همزمان با گزارش رند مطرح شد

ادعا‌های تازه در حمایت از منافقین

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۷ کد : ۱۳۵۲۲ آمریکا
شماری از مقامات سابق دولت آمریکا در جریان یک گردهمایی از کاخ سفید درخواست کردند ضمن توجه بیشتر به بهار عرب در خاورمیانه، دقت بیشتری را در مورد استراتژی ایران به کار گیرد.
ادعا‌های تازه در حمایت از منافقین
دیپلماسی ایرانی: شماری از مقامات سابق دولت آمریکا در جریان یک گردهمایی از کاخ سفید درخواست کردند ضمن توجه بیشتر به بهار عرب در خاورمیانه، دقت بیشتری را در مورد استراتژی ایران به کار گیرد.

این نشست توسط موسسه حقوق بشر و دمکراسی بین‌المللی HRDI ترتیب داده شده بود و در آن شماری از مقامات سابق از جمله کروالی، دستیار وزارت امور خارجه آمریکا تا مارس 2011، شرکت داشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت توجه به تغییرات بنیادین در خاورمیانه و روی کار آمدن دولت‌های دمکراتیک تاکید کرده و موضوع ایران در منطقه را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

فیلیپ کراولی در این نشست ضمن تاکید بر موضوع ایران، مساله سازمان منافقین را نیز مطرح کرد. وی مدعی شد حدود 3 هزار و 400 نفر در کمپ اشرف زندگی می‌کنند و باید به آنها کمک کرد تا عراق را ترک کرده و از امکان اقامت در دیگر کشور‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین نانسی سودربرگ، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد که دولت عراق باید به تعهدات خود در حمایت از این گروه پایبند باشد و در عین حال ایالات متحده نیز باید در همین جهت حرکت کند. وی در ادامه اظهاراتش مدعی شد که از طریق تماس با مقامات دولتی اطمینان پیدا کرده که چنین روندی در جریان است. این در حالی است که گروه منافقین در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده شده‌اند. معاون سابق خزانه داری آمریکا نیز در جریان این نشست مدعی حمایت از گروه‌های مخالف دمکراتیک شد.

پورتر گاس، رئیس سابق سیا نیز ادعا کرد دولت آمریکا نباید بیش از این به وخیم شدن اوضاع این گروه کمک کند. وی در ادامه گفت در صورتی که قضاوت‌ها نشان می‌دهد این گروه نباید بیش از این در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داشته باشد، باید هر چه زودتر آنها از این فهرست خارج شوند. این در حالی است که موسسه رند نیز در گزارشی آمریکا را ترغیب کرده تا هر چه سریعتر از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند.

این گزارش تحت عنوان آینده هسته‌ای ایران و گزینه‌های حساس سیاسی آمریکا منتشر شده و علیرضا نادر یکی از نویسندگان این گزارش مدعی شده است که هنوز آمریکا می‌تواند روند دستیابی ایران به بمب هسته ای را متوقف کند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به گزارش این موسسه که توسط نیروی هوایی آمریکا حمایت می‌شود، مدعی شد مطرح شدن گزینه نظامی در مواجهه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران از چرخش نسبی سیاست ایالات متحده خبر می‌دهد.

این در حالی است که همچنان در اسرائیل در مورد استفاده از این گزینه اختلاف نظر وجود دارد و بهار عربی نیز مانوردهی آمریکا را محدود کرده است. به هر ترتیب در این گزارش ادعا شده است که آمریکا همچنان می‌تواند با استفاده از تحریم‌های بیشتر و اقدامات نظامی ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای بازدارد.

 

نظر شما :