انرژی‌های سبز در راهند

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۳۹۰۱ اقتصاد و انرژی
پس از سونامی ویرانگر ژاپن که به انفجارهای هسته ای در راکتورهای این کشور و نشت مواد رادیواکتیو انجامید و نگرانی های زیادی را درباره استفاده از این انرژی و ایمن بودن آن ایجاد کرد، حالا سرعت کشورها برای دستیابی به انرژی های جایگزین و تعطیلی تاسیسات هسته ای روبه گسترش افزایش است.
انرژی‌های سبز در راهند
 دیپلماسی ایرانی: تاثیر واقعه فوکوشیما آن قدر تکان دهنده بوده و هست که بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان به گروه های سبز پیوسته و با جدیت هرچه بیشتر خواهان تصمیم گیری درباره آینده خود، فرزندانشان و کره زمین هستند. آنها معتقدند آنچه به عنوان پیشرفت زیر سایه انرژی هسته ای یاد می شود، جز مخاطره و آلودگی و از بین بردن محیط زیست عوایدی نخواهد داشت. در هفته های اخیر برنامه های زیادی از سوی برخی کشورها مبنی بر استفاده از انرژی های باد و خورشید به جای انرژی هسته ای اعلام شده است. این تحول به ویژه پس از تصمیم آلمان برای تعطیلی 9 نیروگاه هسته ای کشورش سرعت گرفته و سایر اروپایی ها و کشورهای توسعه یافته یا درحال توسعه را نیز به الگوبرداری از این کشور سوق داده است.

درواقع فاجعه فوکوشیما هرچقدر دردناک و نابودگر بود، این برکت را داشته است تا دیگران را به خود آورده و بحث های ایمن سازی تاسیسات و یافتن جایگزین های مناسب برای انرژی هسته ای را در اولویت مباحث سیاسی و زیست محیطی جهان قرار دهد.

گفته می شود تعطیلی تعدادی از نیروگاه ها از نتایج و برکات حادثه فوکوشیما بوده و به همین دلیل از آن به عنوان "اثر فوکوشیما" یاد می کنند. می گویند از اثرات فوکوشیما این است که می تواند منجر به شکوفایی و توسعه بیشتر سایر انرژی های پاک تجدیدپذیر شود. برخی پیش بینی ها نشان می دهد تا سال 2015 "اثر فوکوشیما" موجب افزایش 130 گیگاواتی انرژی خورشید و 320 گیگاواتی انرژی باد خواهد شد. به این ترتیب سطح تولید برق حاصل از این انرژی ها به 30 درصد از تولید برق حاصل از انرژی هسته ای در سطح جهانی می رسد. برپایه این آمارهای خوش بینانه، باد و خورشید در مجموع قادر خواهند بود تا پنج سال آینده برقی معادل سه چهارم برق حاصل از نیروگاه های هسته ای را تولید کنند.

در همین راستا دولت آلمان تصمیم گرفته است 9 نیروگاه هسته ای خود را با توان هفت گیگاوات تعطیل و نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین کند. آلمان طی سال های گذشته همواره از سوی گروه های سبز و حامیان محیط زیست مورد اعتراض و زیر فشار قرار داشت تا جایی که درنهایت حادثه فوکوشیما موجب شد این خواسته ها به کرسی بنشیند و دولت آلمان مجاب به تغییر سیاست های انرژی خود شود. در برنامه های دولت آلمان پیش بینی شده است که ظرف 20 سال آینده نیمی از انرژی برق از راه حل های سبز تولید شود و تا سال 2050 انرژی های تجدیدپذیر حداقل 80 درصد از تقاضای انرژی الکتریکی را تامین کنند.

بطور کلی کارشناسان مسائل انرژی معتقدند پس از فاجعه فوکوشیما پیش بینی می شود که پیل های فتوولتائیک خورشیدی بتوانند تا سال 2020 به توان تولید الکتریسته تا 70 گیگاوات برسند. هرچند این احتمال وجود دارد که چشم انداز اهداف سال 2020 در سال 2050 محقق شوند. به هرحال برپایه اخباری که از کشورهایی مثل چین می رسد می توان دورنمای امیدبخشی را در بخش انرژی های پاک متصور شد. چین از جمله کشورهای بزرگ مصرف کننده انرژی نفت و گاز است و بزرگ ترین آلاینده جهان نیز به حساب می آید. حالا دولت این کشور تصمیم گرفته است تا سال 2015 با استفاده از پیل های فتوولتائیک بین 5 تا 10 گیگاوات برق تولید کند.

مجله لوموند نیز پس از انفجارهای هسته ای فوکوشیما، این عبارت را روی جلد شماره 26 مارس خود درج کرد: "انرژی هسته ای؟ نه، ممنون. فوکوشیما سناریوی خورشیدی را باز کرده است."

فاینشال تایمز نیز نوشت: شرکت زیمنس که پیش از این از شرکت فرانسوی هسته ای "آروا" جدا شده بود و انرژی هسته ای خود را از شرکت "روس اتم" تامین می کرد پس از حادثه فوکوشیما تصمیم گرفت ارتباط خود را با این شرکت روسی قطع کند.

خبر دیگر اینکه اولین نیروگاه هیبریدی که همزمان از منابع باد، خورشید و گاز طبیعی انرژی تامین می کند با همکاری شرکت ترکی "سرمایه گزاری های انرژی مت کپ" (Metcap Energy Investments) و شرکت جنرال الکتریک به زودی در ترکیه راه اندازی خواهد شد.

 

 

هدف از راه اندازی این نیروگاه که Ircc FlexEfficiency 50  نام دارد دستیابی به انرژی های سبز با استفاده از منابع انرژی شامل انرژی های بادی، خورشیدی و گاز طبیعی است. این پروژه که FlexEfficiency نام دارد فناوری جدیدی برای تولید انرژی الکتریکی محسوب می شود که در راستای بسته آب و هوایی 20-20-20 اروپا اجرا می شود. این بسته برای تمام کشورهای اروپایی افزایش 20 درصدی میزان اثربخشی انرژی، کاهش 20 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش 20 درصدی میزان انرژی های تجدیدپذیر زیستی را تا سال 2020 پیش بینی کرده است.

این نیروگاه از یک توربین گازی نسل جدید، یک توربین بخار، یک ژنراتور، توربین های بادی با توان 22 مگاوات و فناوری حرارتی خورشیدی متمرکز eSolar با مجموع توان 50 مگاوات تشکیل شده است. تمام این سیستم ها با یک سیستم کنترل با عنوان Mark Vle یکپارچه می شوند. این نیروگاه در شهر کارامن ترکیه راه اندازی خواهد شد و 530 مگاوات برق برای تامین انرژی حدود 600 هزار خانه تولید خواهد کرد. بازده این نیروگاه که فاز راه اندازی تجاری آن از سال 2015 آغاز خواهد شد 69 درصد است که این میزان می تواند به بیش از 70 درصد نیز برسد. به گزارش گرین ریپورت، نیروگاه FlexEfficiency 50 نتیجه سرمایه گذاری بیش از 500 میلیون دلاری جنرال الکتریک در بخش تحقیقات و توسعه است.


نظر شما :