آمادگی ایران برای بستن تنگه هرمز

۱۴ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۴۳۷۲ اخبار اصلی
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که هم اکنون در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی در آب‌های خلیج فارس است، اعلام کرده است که در صورت تهدید جمهوری اسلامی، ایران برای بستن تنگه هرمز آمادگی دارد.
آمادگی ایران برای بستن تنگه هرمز

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بهار عرب همچنان تحولات قابل ملاحظه‌ای را در منطقه رقم می‌زند، مقامات نظامی جمهوری اسلامی بار دیگر با اشاره به اهرم تنگه هرمز تاکید کرده‌اند که در صورت لزوم برای بستن این کانال استراتژیک اقدام خواهند کرد. این در حالی است که آخرین بار در بهمن ماه گذشته چنین تهدیدی از سوی مقامات ایرانی مطرح شده بود. اما اکنون با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی و اقدام یکجانبه عربستان برای افزایش تولیدات نفتی، بار دیگر این تهدید علنی شده است.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که هم اکنون در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی در آب‌های خلیج فارس است، اعلام کرده است که در صورت تهدید جمهوری اسلامی، ایران برای بستن تنگه هرمز آمادگی دارد.

این در حالی است که تعداد زیادی از کشتی‌های تجاری از این تنگه برای رسیدن به بازار‌های بین المللی عبور می‌کنند و مهم‌تر از آن اینکه 40 درصد از صادرات نفتی جهان نیز از تنگه هرمز عبور می‌کند. اخیرا عربستان اعلام کرده بود که در صورتی که به هر دلیلی صادرات نفتی ایران کم یا قطع شود، این کشور قادر خواهد بود صادرات نفتی ایران را جایگزین کند. اما در صورت عملی شدن تهدید ایران مشخص نیست که این صادرات نفتی چگونه به دست مشتریان بین‌المللی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جعفری این نکته را خاطرنشان کرده است که گزینه مسدود ساختن تنگه هرمز همواره روی میز قرار دارد و این در حالی است که اسرائیل نیز بر روی میز ماندن گزینه نظامی علیه ایران تاکید دارد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، تهدید بسته شدن تنگه هرمز در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی اخیرا حضور ناوگان دریایی خود را نیز در آب‌های بین المللی گسترش داده است. زیردریایی‌های متعلق به جمهوری اسلامی اخیرا به آب‌های دریای سرخ رسیدند و این در شرایطی است که ناوگان دریایی ایران در اقیانوس هند هم حضور دارند. هرچند برخی کارشناسان امکان اجرایی تهدید ایران به مسدود ساختن تنگه هرمز را مورد سئوال قرار می‌دهند اما مطرح کردن چنین تهدیدی همزمان با مانور‌های نظامی جمهوری اسلامی و در شرایطی که سوریه، کشور متحد جمهوری اسلامی دورانی بحرانی را سپری می‌کند، پیام روشنی برای کشور های منطقه و غرب به همراه دارد. جمهوری اسلامی که تاکید کرده بود هدف از برگزاری مانور‌های نظامی اخیر صلح جویانه بوده و به منزله تهدیدی برای کشور های منطقه نیست، اکنون اعلام می‌کند که احتمال استفاده از اهرم تنگه هرمز وجود دارد.


نظر شما :