تیم حفاظت از زرادخانه هسته‌ای پاکستان در حالت آماده‌باش

۰۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۴۰۶ آمریکا
در پی افزایش خطر حمله شبه ‌نظامیان بنیادگرا به سایت‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان، ارتش این کشور برای حفظات از این مناطق به حالت آماده‌باش در آمد. این در حالی است که یکی از مسئولان ارشد ارتش پاکستان در این باره گفته است که هیچ تهدید خاصی وجود ندارد.
تیم حفاظت از زرادخانه هسته‌ای پاکستان در حالت آماده‌باش
در پی افزایش خطر حمله شبه‌نظامیان بنیادگرا به سایت‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان، ارتش این کشور برای حفظات از این مناطق به حالت آماده‌باش در آمد. این در حالی است که یکی از مسئولان ارشد ارتش پاکستان در این باره گفته است که هیچ تهدید خاصی وجود ندارد و اعلام وضعیت آماده‌باش صرفاً برای تضمین امنیت این سایت‌ها بوده است. این یکی از نادرترین دفعاتی است که مقام‌های ارشد پاکستانی درباره وضعیت امنیتی سایت‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان اظهار نظر می‌کنند.
 
این اظهار نظر مقام ارشد ارتش پاکستان در پی آن منتشر می‌شود که در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش تنش‌ها در پاکستان و قدرت گرفتن نیروهای بنیادگرایی افراطی به ویژه در مناطق مرزی شمال این کشور با افغانستان، نگرانی‌های بین‌المللی درباره دستیابی نیروهای بنیادگرا و تروریست به زرادخانه هسته‌ای پاکستان افزایش یافته است.
 
این نگرانی‌ها که طی همین مدت در رسانه‌ها و مطبوعات غرب منعکس شده و با پیش‌بینی‌های درباره احتمال دستیابی شبه‌نظامیان القاعده به زرادخانه هسته‌ای پاکستان همراه بوده است خشم مقامات دولتی و نظامی این کشور را برانگیخته است.
 
مقام ارشد ارتش پاکستان که در جلسه بریفینگ مطبوعاتی درباره شیوه حفاظت از تسلیحات هسته‌ای این کشور برای خبرنگاران سخنرانی می‌کرد تاکید کرد فرماندهی حفاظت از این سایت‌ها بسیار دقیق عمل می‌کند و علاوه بر این سیستم‌های کنترل و حفاظت چند لایه دسترسی نیروهای شبه‌نظامی رادیکال را به این تسلیحات غیر ممکن کرده است.
 
البته این مقام نظامی طی همین جلسه تایید کرد که نیروهای شبه‌نظامی افراطی در ماه‌های اخیر حمله به پایگاه‌های دولتی را آغاز کرده‌اند و به همین خاطر دور از انتظار نیست که سایت‌های نگهداری تسلیحات هسته‌ای پاکستان نیز در زمره اهداف این گروه‌ها قرار بگیرد.
 
حملات شبه‌نظامیان افراطی به مواضع ارتش که بیشتر در استان‌های وزیرستان و شمال‌غرب در ماه‌های اخیر صورت گرفته است، هربار تلفات سنگینی برای پرسنل ارتش پاکستان به دنبال داشته است. این نیروها بعد از حملات خود هر بار موفق شده‌اند مقادیری سلاح و سایر تجهیزات نظامی به خود به غنیمت ببرند و بی آن که متحمل خسارات و تلفات سنگینی شوند، به پناهگاه‌های خود بازگشته‌اند. این مساله به نوعی باعث استهزاء ارتش پاکستان شده است.
 
همچنین در پی شکست‌های اخیر ارتش پاکستان از نیروهای طالبان و القاعده این پرسش در ذهن متحدان خارجی پاکستان پدید آمده است که کمک‌های مالی و تسلیحاتی به دولت پرویز مشرف، رییس جمهور این کشور برای مبارزه با جنبش‌های تروریستی افراطی تا چه حد موثر بوده است.
 
روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش با انتشار گزارشی درباره چگونگی هزینه کردن کمک‌های خارجی در ارتش پاکستان موجب افزایش تردیدها درباره تداوم کمک‌های خارجی به ارتش پاکستان شد و بیشترین تاثیر را بر آمریکا داشت. آمریکا از پس از وقایع 11 سپتامبر 2001 حدود 10 میلیارد دلار در قالب کمک‌های نظامی و مالی در اختیار اسلام‌آباد گذاشته است که بیش از نیمی از این کمک‌ها به طور مستقیم برای تقویت نیروهای پاکستانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده است. اما نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از دیپلمات‌های پاکستانی و خارجی مدعی شد این کمک‌ها هرگز به میدان نبرد با تروریست‌ها نرسید بلکه در پروژه‌های مربوط به رقابت‌های تسلیحاتی بین پاکستان و هند هزینه شده‌اند.
 
