سفر جلیلی به هند

۲۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۳۸۰۹ اقتصاد و انرژی
گزارش‌ها حاکی از آن است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به زودی به هند سفر می‌کند. این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که جدی‌ترین مشکل در روابط تهران – دهلی نوع موضوع پرداخت وجوه نفتی است.
سفر جلیلی به هند
دیپلماسی ایرانی: گزارش‌ها حاکی از آن است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به زودی به هند سفر می‌کند. این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که جدی‌ترین مشکل در روابط تهران – دهلی نوع موضوع پرداخت وجوه نفتی است. برآورد‌ها حاکی از آن است که بدهی نفتی هند به ایران تاکنون از مرز 2 میلیارد دلار تجاوز کرده است و این در حالی است که همچنان صادرات نفت ایران به هند ادامه دارد.

از 6 ماه قبل تاکنون پرداخت وجه خرید نفت از ایران توسط هند دچار مشکل شده است، چرا که بانک‌های خارجی از انتقال وجه به ایران به دنبال فشار‌های آمریکا و متحدانش خودداری می‌کنند. چندی پیش نیز بانکی ایرانی – آلمانی در هامبورگ ناگزیر به تعلیق روابط خود با ایران شد.

همچنین با انتشار گزارش‌هایی در مورد تلاش هند برای استفاده از بانک‌های ترکیه، مقامات خزانه داری آمریکا به این کشور سفر کرده و در این مورد به مقامات اقتصادی و سیاسی ترکیه هشدار دادند. از آن پس تا کنون با وجود ادامه صادرات نفت ایران به هند، دهلی نو وجهی را در اختیار ایران قرار نداده است. این درحالی است که نشست اخیر مقامات هند و ایران در خصوص یافتن راهی برای پرداخت هزینه خرید نفت به نتیجه نرسیدند.

ایران روش‌های متعددی را از جمله استفاده از ارز‌های مختلف پیشنهاد داده است اما مقامات هندی به هیچ یک از این پیشنهاد‌ها واکنش نشان نداده‌اند. در مقابل منابع خبری در ایران اعلام کرده‌اند که با وجود اینکه جمهوری اسلامی پولی دریافت نمی‌کند اما به هند نفت می‌دهد. دهلی نو نیز ادامه واردات نفت از ایران را تایید کرده است.

این در حالی است که با توجه به تحریم‌های گسترده علیه ایران، کشور‌هایی نظیر چین و ژاپن از طریق معامله پا یا پای هزینه خرید نفت از ایران را پرداخت می‌کنند. اما از آنجایی که هند در فهرست صادر کنندگان بزرگ به ایران قرار ندارد، نمی‌تواند از این روش برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. به هر ترتیب موضوع سفر جلیلی به هند با توجه به تعریف نشدن راهکاری برای وصول بدهی‌های نفتی هند به ایران چندان در به تصویر کشیدن آینده‌ای روشن در روابط نفتی تهران و دهلی نو، موثر به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که اخیرا کشور نیکاراگوئه پس از دهه‌ها باز بودن پرونده بدهی‌های نفتی خود به ایران پیشنهاد داده است که این بدهی‌ها را با پشم حیوانات و شاید چوب درخت جبران کند.

 

نظر شما :