مخالفت تهران با نشست اضطراری اوپک

۲۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۳۸۱۰ اقتصاد و انرژی
در حالی که دولت آمریکا اعلام کرده است درآمد نفتی اوپک در سال جاری از مرز هزار میلیارد دلار می‌گذرد، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری جلسه اضطراری این کارتل نفتی را رد کرد.
مخالفت تهران با نشست اضطراری اوپک
دیپلماسی ایرانی: در حالی که دولت آمریکا اعلام کرده است درآمد نفتی اوپک در سال جاری از مرز هزار میلیارد دلار می‌گذرد، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری جلسه اضطراری این کارتل نفتی را رد کرد.

159 امین نشست اوپک در چهارشنبه گذشته به تعبیر وزیر نفت عربستان سعودی یکی از بدترین نشست‌ها بود، چرا که در آن هدف ریاض و متحدانش برای افزایش تولید نفت محقق نشد. عربستان، امارات و کویت امیدوار بودند در این نشست که به ریاست دوره‌ای ایران برگزار می‌شد سطح تولید را به منظور ایجاد توازن در بازار بالاتر ببرند. اما جمهوری اسلامی و ونزوئلا که اقتصاد وابسته به نفت دارند با این پیشنهاد مخالفت کرده و سرانجام نشست اوپک بدون تصمیم گیری در مورد افزایش تولید پایان یافت.

به این ترتیب عربستان اعلام کرد که به صورت یکجانبه سطح تولیدات خود را افزایش داده و به 10 میلیون بشکه در روز می‌رساند. با این وجود مقامات نفتی ایران اعلام کرده اند که با توجه به توازن در بازار نیازی برای افزایش تولید عربستان وجود ندارد و همچنین پیشنهاد نشست اضطراری نیز با مخالفت تهران مواجه شده است.

محمد علی خطیبی به خبرگزاری رویترز گفت، دلیلی برای این نشست وجود ندارد اما در صورتی که موضوعی اضطراری در بازار نفت ایجاد شود، احتمال برگزاری جلسه فوری وجود خواهد داشت. وی تاکید کرد عربستان در ماه های بهمن و اسفند هم برای افزایش تولید اقدام کرده بود اما با توجه به عدم نیاز بازار و محدود بودن ظرفیت پالایشگاه‌ها به سطح تولید سابق بازگشت.

این در حالی است که ریاض با توجه به روابط نزدیک خود با ایالات متحده برای افزایش تولید به منظور کاهش بهای نفت تحت فشار قرار دارد. آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است که در زمان اوج قیمت‌ها با آسیب‌های زیادی مواجه می‌شود. اما در مقابل افزایش بهای نفت برای تهران و کاراکاس خبر خوشایندی محسوب می‌شود.

به گزارش فایننشال تایمز درآمد نفتی اوپک در سال جاری نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش می‌یابد و این درحالی است که همه اعضای این کارتل نفتی شامل ایران از این افزایش درآمد بهره‌مند می‌شوند.

 

نظر شما :