پرونده ترور حریری از میقاتی انتقام می گیرد

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۶ کد : ۱۴۳۰۵ اخبار اصلی
گفتاری از محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در اردن برای دیپلماسی ایرانی.
پرونده ترور حریری از میقاتی انتقام می گیرد
دیپلماسی ایرانی: با صدور کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری و ابلاغ احکام بازداشت چهارنفر متهم از اعضای حزب الله لبنان به مقامات قضایی این کشور، دولت لبنان در شرایط سخت و پیچیده ای قرار گرفت. به گونه ای که پیش بینی نوع برخورد آقای میقاتی با احکام بازداشت مذکور را دشوار کرده است.

صدور کیفرخواست و احکام بازداشتی از مدت‌ها قبل قابل انتظار بود. اما تمام توجهات در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی به سمت نوع تعامل و چگونگی اجرای این احکام معطوف شده است.

نجیب میقاتی گرچه نماینده جریان هشت مارس و متحد حزب الله است و ناگزیر است اقدامات خود را در چارچوب تصمیمات همین جریان تنظیم و هماهنگ نماید اما ثبات و استقرار صحنه داخلی لبنان از یک سو و ارتباطات گسترده وی با عربستان سعودی و غرب از سوی دیگر، وی را مجبور به سیاستی دو سویه کرده تا به نحوی از این مهلکه سخت عبور کند.

عربستان سعودی با دعوت از میقاتی به سفر به ریاض تلاش دارد نامبرده را مجبور به اتخاذ مواضعی هم سو با طرف‌های بین المللی کند. مجموعه غرب نیز با همین شیوه در صدد تشویق و ترغیب میقاتی است تا هم میان او و حامیانش فاصله ایجاد کند و هم جریان مقاومت و حزب الله را در این رقابت به انفراد بکشاند.

تنها این وضعیت نیست که حکایت از شکنندگی دولت میقاتی دارد. گروه چهارده مارس و جریان المستقبل در دولت او حضور ندارند. به عبارت دیگر طیف وسیعی از جامعه لبنان از فرایند قدرت لبنان غایب هستند که این خود چالشی جدی برای دولت لبنان به شمار می‌آید.

آقای میقاتی، خود عضو جامعه اهل سنت لبنان است و در بحث طایفی سعد حریری تلاش دارد که قاطبه این طایفه را کنار اقدام سیاسی خود برای خونخواهی پدرش همراه کند. بنابراین پیچیدگی شرایط اخیر ناشی از صدرو حکم کیفرخواست دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری به داخل طایفه میقاتی نیز وارد شده و وی را با چالشی دیگر نیز مواجه ساخته است.

بسیاری بر این اعتقادند که دولت فعلی احکام اخیر دادگاه بین المللی را به دلیل عدم قناعت یا به دلیل عدم توانایی اجرا نخواهد کرد. هیچ طرف داخلی در لبنان قادر به اجرای حکم مربوطه نخواهد بود. از سوی دیگر قرائن موجود گویای آن است که حزب الله و شخص دبیر کل آن به گونه ای جدی در دفاع از اعضای حزب و اثبات سیاسی بودن دادگاه عمل خواهند کرد. در این صورت پس از سپری شدن یک ماه از صدرو کیفرخواست، احتمالا دادگاه مزبور در لاهه اقدام به محاکمه غیابی و صدور حکم قطعی علیه متهمان خواهد کرد.

لذا می‌توان پیش بینی کرد که اتفاق مهمی‌در جبهه مقاومت در درون حزب الله نخواهد افتاد. تنها دو عامل نگرانی جدی است که می‌تواند صحنه داخلی لبنان را تحت تاثیر قرار دهد. ابتدا تشدید فضای بحرانی موجود بین دو طایفه شیعیان و اهل سنت  و ایجاد تشنج مذهبی است که عامل بسیار خطرناکی تلقی می‌شود و البته شخصیت‌های تاثیرگذار برای دوری از این رویارویی به طور مکرر بر لزوم آگاهی و تعقل دو طرف تاکید دارند. عامل نگرانی دیگر بین المللی کردن بحران مذکور با به کار گیری حربه شورای امنیت و سوق به صدور قطعنامه بین المللی علیه دولت لبنان می‌باشد.


نظر شما :