازی شده سه و نیم درصدی خود می‌افزاید . غربی‌‌ها ادعا می‌کنند که تهران 8 هزار سانتریفیوژ  مخصوص غنی سازی اورانیوم را در اختیار دارد و با همین تعداد بر حجم مواد در اختیار خود می‌افزاید . غربی‌‌ها ادعا می‌کنند که ایران در حال حاضر اورانیوم مورد نیاز برای تولید چهار بمب را در اختیار دارد .

این سایت در ادامه می‌نویسد: دومین گزارش آژانس هم دو هفته پیش منتشر شد. این گزارش هم که توسط کمیته ای از کارشناسان مسائل خلع سلاح مهیا شده زنگ‌‌های خطر را در خصوص برنامه هسته ای ایران به صدا در آورده است. این در حالی است که غربی‌‌ها چه در تحریم‌‌های بین المللی و چه تحریم‌‌های خاص اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به کار گرفتند. در این گزارش ادعا شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌در تهیه مواد مورد نیاز برای برنامه هسته ای ایران و تهیه آن از بازار سیاه نقش چشمگیری بازی می‌کند. برخی ادعا می‌کنند که سنگاپور و چین در کمک به ایران نقش چشمگیری داشته اند. با این همه بر اساس آخرین گزارش‌‌ها کره شمالی که خود از منظر امریکایی‌‌ها نظم هسته ای جهان را بر هم ریخته است اصلی ترین تامین کننده تجهیزات هسته ای مورد نیاز ایران در روزهای تحریم است . بر اساس گزارش سازمان ملل هواپیمایی ایران ایر در سفرهای خود به پیونگ یانگ تجهیزات مورد نیاز هسته ای را منتقل کرده است. اکتبر گذشته بود که رژه نظامی‌در پیونگ یانگ و مانور تجهیزات جدید در این کشور توجه همگان را به موشکی جلب کرد که بسیار شبیه موشک شهاب سه ایرانی‌‌ها بود. همین مساله شک کارشناسان در خصوص همکاری‌‌های نظامی‌کره شمالی و ایران را برانگیخت.

غربی‌‌ها ادعا می‌کنند که شیطنت‌‌های هسته ای ایران و کره شمالی زیر سر عبدالقدیر خان پدر دانش هسته ای پاکستان است . مخالفان استراتژی غیرنظامی‌اوباما در مقابل ایران ادعا می‌کنند که تهران و پیونگ یانگ هر روز تاسیسات هسته ای خود را بیش از گذشته از اذهان عمومی‌مخفی می‌کنند و با قرار دادن آنها در عمق زمین احتمال هرگونه هدف قرار گرفتن توسط موشک‌‌های خارجی را به صفر می‌رسانند.

نخست وزیر سابق بریتانیا تونی بلر اخیرا سیاست‌‌های نرم اوباما در قبال ایران را به یاد انتقاد گرفته و تاکید کرده که بهتر است برنامه هسته ای ایران به چالش کشیده شود. بلر در این خصوص گفت: برخی مواقع بد نیست که سر خود را از زیر شن و ماسه‌‌ها بیرون بیاوریم و متوجه شویم که ایرانی‌‌ها به دنبال تسلیحات هسته ای هستند.

این سایت در نهایت می‌نویسد: اکنون باراک اوباما در قبال ایران چه باید بکند؟ نه گفتگو و نه مصالحه و نه مذاکره جواب نداد. اکنون دو گزینه بیشتر پیش روی نداریم. نخست آنکه ایران هسته ای و تبعات آن را بپذیریم. اما بلر در این خصوص هم تاکید می‌کند که ایران تنها زمانی در خصوص هسته ای شدن دوبار فکر خواهد کرد که اولتیماتوم دریافت کند. گزینه دوم هم بحث نظامی‌گری و قشون کشی است که گویا تنها راه حل است.

 

نظر شما :