سازمان ملل قطع اینترنت را حرام اعلام کرد

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۳۴۶۷ آمریکا
در روزی که سازمان ملل اعلام کرد از این پس قطع اینترنت توسط دولت ها از مصادیق نقض حقوق بشر خواهد بود، دولت سوریه برای چندمین بار اینترنت کل این کشور را قطع کرد تا معترضان توانایی سازماندهی و تجمع را پیدا نکنند.
سازمان ملل قطع اینترنت را حرام اعلام کرد
دیپلماسی ایرانی: با اوج گیری شورش های مردمی در تونس و مصر و لیبی و همچنین بحرین و یمن، میزان تاثیرگذاری رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی مجازی روشن تر شد و این شبکه ها و رسانه ها کارکردهای تازه و پنهان خود را به منصه ظهور رساندند. مدتی پیش از انقلاب های مصر و تونس و بحرین بود که سایت ویکی لیکس با افشای اسناد محرمانه دولتی کشورهای مختلف، جنبه ای تازه از کارکردهای رسانه های مجازی را آشکار کرد و بحران هایی داخلی ایجاد کرد و برخی دولت ها را تا آستانه اختلاف و سوءتفاهم های عمیق پیش برد.

کمی بعد اعتراض های اجتماعی در تونس آغاز شد و معترضان دریافتند یکی از کاراترین و در دسترس ترین ابزار ممکن برای پیشبرد اهدافشان، سرویس های ایمیل و شبکه های توییتر و فیس بوک است. زین العابدین بن علی چندان رویاپردازی نکرد و حمام خون به راه نینداخت و خیلی زود به ندای مردم و صدای درون خود پاسخ داد. کناره گیری حسنی مبارک دو هفته ای طول کشید. او در مقطعی کوتاه سعی کرد با قطع اینترنت و تلفن همراه و در نتیجه قطع ارتباط فعالان سیاسی و معترضان با یکدیگر، از آتش اعتراضات بکاهد. اما این اقدام ثمری نداد و مبارک هم حکومت را تحویل داد و هم می بایست غرامتی سنگین بابت قطع اینترنت و تلفن همراه پرداخت کند.

جوش و خروش خاورمیانه ای به اینجا ختم نشد و مردم بحرین و یمن و سوریه نیز به تاسی از سایر کشورهای تحول خواه به خیابان ها آمدند و علیه حاکمانشان دست به اعتراض زدند. حالا برخی از مقام های این کشورها همچنان بر این رویه اند که قطع اینترنت و شبکه های تلفن می تواند آبی بر آتش باشد و در کاستن از شدت اعتراضات و قطع ارتباط شبکه های اجتماعی موثر بیفتد؛ ولو اینکه هزینه های سنگینی بر دوش دولت بگذارد. این مسئله بطور قطع از میزان و شدت حضور معترضان و تجمع کنندگان در کوتاه مدت می کاهد ولی در عوض اتهام و انگی تازه به دولت می چسباند و آن را بدنام و ضد حقوق بشر معرفی می کند و می تواند زمینه ساز تحریم ها و محدودیت هایی بین المللی برای دولت باشد.

سازمان ملل متحد در گزارشی که روز جمعه سوم ژوئن منتشر کرد اعلام کرد که قطع دسترسی مردم به اینترنت از موارد نقض حقوق بشر و مغایر با قوانین بین المللی است. سایت های حقوق بشری که خوشحالی خود را از این تصمیم پنهان نکرده اند، نوشته اند: در این گزارش آمده است که قطع دسترسی کاربران به اینترنت نقض قوانین حقوق مالکیت معنوی، نقض ماده ۱۹، بند ۳ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نتیجه حرکتی نامتناسب است.

این گزارش از همه کشورها خواسته است تا اطمینان دهند دسترسی کاربران به اینترنت در هر زمان از جمله در دوره ناآرامی ها قطع نخواهد شد. همچنین از دولت ها خواسته است تا با لغو یا اصلاح قوانین حق مالکیت فکری، مانع از قطع دسترسی کاربران به اینترنت شوند.

در روزهای گذشته منابع خبری گزارش دادند که مقام های سوری با قطع خدمات اینترنتی در سوریه، کل این کشور را از دسترسی به اینترنت محروم کرده‌اند. به گزارش ایتنا به نقل از صدای روسیه، هدف مقام های دمشق از قطع کردن اینترنت این کشور، جلوگیری از سازماندهی تظاهرات ضددولتی توسط اپوزیسیون است که اغلب توسط وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. این اقدام های دولت سوریه باعث شده است تا این کشور را در ردیف کشورهای «دشمن اینترنت» قرار دهند.

در همین اثنا تحقیقات یک شرکت اینترنتی پیش بینی کرده است که در نیمه دهه جاری میلادی، ۴۰ درصد از جمعیت جهان (حدود سه میلیارد نفر) آنلاین خواهند بود. این پیش‌بینی‌ را شرکت سیسکو انجام داده و اعلام کرده است تا سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا ۱۵ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد شد. این گزارش حاکی است رشد اخیر تبلت‌ها و تجهیز دستگاه‌هایی چون تلویزیون‌ها و خودرو‌ها به اتصالات اینترنتی موجب می شود که ظرف چهار سال آینده تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه به رقم ۱۵ میلیارد برسد. سیسکو همچنین تخمین زده است که ترافیک اینترنت تا سال ۲۰۱۵ به ۸۰ اگزابایت در ماه خواهد رسید.

غرب تلاش می کند پشتیبانی وسیعی از اینترنت ارائه دهد و دسترسی جهانیان را به این ابزار که در خدمت جهانی سازی و نزدیک کردن فرهنگ هاست، هر روز آسان تر از روز قبل سازد. و اکنون که سازمان ملل اینترنت را از مصادیق حقوق بشر و محدود کردن آن را نقض حقوق بشر تلقی کرده، بطور حتم جنگ در این حوزه عیان تر و شدیدتر می شود و نظام های سیاسی مخالف این روند را به فکرهایی تازه برای اعمال محدودیت و ممنوعیت استفاده از اینترنت وامی دارد.

 

نظر شما :