ارتش پاکستان به شدت به این ادعا واکنش نشان داد و آن را بلافاصله تکذیب کرد اما کنگره آمریکا به رغم تلاش‌های دولت جرج بوش و وزیر خارجه این کشور، کاندولیزا رایس، طرح‌هایی را در نظر گرفته است که بر اساس آن‌ها در صورت اجتناب پاکستان از برخی تغییرات سیاسی در کنار تغییر شیوه مدیریت کمک‌های مالی – نظامی به این کشور و نظارت مستقیم آمریکا بر چگونگی هزینه کردن آن‌ها، کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان قطع شده یا دست کم محدود می‌شود.
 
در واقع به اعتقاد تحلیل‌گران، در واکنش به این اقدامات آمریکا و موضع‌گیری مطبوعات و رسانه‌های غرب بود که مشرف، شنبه 27 ژانویه طی سخنرانی در یکی از موسسات تحقیقاتی بریتانیا، ضمن گلایه از غرب از آن‌ها خواست به جای انتقاد و طعنه زدن به دولت او، از او در جنگ با ترور حمایت کنند. او که در ادامه سفر هشت روزه‌اش به اروپا پس از شرکت در اجلاس داووس به لندن رفته بود در ادامه سخنرانی‌اش در جمع اعضای موسسه رویال یونایتد سرویس به کشورهای غربی هشدار داد در صورتی که پاکستان به خاطر عدم حمایت غرب از اسلام‌آباد در جنگ با ترور از نیروهای افراطی و طالبان شکست بخورد، تبعات نامطلوب آن فقط دامن پاکستان و منطقه را نخواهد گرفت بلکه سراسر جهان را متاثر خواهد کرد.
 
مشرف در این سخنرانی گفت: «در در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی قرار داریم و به همین خاطر پیروزی و موفقیت ما اهمیتی حیاتی [برای جهان] دارد. ما باید در این جنگ پیروز شویم چرا که به عقیده من شکست ما هم منطقه و هم جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، و شاید حتی در خیابان‌های اروپا هم [شاهد تاثیرات آن] باشید ... به همین خاطر ما باید همراه و پشتیبان یکدیگر باشیم و به جای طعنه و انتقاد از یکدیگر باید یکدیگر را تشویق و تقویت کنیم.»
 
به اعتقاد برخی تحلیل‌گران بخشی از نگرانی مشرف نیز به رهبری جدید حرکت طالبان در پاکستان محسوب می‌شود. بیت‌الله محسود که از دسامبر سال گذشته میلادی فرماندهی حرکت طالبان را به عهده گرفته است در حال حاضر در تلاش است با اتحاد گروهک‌های پراکنده شبه‌نظامیان رادیکال، حرکتی فراگیر در سراسر پاکستان ایجاد کند. تجربه او از انجام چنین کاری در زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در حالی که او در کنار ملا محمد عمر، رهبر وقت این جنبش، قرار داشت و همچنین توانایی‌های فردی او که به گفته موفق زیدان، مسئول بخش پاکستان در شبکه الجزیره به مراتب بالاتر از سایر فرماندهان پیشین طالبان است، محسود را به یکی از خطرناک‌ترین دشمنان دولت پاکستان تبدیل کرده است.
 
در واقع شاید حتی این طور به نظر برسد که افزایش قدرت محسود و آغاز عملیات‌های خرابکارانه و تروریستی‌اش خارج از مرزهای ناحیه وزیرستان جنوبی (که قلمرو او محسوب می‌شود) موجب افزایش تدابیر امنیتی در سایت‌های تسلیحات هسته‌ای پاکستان شده است. محسود کسی است که به ادعای دولت پاکستان و تایید سازمان سیا در ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان و رهبر حزب مردم در اواخر سال گذشته میلادی دست داشته است. سخنگوی وی این ادعا را تکذیب کرده است.
 
در حال حاضر مقامات دولتی پاکستان همچنان مصر هستند که احتمال دستیابی نیروهای القاعده و سایر گروه‌های تروریستی رادیکال به 50 کلاهک هسته‌ای ارتش پاکستان (آمار مربوط به تعداد کلاهک‌ها تخمینی است) صفر است. آن‌ها همچنین در واکنش به طرح‌هایی که برای مثال آمریکا برای روزی در نظر گرفته است که اسلام‌آباد به دست نیروهای افراطی سقوط کند، می‌گویند هر گونه دخالت خارجی برای حفاظت یا پیشگیری از دستیابی نیروهای رادیکال به زرادخانه هسته‌ای پاکستان به ضرر نیروهای مداخله جو تمام خواهد شد.
 

نظر شما :